Sony RDR-HX 750 toont alleen 4:3 beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 3.615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 20:19
Hallo,

Mijn ouders hebben deze dvd recorder gekocht om aan te sluiten op hun LCD tv. De TV is een Philips 32PF9966 (LCD). Deze TV heeft geen HDMI aansluiting, maar een DVI aansluiting.
Nu hebben mijn ouders een verloopstekker van HDMI --> DVI gekocht, maar het beeld wil nu alleen maar tonen in 4:3 formaat. De philips staat goed (breedbeeld), maar op een of andere manier geeft de Sony gewoon een 4:3 formaat door. Dit is geen gezicht (4:3 niet uitgerekt, dus 2 grote zwarte balken aan de zijkant)

Ik heb de menus van de Sony eens doorgebladerd, maar kan niet echt vinden waar ik dit moet veranderen. Enig idee waar ik zou moeten zoeken?

thanks,
Cornelis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118743

Ik heb hetzelfde probleem maar dan met de HX650.
Kan er iemand met een oplossing komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boushh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-12-2024

Boushh

of TFA

In de handleiding van de HX750 staat op pagina 133 hoe je het beeld kunt instellen. Verder is er ook op pagina 136 nog een stukje over 4:3 beelden waarbij je voor volledig of normaal kan kiezen.

Ik heb zelf een BDP-S300 (SONY Blu Ray speler) die dezelfde opties heeft. Ik krijg altijd 16:9 beeld als ik kies voor een 16:9 scherm en bij de 4:3 opties VOLLEDIG kies (via HDMI aangesloten).

Als dat niet werkt zou ik denken dat de TV er niet mee overweg kan. Gebruik dan de gewone scart aansluiting of een component aansluiting (indien aanwezig). En kijk eens wat je dan voor beeld krijgt. Wellicht zijn er ook nog instelling op de TV die je kunt aanpassen mbt 16:9.

Ik neem aan dat de HX650 dezelfde instellingen heeft.

En laat ik er meteen maar even bij zeggen dat ik geen DVD recorder heb, maar dat ik gewoon even de moeite heb genomen om de handleiding te downloaden en door te bladeren. Maximaal 5 minuten werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boushh schreef op zondag 16 december 2007 @ 16:34:
En laat ik er meteen maar even bij zeggen dat ik geen DVD recorder heb, maar dat ik gewoon even de moeite heb genomen om de handleiding te downloaden en door te bladeren. Maximaal 5 minuten werk.
Bedankt om het uit te pluizen. Uitleg staat idd op pg. 133. Maar ik heb al alle opties geprobeerd.
16:9, 4:3, 4:3 pan en scan enz...

Indien er een uitzending in 4:3 opgenomen worden wordt het schermvullend weergegeven via smart zoom op mijn TV (Sony KDL-37P3000). Maar 16:9 uitzendingen worden altijd met balk boven en onderaan weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runterpunter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 22:49
Anoniem: 118743 schreef op maandag 17 december 2007 @ 22:16:
[...]

Bedankt om het uit te pluizen. Uitleg staat idd op pg. 133. Maar ik heb al alle opties geprobeerd.
16:9, 4:3, 4:3 pan en scan enz...

Indien er een uitzending in 4:3 opgenomen worden wordt het schermvullend weergegeven via smart zoom op mijn TV (Sony KDL-37P3000). Maar 16:9 uitzendingen worden altijd met balk boven en onderaan weergegeven.
Is het geen instelling op de dvdr zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Runterpunter schreef op maandag 17 december 2007 @ 22:17:
[...]

Is het geen instelling op de dvdr zelf?
Instellingen op dvdr en TV brengen geen oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246644

Heb hetzelfde probleem. Recorder gaat via hdmi naar televisie. Staat op tv type 16:9 en 4:3 uitgebreid. 4:3 geen probleem. Alle 16:9 uitzendingen worden "ingeduwd" weergegeven = beeld gerekt met balken boven en onder. Wanneer je echter een DVD afspeelt is er geen probleem en wordt alles in de juiste verhouding weergegeven. HULP !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37
Wat is het bron-signaal voor de TV-beelden dan? Is dat analoge TV of digitale TV vanaf een externe decoder? Ikzelf heb een HX650, en Digitenne welke via RGB-SCART op de recorder (LINE-3) is aangesloten. En bij mij worden 16:9 anamorphic uitzendingen van Digitenne mooi netjes beeldvullend weergegeven op mijn TV.

Is bij TS (en anderen met dat probleem) de instelling van de decoder ook goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_verberne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn RDR-HX750. Dit issue wordt overigens ook besproken bij de reviews op kieskeurig. Gebruikers hebben hierover contact gehad met Sony en het weergeven van breedbeeld via HDMI (alleen tuner + harddisk) blijkt inderdaad een probleem te zijn. Via Scart zou alles wel goed moeten werken (dat heb ik zelf overigens nog niet geprobeerd).

Ik hoop dat ze uiteindelijk met een oplossing komen, misschien in de vorm van een firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37
Kan ik uit bovenstaande begrijpen dat dit probleem zich alleen voordoet bij mensen die de analoge tuner op hun HX650 of HX750 gebruiken in combinatie met HDMI aansluiting op een platte TV?

Bij mij heb ik namelijk geen last van dat 4:3 beeld op mijn via HDMI aangesloten HX650, maar ik heb dus wel Digitenne op de SCART ingang van de HDD-DVD recorder, en geen analoge coax aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247901

Dag,

Mijn situatie is weliswaar een andere dan die hier beschreven wordt, maar ik heb ook enorm zitten prutsen om via de hdmi aansluiting een 16:9 beeld op mijn tv te krijgen. Wat ik steeds zag, ook bij de opnamen die ik maakte, was een naar links en rechts uitgerekt beeld met boven en onder een zwarte balk.
Sinds gisteravond lijkt het ineens gelukt te zijn. En alleen maar doordat ik de volgorde van de scartaansluitingen heb veranderd...

Mijn situatie:
een Samsung lcd tv (26R82)
een Panasonic dvd-recorder (EH-57)
een Samsung digitale decoder (DCB-9401R)

De kabelaansluitingen heb ik nu in feite precies zoals in het boekje vqn de dvd-recorder worden aangegeven (maar die wijken af van het schema dat wordt gegeven bij de decoder).

Coax:
1. van muur naar decoder
2. van decoder naar recorder
3. van recorder naar tv

Scart:
1. van decoder (av1) naar recorder (av2)
2. van recorder (av1) naar tv (av1)

HDMI:
1. van recorder naar tv

(NB: mijn decoder heeft geen hdmi aansluiting)

Om op te nemen via de timer op de dvd-recorder moet ik dus ook de timer van de decoder instellen. Wel lastig, maar het zij zo.

Na mijn wekenlange gepruts ben ik zeer tevreden dat dit nu eindelijk gelukt is.
Als iemand nog iets wil weten over de instellingen op tv en recorder, dan moet je het maar vragen.

Iedereen succes met alle problemen!
Pagina: 1