UTP-kabel splitsen faalt

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-03 22:59

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Hoi beste Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn UTP-kabel. Ik heb een 2e UTP kabel aangelegd die naar boven gaat om daar te splitsen en zo 2 computers van internet te voorzien. De reden dat ik het met 1 kabel wil doen is omdat ik geen ruimte heb om een 2e kabel door het plafond heen te krijgen, 1tje gaat nog wel maar voor meerdere kabels zouden er gaten doorheen de dikte v/h plafond moeten worden gemaakt, wat geen eitje is. Het probleem hier is echter dat de computer geen internetverbinding kan krijgen, en op de router gaat ook geen lampje gaat branden. Ik beschrijf eerst de weg van de kabel, zodat jullie misschien storingsbronnen kunnen ontdekken.

- Kabel gaat van router weg
- Kabel loopt gelijk aan een oudere (werkende) UTP-kabel: langs een verwarming, gaat door een muur, gaat langs een pijpleiding van de verwarming (wordt niet heet: is leiding van koude afvoerwater) omhoog en middels een gat naast de leiding door het plafond naar boven.
- Daarna gaat het niet meer gelijk op met de andere kabel. Hij gaat weer door ene muur, loopt langs een verwarming, dan door een paar wandkasten (boormachine ftw), door een stenen muur (heavy boormachine ftw) en daar staat de doelcomputer, één van de 2 tenminste. Bij de stenen muur die ik daarnet verkondigde, loopt ook een TV-kabel door de muur, allicht dat dit storing veroorzaakt? Geen idee.

De kabel heeft dus nog een aantal meters te gaan, 10m oid, maar ik heb hem in het midden gestript (zonder beschadigingen aan aders) om hem aan te sluiten op de computer. Hij doet het dus niet, zoals al duidelijk was... Ik heb mbh van een speciale geleidbaarheidsmeter (oid :+ ) gecontroleerd of er toevallig geen kabelbreuken aanwezig zijn. Dit bleek niet het geval.

Dus tenzij de loop van mijn kabel storingen bevat, kan het misschien alleen nog maar liggen aan de "twist" van de kabel die ik mogelijk heb verstoord. Ik heb geen flauw benul van het hoe en wat rondom die om-elkaar-heen-draaiende aders, dus hier zijn wat foto's ter verduidelijking van mijn situatie.

Connector voor de router
Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa304/DeMurker/S5001641.jpg

Close-up draad
Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa304/DeMurker/S5001652.jpg

Is dit goed door-gedraaid eventueel? Het lukte niet om met deze zelfgemaakte 'twist' een verbinding te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa304/DeMurker/S5001653.jpg

Nu fotos van de connector boven, 20 meter kabel verder...

Draad in connector
Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa304/DeMurker/S5001655.jpg

Foto van (gedeelte van) draad: zo ziet de afgesplitste draad eruit. De draad is in totaal ruim 1 meter lang, 130 centimeter ongeveer.
Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa304/DeMurker/S5001656.jpg

Close-up connector
Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa304/DeMurker/S5001657.jpg

Ik hoop van harte dat iemand me kan vertellen waar het aan ligt; de weg van de kabel, misschien een verkeerde connector, of dat de draad niet goed gedraaid is.. Heb er wat over gelezen op het internet, dat het gestripte stuk UTP kabel niet langer dan een meter kan zijn oid? Ivm storingen? Help.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:15

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

klinkt misschien vreemd, maar gebruik je zon 10 euro utp tang ? dikke kans dat de pinnetjes niet goed in de kabel gedrukt zitten
(toevallig afgelopen week hier op got voorgekomen bij iemand)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
Koop gewoon een switch van een paar euro dan is je probleem opgelost op een nette manier.

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Kan dit wel werken met maar de helft van de aansluitingen??

