Hoe surround met 'drie standaard mini-jacks' ?

Pagina: 1
Acties:

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-02 08:08

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Een beetje een rare vraag, maar ik zal het even verder uitleggen.

Ik heb een paar dagen geleden een leuk surround setje gekocht, namelijk een logitech X-540. Deze hebben helaas geen digitale coax aansluiting, dus op deze aansluiting op mijn moederbord kon ik ze niet aansluiten om 5.1 geluid te hebben. Dus dan moet ik noodgedwongen wel de jacks gebruiken. Maar mijn moederbord heeft maar 3 jacks, de standaard rode, groene en blauwe. Nu heb ik men boxen aangesloten op de groene audio uitgang en laat ik het setje het geluid van 2.1 upscalen naar 5.1. Maar dit is niet ideaal, zeker niet voor films enzo.

Dus is mijn vraag of het mogelijk is om surround geluid te krijgen, door de drie aansluitingen van mijn boxen op de drie jacks aan te sluiten en dan softwarematig in te stellen ? Ik heb het op GoT ergens gelezen, maar dat ging over windows. (heb link niet meer direct van dat topic).

Ik heb een "Nvidia Corporation MCP51 High Definition Audio" kaart volgens lspci. Verder heeft mijn moederbord wél een digitale aansluiting, dus 5.1 supporteerd het wel. Ik draai archlinux, 32bit.

Iemand die me verder kan helpen met dit ? In alsamixer zie ik er iig geen settings voor ...

Strava

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Vaak is het mogelijk om met de "Software" van je geluidskaart 5.1 in te stellen voor je "3 jacks"

Je line in en je microfoon aansluiting veranderen dan in "line-out2" en "line-out3"

Op deze manier kun je een 5.1 setje analoog aansluiten

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-02 08:08

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
En mijn vraag is dus net hoe je dit onder (arch) linux doet ;).

Strava

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

evert_ schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 02:28:
En mijn vraag is dus net hoe je dit onder (arch) linux doet ;).
MEt de software van de kaart dus, lijkt me anders niet mogelijk, aangezien de software de poorttoewijzing kan veranderen. Indien er dus geen (goede) software beschikbaar is voor jouw OS, kun je er denk ik geen 5.1 uit krijgen.

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:21

Gotiniens

Fairly odd Tim

Kijk een naar eventuele opties voor de module die je laad om je geluidskaart aan de praat te krijgen, waarschijnlijk is dit de i8x10 module.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Exorcist schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:35:
MEt de software van de kaart dus, lijkt me anders niet mogelijk, aangezien de software de poorttoewijzing kan veranderen. Indien er dus geen (goede) software beschikbaar is voor jouw OS, kun je er denk ik geen 5.1 uit krijgen.
offtopic:
Jij gaat er vanuit dat elk (ander) OS lijkt op Windows (in vele, zo niet alle gevallen het enige OS waar deze tooltjes voor geschreven worden) ? Zolang de driver het ondersteund is het te doen.

0.0

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik weet niet precies wat jack kan, maar dat is toch een stukje software waarmee je audio zegmaar kan "routen"? Als dat zo het geval is, kan je wellicht met de juiste driver + jack een heel eind komen.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:03

Tuxie

En WeL nU!

Dit zou in principe moeten kunnen hoor. Ik heb vorige week na veel gepruts ook mijn 5.1 aan de praat gekregen onder slackware, gebruikmakend van de gewone jacks. Als het goed is moet je in de handleiding van je moederbord vinden welke jacks je moet gebruiken voor center, front en rear. De line-in gaat dan dienst doen als rear (bijvoorbeeld, opzoeken dus) etc.

Volgende stap is je alsa controleren. (ik gebruik net zoals iemand anders hier ook de i810x module). Al je surround, LFE en Center unmuten en opslaan. (ALSAd herstarten om de een of andere vage reden).

Derde stap is een .alsarc file aan te maken in je home directory, bijvoorbeeld volgens deze link: http://www.linuxtricks.ne...audio-in-linux-with-alsa/

Hierin staat uitgelegd hoe je je 5.1 speakerset moet configureren, de ttable entries bepalen via welk kanaal en jack je geluid gestuurd moet worden. Je kunt hierin ook extra devices aanmaken (b.v. de besproken ch51dup) en verschillende configuraties uitproberen. Dan kun je in mplayer en xine bijvoorbeeld bij advanced alsa settings de devicenaam opgeven (let op: je zelfgedefinieerde devices komen niet in de automatische drop-down lijst) en je eigen device testen. Wel alsa weer even herstarten na veranderingen in je config file.

Je kunt ook bijvoorbeeld hier een device aanmaken die je 2.1 geluid over 4 kanalen mixt en deze vervolgens in xine gebruiken, heb je 4 speaker geluid....

Succes!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:03

Tuxie

En WeL nU!

edit ~.alsarc moet ~/.asoundrc zijn ;)
Pagina: 1