Extra HDD plaatsen -> verhuizen OS

Pagina: 1
Acties:

• quaintpaul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-11-2024
Hallo allemaal!

Ik heb recent een WD Raptor aangeschaft, hiervoor had ik enkel een WD 320GB schijf. Ik wil dus graag Windows (Vista) verhuizen naar de Raptor schijf, maar dat betekend dat de Raptor de "C:" schijf moet worden en de oude C: schijf dus verhuizen naar een andere partitie..

Wat is de handigste manier om dit aan te pakken?

De eerste tip die ik kreeg was om de oude HDD te disconnecten en dan alleen de Raptor te connecten -> daar een nieuwe install van Vista op zetten en daarna weer de oude schijf eraan te hangen.. Krijg ik als ik dat doe conflicten met Vista? En krijg ik dan geen conflicten om het hebben van 2 "C:" partitie's?

Alvast bedankt!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou ze beide aan een andere pc hangen en daar een kopie maken.(google > xxcopy) Vervolgens opstarten van je nieuwe schijf, alles controleren en dan pas de oude schijf erbij zetten. Mocht je geen tweede pc hebben dan moet je met wat software opstarten vanaf cd en vanaf daar de handel kopieren.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:35
Image maken van je C-schijf (bijvoorbeeld met Norton Ghost) en die image vervolgens op je andere schijf restoren. Als je daarna je WD eruit haalt zal de andere schijf als C-schijf gedetecteerd worden en werkt het gewoon. Zo heb ik het een paar dagen geleden bij mezelf ook gedaan :)

The devil is in the details.

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:38
Inderdaad de nieuwe schijf eerst eraan hangen. Zo krijg je de SATA drivers alseerst aan de praat. Daarna kun je de oude schijf middels Ghost oid kopiëren naar de nieuwe. Met xxcopy gaat dit niet werken, dan mis je je boot record. Daarna start je op met de nieuwe HD, en zou Windows automatisch de driver moeten vinden.

Als het niet lukt heb je natuurlijk altijd je oude schijf nog en kun je opnieuw proberen.
Als het wel werkt kun je de oude schijf het beste eerst even formatteren voordat je hem weer aankoppelt.

• quaintpaul
Ik wil sowieso Windows opnieuw installeren (voor de performance) image maken enzo hoeft dus niet..

Gaat mij gewoon om of ik conflicten krijg als ik bovengenoemde methode hanteer (oude loskoppelen, nieuwe eraan -> windows install, dan oude er weer bij) -> krijg ik dan conflicten (2 windows installs, 2 C: partitie's, 2 MBR's ?)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:35
Nee, je krijgt waarschijnlijk alleen de vraag welke van de twee Windows' je wilt booten bij het opstarten, maar dat kan je oplossen door je huidige C eerst te formatteren.

The devil is in the details.

Verwijderd

Helemaal geen 2 C partities. De boot partitie wordt de C partitie, de oude C krijgt een nieuwe letter (of niet maar dan kun je hem toewijzen).

Verwijderd

quaintpaul schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:24:
Ik wil sowieso Windows opnieuw installeren (voor de performance) image maken enzo hoeft dus niet..

Gaat mij gewoon om of ik conflicten krijg als ik bovengenoemde methode hanteer (oude loskoppelen, nieuwe eraan -> windows install, dan oude er weer bij) -> krijg ik dan conflicten (2 windows installs, 2 C: partitie's, 2 MBR's ?)
Je kan eerst de raptor aansluiten, dan windows installen, en dan kan je de 2e schijf ook aansluiten. En die word dan herkent als D,E oid. En dan kan je daar alle files vanaf halen en formatteren.

• quaintpaul
Thank you! Slotje?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Nope, topics worden niet gesloten tenzij ze ongewenst zijn.

Het algemeen beleid #topiceinde

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1