Toon posts:

UPC internet delen m.b.v. een Eminent ADSL-Router

Pagina: 1
Acties:
  • 2.728 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb internet van UPC. Die UPC internet modem wil ik graag aansluiten op m'n Eminent 4104 router, zodat ik draadloos met meerdere computers op internet kan.

Als ik mijn computer aansluit op de router en de router aansluit op de UPC-modem, dan kan ik wel op internet, maar dit werkt alleen voor het MAC adres van de netwerkkaart van die ene computer. Oftewel: De router stuurt het UPC-signaal goed door, maar ik heb nog steeds de beperking van 1 computer.
Eigenlijk zou ik willen dat het MAC adres van de router wordt gebruikt door de UPC modem en dat mijn router als DHCP werkt voor alle computers.

De router staat standaard op PPPoA. Ik krijg in m'n router ook niet het externe IP-adres te zien. Die wordt rechtstreeks toegekend aan m'n computer. Behalve PPPoA kan ik ook kiezen voor PPPoE, RFC 1483 Bridged, RFC 1483 Routed, RFC 1483 MER Routed.

Iemand een idee hoe ik dit toch voor elkaar krijg?

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-12 17:19
MAc address cloning, als die optie op de roputer zit.
Gewoon op de knop mac cloning klikken.

mijn systeem.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:16
Als ik het goed zie is die Eminent een router met ingebouwd adsl-modem. Dat betekent dus ook dat hij geen normale ethernet WAN-poort heeft en hij in jouw manier van aansluiten alleen als switch werkt.

Je zult een router moeten hebben met normale ethernet WAN-poort, die je op een modem kunt aansluiten.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
MAC Clonen zit niet op de router. Wat ik wel kan doen is het MAC adres van m'n wireless netwerkkaart gelijk maken op computer 1 aan computer 2. Maar kom er dan niet met beide computers tegelijkertijd op. En verbinden gaat soms wel, soms niet. :?

Verwijderd

Topicstarter
Klopt. Er zit geen WAN poort op, om de UPC modem rechtstreeks op aan te sluiten. Nu is de UPC modem aangesloten op LAN1, een computer op LAN2 en zou ik een laptop op WLAN aan willen sluiten. Moet dus een standaard router kopen? Voorbeeld van zo'n router? Dacht nl. dat die Eminent 4104 alles kon wat ik nodig had :-(

Verwijderd

Topicstarter
Zo. Eindelijk m'n nieuwe adsl-router (SMC7804WBRB) in huis, met inderdaad een aparte ingang waar ik de adsl-modem van UPC op kan aansluiten en 4 ethernet ingangen + WLAN voor m'n computers thuis.
UPC-modem gereset, dus die zou nu het MAC adres van de router moeten hebben, maar toch krijg ik geen ip-adres toegekend van de modem.
De WAN-instellingen van m'n router bieden me de volgende mogelijkheden:
-PPPOe
-ATM (Waar ik kan kiezen voor Bridge/PPPOa/Router, waarbij ik nergens een IP-adres toegekend krijg)
-MAC Cloning (Lijkt me niet nodig, omdat de UPC-modem het MAC-adres van de router mag pakken. (Wel geprobeerd, maar maakt niks uit))
-ISP (Hier kun je een ISP-naam, inlognaam en wachtwoord opgeven. Wel geprobeerd, maar lijkt me niet nodig.)

Verder is er nog een onderdeel ADSL, waarbij ik kan kiezen tussen Auto/DMT-lite/en nog iets... en daaronder kan ik in 5 kleine vakjes 5 hex-waarden invullen. En de status staat op 'activating'.

Kortom: Router krijgt geen IP van de UPC-modem. ;(
Iemand een idee?

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
UPC levert bij mijn weten nog altijd KABEL Internet, en geen ADSL Internet (wat via de telefoonlijn geleverd wordt). Je heb dus een verkeerd modem gekocht.

Wat Dreamscape al eerder opmerkte, je zal een router met een normale ethernet WAN poort moeten regelen. Vaak worden die routers ook specifiek als Cable-Routers verkocht.

