Toon posts:

probleem Samsung 940BF; beeld valt weg via DVI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn Samsung 940BF, en hoop dat iemand weet waar het aan ligt.
Het volgende is aan de hand; het beeldscherm is digitaal aangesloten op mijn computer via DVI, en al anderhalf jaar werkt het prima. Maar vanmorgen viel opeens het beeld uit, tijdens het opstarten van windows (dus eerst, tijdens het opstarten, geeft hij nog beeld; zodra je het windows-geluidje hoort, valt het scherm uit).
Eerder heb ik dit ook al gehad, en het was een van de redenen om de computer weer eens te formateren en opnieuw te installeren, maar dat biedt dus geen oplossing. Ik heb alle drivers geupdate en ook de windows-update en dergelijke geinstalleerd. Nu heb ik het scherm analoog aangesloten, en dat werkt prima.

Kan iemand me tips geven over hoe dit probleem op te lossen?
Mijn moederbord is een Asus A8n-VM CSM met geintegreerde videokaart.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:15
Probeer eens een andere DVI kabel of meet de huidige kabel door.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord, dat kan ik nog wel even doen inderdaad. Maar kan een defecte DVI-kabel ertoe leiden dat het beeld na het opstarten uitvalt, dus telkens opnieuw net als windows zich opent? Want het gebeurt steeds op hetzelfde moment, als het ''windows-geluidje'' klinkt en je normaal je bureaublad te zien krijgt.

• JukeboxBill
Ja, dat kan. In eerste instantie loopt het beeldsignaal via standaard VGA met een resolutie van 800x600. Pas als het Windows scherm opent, worden de drivers actief en schakelt het beeldsignaal over op de extra instellingen, die door de drivers worden aangestuurd.
De meeste videokaarten zenden zowel een VGA als DVI signaal uit, dus normaal merk je de omschakeling van VGA naar DVI niet op, behalve dan de lage resolutie.

Misschien een open deur, maar heb je de monitor gecontroleerd? Misschien staat hij op de VGA-ingang ingesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel, zal er vanavond eens goed naar kijken.

Waarom ik twijfel (als leek) of het probleem aan de dvi-kabel ligt; opvallend is dat als je de systeeminstellingen van de computer terugzet in de tijd (een dag of 3, bijvoorbeeld, via windows of via norton goback) dat hij het dan wel weer goed doet, en ook na het opstarten in windows beeld geeft. Dus dan heb ik niets aan de kabel veranderd, alleen de systeeminstellingen teruggezet, en dan werkt het beeldscherm weer via DVI.

Om overigens een paar dagen later weer na het opstarten uit te vallen..
Duidt dat niet op iets anders dan de kabel?

• JukeboxBill
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:45:
Waarom ik twijfel (als leek) of het probleem aan de dvi-kabel ligt; opvallend is dat als je de systeeminstellingen van de computer terugzet in de tijd (een dag of 3, bijvoorbeeld, via windows of via norton goback) dat hij het dan wel weer goed doet, en ook na het opstarten in windows beeld geeft. Dus dan heb ik niets aan de kabel veranderd, alleen de systeeminstellingen teruggezet, en dan werkt het beeldscherm weer via DVI.
Daar vertel je iets nieuws. Dan kan het ook een driver probleem zijn.
Waarom laat je de computer dan niet op die teruggezette instellingen staan? Daar is het ook voor bedoeld: om verkeerde installatie van drivers en software te repareren.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat dit nieuwe info is; kennelijk ben ik dan niet helemaal duidelijk geweest in het begin.

Ik laat de computer altijd wel op de herstelde instellingen staan, maar probleem blijft dat enkele dagen later steeds weer hetzelfde gebeurt. Met andere woorden, het is wel een oplossing om de computer terug te zetten, maar het probleem blijft dan nog steeds terugkeren. Vandaar, dat ik nu zoek naar een andere oplossing dan ''elke x dagen de instellingen terugzetten''.

maar duidt dit dan op een softwarematig probleem, ipv iets met de kabel? Want ik heb zelf als leek echt geen idee waar ik de oplossing moet zoeken. Zeker omdat het het eerste jaar dat ik het scherm had, niet voorkwam, en omdat het geheel opnieuw installeren van de pc kennelijk ook geen oplossing heeft gebracht.

Verwijderd

probeer de andere dvi poort op je videokaart eens, heb je maar een aansluiting dan is er waarchijnlijk iets met je dvi poort aan de hand

• JukeboxBill
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 17:02:
probeer de andere dvi poort op je videokaart eens, heb je maar een aansluiting dan is er waarchijnlijk iets met je dvi poort aan de hand
Ik dacht in eerste instantie ook aan een hardware probleem, maar doordat het met een systeemherstel in Windows tijdelijk verholpen wordt, acht ik een hardwarefout uitgesloten.

@Martine
Wordt er in die drie dagen iets ge-update aan het systeem? Haalt het moederbord (en daarmee de grafische kaart) zelf automatisch driverupdates binnen? Jouw moederbord ondersteunt namelijk Live Update. Heb je dat ingeschakeld?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb maar 1 dvi-aansluiting, dus een andere proberen is geen optie.
Ik heb net de drivers van de videokaart en de monitor opnieuw geinstalleerd. Ik heb nu wel de meest recente drivers van internet gehaald, ipv van de bijgeleverde cd's. Zou dat iets uitmaken?

Of het probleem nu definitief is opgelost is natuurlijk maar de vraag; ik heb hem deze keer overigens niet terug hoeven zetten naar een paar dagen geleden, maar toen ik de dvi-kabel weer aansloot, werkte het beeld weer gewoon.

Er wordt volgens mij niet automatisch geupdate; ik heb de live update van Asus niet geinstalleerd, alleen windows update automatisch. Is het raadzaam live update in te schakelen?

Ik hoop dat het probleem echt opgelost is, maar uit ervaring weet ik dat het nog even duurt voor dat zeker is..
bedankt voor de reacties tot nu toe in elk geval!!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Misschien heb je hier wat aan mocht het probleem zich weer voordoen:

http://www.xs4all.nl/~rem...s/vorigstuurprogramma.png

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 17:02:
offtopic:
Jou moet ik hebben, ik probeer al een tijd contact met je op te nemen, maar je bent niet te pakken te krijgen!, Daarom maar zo, in de hoop dat je dit dan wel leest. Mijn e-mail staat in mijn profiel.

@TS, Sorry voor de topickaping.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomfish op 15-08-2007 23:38 ]

Pagina: 1