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

CrankyGamerOG schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:20:
klinkt misschien vreemd, maar gebruik je zon 10 euro utp tang ? dikke kans dat de pinnetjes niet goed in de kabel gedrukt zitten
(toevallig afgelopen week hier op got voorgekomen bij iemand)
Dat kan je snel nagaan dmv een kabeltester. Zelf gebruik ik al jaren een utp tang die me 25 gulden ! heeft gekost en werkt nog altijd prima :)
Blacksnak schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:33:
Kan dit wel werken met maar de helft van de aansluitingen??
Ja, *zucht* lees deze FAQ maar eens.
djluc schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:28:
Koop gewoon een switch van een paar euro dan is je probleem opgelost op een nette manier.
Ligt er maar aan wat je als een nette manier definieerd. Overigens deel je dan de kabel voor 2 pc's ipv elk een eigen kabel zoals Murk wilt ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Erkens op 06-08-2007 11:39 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

djluc schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:28:
netste oplossing.

gewoon switchje kopen.
scheelt je berg gezeik.

• Blacksnak
Kun je misschien ook op een iets deftigere manier duidelijk maken? Verwacht je nu echt dat ik elke FAQ uit m'n hoofd ken of bij iedere topic alle bijhorende FAQ's ga lezen alvorens te antwoorden?

Ik stel gewoon een simpele vraag die waarschijnlijk bij meer mensen opkomt bij het lezen van deze TS.

Die *zucht* mag je dus rustig weglaten.

• glashio
  • Laatst online: 19:55

glashio

C64 > AMIGA > PC

Aan de foto's te zien gebruik je een utp-kabel met een 'vaste kern'. Gebruik je de juiste RJ-45 connectoren ? ( meer info )

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Blacksnak schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:44:
[...]

Kun je misschien ook op een iets deftigere manier duidelijk maken? Verwacht je nu echt dat ik elke FAQ uit m'n hoofd ken of bij iedere topic alle bijhorende FAQ's ga lezen alvorens te antwoorden?

Ik stel gewoon een simpele vraag die waarschijnlijk bij meer mensen opkomt bij het lezen van deze TS.

Wat jij vraagt is echt al duizenden keren hier langs gekomen, dus vandaar die *zucht*
Daarnaast hoef je die FAQ's niet uit je hoofd te kennen, echter is het gebruikelijk om eerst even de search etc te gebruiken voordat je iets gaat vragen ;)
ben ik het niet mee eens, het netste is imo om twee kabels te hebben (en aangezien dat geen optie is komt het delen van de kabel het dichtst in de buurt)
als je overal maar switches gaat plaatsen raak je al snel het overzicht kwijt, zeker in het geval van troubleshooting, switches zet je gewoon centraal neer.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
Erkens schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:49:
[...]
ben ik het niet mee eens, het netste is imo om twee kabels te hebben (en aangezien dat geen optie is komt het delen van de kabel het dichtst in de buurt)
als je overal maar switches gaat plaatsen raak je al snel het overzicht kwijt, zeker in het geval van troubleshooting, switches zet je gewoon centraal neer.
In het geval van de TS is een switch een oplossing die minder kans op storingen geeft en daarnaast overzichtelijker is en meer geschikt is voor de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan een het toevoegen van een access point op zolder.

Dat je bij een bedrijfsnetwerk met centrale patchkasten en switches wilt werken snap ik. Maar voor thuis is het toevoegen van een switch mijn inziens een veel nettere oplossing dan een kabel opsplitsen. Zeker omdat je vaak daar weer verlengstukjes aan moet doen om bij de PC's te komen. Dan nog liever in een wandcontactdoos o.i.d. als je dan toch gaat splitsen.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:15

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Blacksnak schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:44:
[...]

'Sorry, maar hij heeft groot gelijk, als jij wat wilt weten word er verwacht dat je zelf inzet toont, daar hoort bij het kennen danwel lezen van de faq, dit is nou eenmaal hoe tweakers werkt

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Blacksnak
CrankyGamerOG schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:08:
[...]

