Toon posts:

Antel P180 en Thermalright Ultra-120 Extreme

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil proberen een optimale airflow te krijgen voor mijn setup:

- Antec P180 case
- Thermalright Ultra-120 eXtreme CPU koeler
- Intel Q6600

De airflow van de case zelf is de volgende: de fan aan de achterkant laat koele lucht binnen, de fan aan de bovenkant blaast de opgewarmde lucht uit.
De voeding heeft een eigen koeler; deze zit onder in de kast, tesamen met de drive bay voor de harddisks, en een koeler daarvoor. Dat deel is dan ook gescheiden van de rest van het systeem.
.
De CPU koeler is een hoge staande koeler. De fan wordt aan een van de zijkanten geplaatst.
Het lijkt erop, alsof de koeler (ondanks dat die niet vierkant, maar rechthoekig is) naar alle kanten toe gedraaid kan worden. Het past op het bord.

Heeft iemand al een dergelijke setup en de optimale airflow uitgezocht, of heeft iemand ideeen hier over?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Geri

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Ik zou de casefans rondom de CPU naar buiten laten blazen, en een 12cm fan op heel weinig RPM op de Thermaltake zetten (ik neem aan dat dat kan).

Het is ook slimmer om er een plaatje bij te doen, want ik neem aan dat niet iedereen bekend is met het speciale ontwerp van de Antec P180.

http://blog17.fc2.com/b/basic/file/20060331104502.jpg

Verwijderd

Hier staat wel een review van de kast.
http://www.silentpcreview.com/article249-page6.html

Zoals je kan zien op de tweede foto van boven, is je achterste fan geen intake maar een outtake. De fan op de achterkant blaast dus ook de warme lucht naar buiten ( zoals het ook hoort ). De beste manier om je koeler te plaatsen is dat je hem zo monteerd, dat je fan aan de rechter kant hangt, en dus door de koeler tegen de achterste casefan aanblaast. Zo kan de fan volgens mij de meeste koude lucht aanzuigen wat aan de voorkant ( zie foto in de review ) binnenkomt. En de warme lucht kan er op die manier achter en boven gelijk weer uit. Zou je de koeler zo monteren dan de fan aan de onderkant hangt en dus naar boven blaast, dan zou deze de warme lucht die van de videokaart af komt op zuigen. ( en als ik kijk wat er van mijn 8800GTX aan warmte af komt is dat niet te weinig )

Edit: zou je het echt zeker willen weten, probeer dan beide manieren en meet je temperatuur verschillen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 13:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allebei bedankt! Inderdaad behoren beide fans lucht uit te blazen. Om te proberen de airflow toen te verbeteren (CPU was boven de 75 graden onder load, onoverklokt) is een van de fans toen omgedraaid. Dat heeft toen zeker geholpen (koeler was toen nog een Zalman 7700), maar die fan trok het toch niet.

Ik ga nu de airflow weer terugzetten naar de orginene situatie, en plaats daarna nog een extra 120mm fan aan de voorkant. De aitflow zal er zeker door verbeteren.

Nogmaals dank voor jullie antwoord.

Met vriendelijke groet,

Geri