Toon posts:

[RAID 1] Van 1 HDD naar RAID Mirroring.

Pagina: 1
Acties:
  • 410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier de volgende situatie:

IBM xseries 346 server
Adaptec AIC 7902B Ultra 320 SCSI
Windows 2003 SBS geinstalleerd
1 Harde Schijf.

Nu wil ik hier 1 hdd bij zetten en er een mirror van maken maar ik wil natuurlijk niet het hele OS opnieuw installeren. Volgens IBM is dit helaas wel nodig zie: http://www.ibm.com/develo...=740&thread=171031&cat=53

Nu had ik het idee om eerst een image te maken met northon ghost. Daarna een Raid-Array aan te maken en dan de image terug te plaatsen.

Ik heb gezocht op google en op got maar kon hierop helaas geen antwoord vinden.

Is dit mogelijk en gaat dit werken?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb eerder images van een Win2000 server teruggezet op een RAID1 array. Echter, die Windows installatie wist dat er een RAID array draaide (drivers e.d.). De vraag is dus of je Windows wel gaat weten dat deze op een array staat.

Persoonlijk zou ik adviseren de server opnieuw te installeren, maar dan moet je wel genoeg tijd hebben.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:40
Je kunt toch eenvoudigweg ook software RAID door Windows laten instellen? Dan ben je niets kwijt, is het makkelijkste wat er is. En waarschijnlijk kan je controller ook wel een RAID1 array maken zonder dataverlies, maar dat kan ik niet garanderen.

Verwijderd

Topicstarter
Software Raid 1 in Windows zat ik inderdaad ook al aan te denken, dit kan natuurlijk altijd maar ik wil natuurlijk liever gebruik maken van de Raid die in de server zit. Maar als je dat echt goed wil krijgen moet je opnieuw installeren ben ik bang. Het draait nu allemaal lekker dus dat wil ik liever niet + dat het natuurlijk veel tijd gaat kosten.

Iemand die ervaring met mijn situatie heeft?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 11:39 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zou een backup maken van de huidige installatie, tweede schijf toevoegen en via de controller de mirrorset aanmaken. Moet toch lukken zo? Indien dat niet het geval is, heb je nog de backup. De huidige schijf gaat al via de controller dus de installatie is al op de hoogte van de aanwezigheid.

In de links (en ook daarbinnen) zie ik niet echt sluitend bewijs dat het niet op die manier kan zoals ik aangaf.

[ Voor 16% gewijzigd door PcDealer op 06-08-2007 11:45 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad op die manier gewoon te proberen. Moet even kijken wanneer ik tijd heb om dit aan te gaan pakken. Vind het alleen een beetje tricky met een ghost image straks werkt je image niet goed :(

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Met tools als WD Data Lifeguard kun je een bestaande installatie verplaatsen naar een array. De controller moet idd wel van te voren bekend zijn.

Ow wel grappig als je WD Data Lifeguard wilt gebruiken, moet tenminste 1 westen digital hardeschijf in je systeem zitten :+ .

[ Voor 31% gewijzigd door Dukey op 06-08-2007 14:04 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Toevallig moet ik mijn server opnieuw installeren. Heb een HP NetRAID 3Si. Heb de array van RAID5 (4 disks) al naar 1 disk teruggebracht. Ga Windows installeren en voeg daarna een andere disk toe. Houd jullie op de hoogte.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Heb Server 2003 succesvol geïnstalleerd op 1 schijf. Schijf toegevoegd en via software (NetRaid Assistent) schijf toegevoegd aan de bestaande array van 1 schijf. Keuze uit RAID0 of RAID1. RAID1 gekozen en toen ging ie een half uur rebuilden. Geen probleem. Later nog 3 schijven toegevoegd voor RAID5.

Dit dus op een HP NetRaid 3Si, van 1999. Wordt als mraid m35x herkend.

Verwijderd

Probleem hierbij is dat een kale schijf 100% is gebruikt, en bij RAID er één sector (vaak de laatste sector) wordt gebruikt om metainformatie op te slaan. Deze sector wordt dan simpelweg overschreven, wat niet alle filesystems leuk zullen vinden.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 17:03
Gewoon even 2 schijven toevoegen en los als Raidset configgen. Dan booten van je bestaande OS schijf. Daarna even met Acronis Tue Image overzetten. Heb je direct een low-level backup.

Mocht dit niet mogelijk zijn, zelfde trucje 2x doen met een derde schijf als tussenstation.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Pagina: 1