'Sorry, maar hij heeft groot gelijk, als jij wat wilt weten word er verwacht dat je zelf inzet toont, daar hoort bij het kennen danwel lezen van de faq, dit is nou eenmaal hoe tweakers werkt
True.

Doe ik dan ook altijd alvorens topic te openen om vraag te stellen of probleem op te lossen.

Echter was het hier niet als vraag als dusdanig bedoeld maar wel als poging om mee te denken in het oplossen van het probleem.
Had nog nooit gehoord van het opsplitsen van de kabel, vrij normaal dat je dit dan een vreemde handeling vind niet?

[/offtopic]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

djluc schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:01:
Dan nog liever in een wandcontactdoos o.i.d. als je dan toch gaat splitsen.
Dat is ook precies wat ik altijd doe, en om daar nu weer een switch achter te knopen is dus _niet_ een nette oplossing.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Opsplitsen heb ik ook vaak gedaan. Redenenen?

• Het enige gat door het platond in de overvolle meterkast zit na de verbouwing propvol zodat er met veel pijn en moeite nog 1 UTP-kabel doorheen past. Switch plaatsen vereist weer extra adaptertje en dus energie.
• Een kabel die (ook weer met moeite) ooit door allemaal hoeken en gootjes in het huis is gelegd. Mocht er een tweede aansluiting nodig zijn is het makkelijker om even de kabel te splitsen dan weer alles los te halen etc.
• Buizen die al vol genoeg zitten (COAX) waardoor er ook weer krap 1 UTP bij past.

Er zijn overigens wel setjes te koop die 'verlopen' van 1 RJ45 naar 2 stuks, maar dan gesplitst voor ethernet.

Ik gebruik altijd van die UTP WCD's om het netjes in af te werken (beide kanten), als er veel aansluitingen zijn maak ik een kleine 'patchkast'. Bijv. hier:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f53dda71136d7e2e627eac3049ee817f/thumb.jpg
(De switch heb ik later nog een keer netjes opgehangen.)

Dit alleen bij particulieren. Bij bedrijven zijn er meestal wel ruime kabelgoten of andere systemen waar je de kabels kwijt kan en daar wordt ook nooit zuinig gedaan met aansluitingen. Meestal doe ik het dan ook niet zelf, maar de lokale installateur regelt dat.

Het is een beetje een work-a-round, maar het werkt gewoon perfect. Die foto is alweer van 2 jaar geleden ofzo en nooit meer wat van gehoord ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 06-08-2007 12:56 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-03 21:48
Een paar opmerkingen
- Het omhulsel van UTP mag er gewoon af, dat beschermt alleen tegen stofzuigers en hamsters.
- TV kabel stoort niet op UTP
- Meerdere UTP kabels naast elkaar storen ook niet
- De een UTP kabel mag best een meter ongedraaid zijn (ze verkopen zelfs platte, niet gedraaide UTP kabels)
- Op foto 3 lijken je aders niet goed te zitten (2+2 ipv 3+1)
- Op zich (foto 3) is het twisted pair de kabels zijn dus per 2 gedraaid en niet per 4 :) maar dat moet volgens mij niets uitmaken over die lengte

en of je 1 kabel voor 2 verbingen kan/mag/wil gebruiken.... UTP is gemaakt voor 3 verbindingen (ethernet + 2x telefoon) dus het kan zeker. Het enige probleem is dat de stekkertjes veel minder vast zitten als je het omhulsel en alle aders er niet in klemt en dus heb je bij een losse gesplitste kabel (niet van doos naar doos) een grotere kans op uitval doordat je iets kapottrekt

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Rrob schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:28:
Het enige probleem is dat de stekkertjes veel minder vast zitten als je het omhulsel en alle aders er niet in klemt
Voor dat probleem zorg ik er altijd voor dat ik er een stukje van de omhulsel erbij stop in het stekkertje, dan blijft dat wel goed zitten :)

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
@ Def!ance: ik gebruik geen 10-euro tang, maar een 16-euro tang :) Krimpen doet ie goed hoor, heb al een andere UTP kabel, die met kroonsteentjes aan een afgeknipte RJ45 connector hing, perfect gekrimpt. Ook heb ik bij mijn huidige probleem met de gesplitste kabel gecheckt of de uiteindes van de kabel verbonden zijn, met behulp van een stroommeter, dat kan het dus niet zijn.