Daarnaast over het MAC-cloning, het probleem wat je hebt is dat UPC alleen de combinatie kabelmodem + mac adres netwerk kaart accepteert voor Internet verkeer. Een MAC adres is een uniek hardware adres wat aan ieder netwerkkaartje toegekend word.

Om dit te laten werken met een router moet je op de router voor de WAN poort het MAC adres instellen van de netwerkkaart waarmee je Internet wel werkt (MAC cloning). Dat je problemen hebt om te connecten als je op je beide pc's hetzelfde MAC adres insteld verbaast me niets, die MAC adressen zijn niet voor niets uniek. Die adressen vormen de hele basis van netwerk verkeer, het zou hetzelfde zijn als dat er 2 keer huisnummer 40 in je straat voorkomt. Daar raakt de postbode ook van in de war

[ Voor 89% gewijzigd door Monkeybrains op 21-08-2007 09:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah 8)7 dat meen je toch niet!?? |:( |:(
Had de keuze van de router deze keer overgelaten aan onze systeembeheerder op m'n werk... leuk...

Dit zijn de aansluitpoorten:
1 x modem - ADSL - RJ-11 ( WAN )
4 x netwerknode - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45
1 x netwerk - Radio-Ethernet

Die 1e (WAN (gewoon een ethernet-poort)) kan dus niet werken als 'gewone' WAN, maar alleen als xDSL-WAN?
Iemand misschien een link naar een router die 100% zeker gaat werken? Heb inmiddels 3 repeaters/xDSL-W(L)AN's thuis liggen en niks gaat werken!

Thanx hè ;-)

Verwijderd

zie je dan niet dat de UTP kabel die van je UPC modem afkomt niet in het RJ11 poortje van je ADSL-Routers past?

kijk eens hier voor routers die wel geschikt zijn:
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Verwijderd

Topicstarter
Dat is 't juist: De UTP-kabel van de UPC-modem past wél in de WAN-poort van de router.
Maar idd gaat op de UPC-modem niet het LINK-lampje branden... maar hoopte dat dit aan de instellingen zou liggen.
Bedankt voor de link.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 09:24:
De UTP-kabel van de UPC-modem past wél in de WAN-poort van de router.
Weet je zeker dat je de UTP kabel niet verward met een RJ11 kabel?

ziet hier het verschil:
Afbeeldingslocatie: http://www.blinn.edu/acadtech/resnet/rj11-45.gif

Verwijderd

Topicstarter
Nee... past echt. Maar misschien komt 't doordat ik een AnnexB router heb. Isdn-aansluiting lijkt er al wat meer op. Via die link vind ik geen kabel-internet-WLAN-routers. Of moet ik een kabel-internet-LAN-router kopen en hierop één van m'n WLAN-routers aansluiten?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

RJ11 connectoren passen wel in RJ45 chassisdelen, misschien dat de fabrikant voor het gemak alleen RJ45 heeft gebruikt.

Grappig verhaal overigens, voor de 2e keer op rij een gateway besteld ipv een router :).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
Ja, tenzij je 't zelf betaald hebt... ;-)
Blijkbaar heb ik nu een Annex-A én een Annex-B ADSL-router....
Kan nog geen kabel-WLAN-router vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Is dit 'm dan??
http://www.netwerkproduct...-80211g-54mbps-p-860.html
of deze:
http://www.digitique.nl/b...-gatew-router-p-5079.html

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2007 09:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 09:35:
Nee... past echt. Maar misschien komt 't doordat ik een AnnexB router heb. Isdn-aansluiting lijkt er al wat meer op. Via die link vind ik geen kabel-internet-WLAN-routers. Of moet ik een kabel-internet-LAN-router kopen en hierop één van m'n WLAN-routers aansluiten?
jah hahahaha ISDN is ook RJ45 jah, maar geen Ethernet

maarre, gaat op zoek naar modellen zoals deze:
pricewatch: US Robotics USR805461A MAXg (125Mbps, 4x 100Mbps, Printserver)
V&A aangeboden: U.S. Robotics USR805463 (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps)
V&A aangeboden: Asus WL-500g Premium (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps, 2x USB 2.0) (aanrader)

=====
WTF vaag merk? MIMO is ook overkill
een router die om de zoveel tijd vastloopt zoek je ook niet (hoop ik)
nop, enkelt WEP codering, aangezien dat binnen een minuut is gekraakt is dat ook niet echt handig.

Ik zou achter die Asus router aangaan die ik als 3e optie aangaf, fijn ding.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2007 09:53 ]

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-10 08:48
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 09:37:
Blijkbaar heb ik nu een Annex-A én een Annex-B ADSL-router....
Kan nog geen kabel-WLAN-router vinden.
Die heb ik ook nog nooit te koop gezien eigenlijk, waarschijnlijk kun je er een krijgen via je provider. De algemene oplossing is het originele upc modem gebruiken en daar een router op aan sluiten. Dit kan een goedkope router zijn (ZONDER modem), bijv. een simpele Edimax van 20 tientjes. op die router kun je vervolgens het mac adres clonen en al je pc achter aansluiten.

Annex-A en B zijn allebij ADSL, geen kabel en je kunt ze niet gebruiken doordat de externe poort (WAN) niet compatible is (hoewel een annex-B (ISDN) wel past).

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 11:17
Kijk gewoon eens in de pricewatch en klik dan eens door naar een aantal producten. De eerste die ik tegenkom in het lijstje met populaire WLAN routers is er al een die geschikt is voor cable internet. Klik gewoon door naar de productinformatie van de fabrikant en kijk of ze ergens cable internet noemen oid.

Link naar Linksys WRT54GL

De eerste die jij noemt is ook geschikt
Broadband routing and IP sharing via xDSL or cable modem

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Volgens mij maak je 't moeilijker dan het is. Routers met ingebouwd kabelmodem zijn zeldzaam, dus je moet je UPC kastje blijven gebruiken, en daar een wireless router op aansluiten. Die hebben een WAN poort met eigen MAC adres, dus UPC ziet gewoon 1 aangesloten apparaat, en de router routeert het internet verkeer vervolgens naar de aangesloten computers.

Deze bvb: http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=O1SL57

Ben je klaar voor 35 euro.

Verwijderd

Topicstarter
bestelling gelukkig nog niet definitief... dacht bij mezelf: als t signaal niet sterk genoeg is, heb ik ngo wel een paar routers/repeaters liggen om 't te versterken... Voordeel van bol is wel dat ik 't morgen werkend heb. Heb op m'n verkeerde Annex B router bijna 2 weken zitten wachten! Iemand ervaring met levering door Alternate?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 09:59:
bestelling gelukkig nog niet definitief... dacht bij mezelf: als t signaal niet sterk genoeg is, heb ik ngo wel een paar routers/repeaters liggen om 't te versterken... Voordeel van bol is wel dat ik 't morgen werkend heb. Heb op m'n verkeerde Annex B router bijna 2 weken zitten wachten! Iemand ervaring met levering door Alternate?
Niet met postorder, tis bij mij om de hoek dus ik rij meestal zelf op en neer. Verder wel goede service en niet te duur. Maar het ging me meer om het apparaat dan Alternate, misschien kun je m voor dat geld ook bij je om de hoek ergens kopen. Scheelt je ook een tientje verzendkosten.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Is WEP niet meer genoeg beveiliging tegenwoordig? De meeste buren van me weten niet eens wat internet is....

:X en dit topic nog eens nalezend -> ik ook niet echt :X
Iedereen bedankt voor de tips! ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2007 10:33 ]

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Monkeybrains schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 08:51:
Daarnaast over het MAC-cloning, het probleem wat je hebt is dat UPC alleen de combinatie kabelmodem + mac adres netwerk kaart accepteert voor Internet verkeer. Een MAC adres is een uniek hardware adres wat aan ieder netwerkkaartje toegekend word.
Blijf van die MAC cloning af. Een MAC-adres is niet voor niets uniek.

Sinds begin dit jaar hoef je bij UPC trouwens enkel het modem te resetten wanneer je een ander netwerkapparaat op het modem hebt aangesloten, dit betekent dat het mac-adres niet geregistreerd hoeft te worden.
Pagina: 1