@djluc en anderen: die switch, is toch bijna hetzelfde als de router? die verdeelt ook de gehele snelheid van de internetverbinding over meerdere computers. Dit zou dus niet zo erg zijn. Denk echter wel dat als er 3 pc's internetten, waarvan 1 pc rechtstreeks op de router aangesloten is en 2 andere via de switch en dan op de router, dat de rechtstreekse meer snelheid heeft. (respectievelijk 50% en 25% en 25% ?)

@glashio: ja, volgens mij is het er 1 met een vaste kern. However, bij de uiteindes van de gekrimpte connectoren zie ik dat de koperen draad die erin zit in meerdere kleintjes is verdeeld.
Verder denk ik dat die connector gewoon goed moet zijn want een signaal door de kabel gaat goed door alle aders, dus dan zou het toch ook moeten werken..

@Rrob: de draadjes zijn zeker weten goed bevestigd, ook al lijkt dat misschien van niet op foto 3. Heb het al 5 keer gecontroleerd.. tenminste, als Erkens plaatje klopt, dan heb ik ze goed bevestigd :)

enfin, ben nu nog geen steek verder, maar toch bedankt voor de suggesties. Ik ga nog even door met diep nadenken .. ( :+ )

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Maar hoor eens..

- Kabel is goed
- Connectors zijn goed
- Kabel deed het eerst wel, maar nu met het splitssysteem werkt het niet

Mijn conclusie is dan dat het splitsen niet werkt??? En als dat niet zo is, wat dan in vredesnaam wel.. :'(

EDIT: mijn excuses voor de ongeduldige topicbump van zonet. Maar als donderslag bij heldere hemel doet mijn kabel het nu opeens weer wel! Ik probeerde het net weer, maar had sinds gisteren niks veranderd dus verwachte niets.. Kennelijk las mijn router mijn tekst van deze post, waaruit hij opmaakte dat het inderdaad wel erg lullig en onlogisch is dat het niet werkte, en geeft ie me daarom nu verbinding... is mijn enige verklaring :> :? 8)7 :')

[ Voor 60% gewijzigd door Murk op 06-08-2007 18:37 ]

• glashio
  • Laatst online: 19:55

glashio

C64 > AMIGA > PC

Murk schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 18:28:
Maar hoor eens..

- Kabel is goed
- Connectors zijn goed
- Kabel deed het eerst wel, maar nu met het splitssysteem werkt het niet
Je heb gelijk, het moet werken!
Meten is Weten : Pak 2 paperclips en een multimeter en meet oranje-wit,oranje,groen-wit & groen eens door.

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
En ook lezen is weten, glashio.
Ik heb mbh van een speciale geleidbaarheidsmeter (oid :+ ) gecontroleerd of er toevallig geen kabelbreuken aanwezig zijn. Dit bleek niet het geval.

Verwijderd

Murk schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:16:
@djluc en anderen: die switch, is toch bijna hetzelfde als de router? die verdeelt ook de gehele snelheid van de internetverbinding over meerdere computers. Dit zou dus niet zo erg zijn. Denk echter wel dat als er 3 pc's internetten, waarvan 1 pc rechtstreeks op de router aangesloten is en 2 andere via de switch en dan op de router, dat de rechtstreekse meer snelheid heeft. (respectievelijk 50% en 25% en 25% ?)
De bottlenek ligt dan bij je internet verbinding (paar mbit), je netwerk ligt op 100 mbit, of 2** (want je kan ze alle 8 van cat5 gebruiken nu) dus dat maakt voor internet niks uit.
Pagina: 1