[Vista] OEM Licentie omruilen/overzetten/'verwijderen'

Pagina: 1
Acties:
  • 1.195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-01 11:03

Zydell

* * * * *

Topicstarter
Ik heb een paar maanden geleden een Microsoft Windows Vista Business NL OEM aangeschaft en geïnstalleerd op mijn laptop. Ik ben eigenlijk niet erg positief over Vista en daarnaast wordt mijn videokaart niet fatsoenlijk ondersteund waardoor ik eigenlijk weer terug wil naar Windows XP Prof.

Voor zover ik weet is een OEM licentie gebonden aan een moederbord/computer; weet iemand of het 'legaal' mogelijk is om deze licentie te verwijderen van mijn laptop en over te zetten naar een andere of dat er een andere oplossing is (mijn Vista licentie inruilen voor een XP licentie zou het meest ideaal zijn; maar ik denk niet dat dit mogelijk is).

• Zydell

Zydell

* * * * *

Topicstarter
* kick *

Verwijderd

Microsoft even bellen? :P OEM is idd computer gebonden en voor zover mij logisch lijkt mag je deze niet zomaar meenemen naar een andere computer

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 14:20 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

edit:
[weg omdat F_J_K anders kwaad wordt]

Omzetten naar een XP licentie, dat moet normaal ook mogenlijk zijn, maar daarvoor kan je het beste even contact opnemen met MS zelf.

[ Voor 45% gewijzigd door Snake op 07-08-2007 14:29 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Snake schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 14:21:
Installeer 'm op een andere computer met die key. Dan wil ie niet activeren. Dan bel je naar Microsoft en zeg je: 'ja mijn moederbord is doorgebrand, en ze hadden die plank niet meer'. En dan krijg je een nummer, en daarmee kan je activeren ;)
... Door dergelijke praktijken zal Microsoft op een gegeven moment niet meer bereid zijn tot (telefonisch) helpen... Het is de risico die je neemt bij het kopen van een goedkope OEM licencie

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

I'm with stupid Denniswerf. En hoe dan ook doen we hier op GoT niet aan manieren om beveiligingen te omzeilen, dus liever niet van dat soort grapjes :*

Maar bellen om te vragen of je een XP Pro OEM mag activeren obv. je Vista Business OEM licentie lijkt me een goed plan - met een redelijke kans van slagen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Zydell

Zydell

* * * * *

Topicstarter
Kom nu net dit tegen:

Windows Vista: downgrade-rechten

Blijkbaar heb ik bij Vista Business OEM gewoon het 'recht' op een XP Professional downgrade... Ik snap alleen niet hoe ik precies de downgrade uitvoer.. Blijkbaar moet dat mbv speciale downgrade media ofzo?!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zydell schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:06:
Kom nu net dit tegen:

Windows Vista: downgrade-rechten

Blijkbaar heb ik bij Vista Business OEM gewoon het 'recht' op een XP Professional downgrade... Ik snap alleen niet hoe ik precies de downgrade uitvoer.. Blijkbaar moet dat mbv speciale downgrade media ofzo?!
Bel ze even op ;)

Staat zowel op die link als in dit topic :P

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 07-08-2007 15:09 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Overigens lees je daar dat je het vooraf had moeten bedenken, maar als je belt en zegt wegens %goede reden% XP Pro te willen installeren in plaats van Vista Business heb je best kans dat dat moet lukken.

Je moet trouwens hoe dan ook zelf de CD hebben (van precies het juiste type, ik gok zoals gezegd op XP Pro OEM in de juiste taal).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Zydell

Zydell

* * * * *

Topicstarter
Bijna vergeten om nog even een update te plaatsen met de reactie van Microsoft:

Het is inderdaad mogelijk om te downgraden van Vista Business naar Windows Professional XP (OEM), er werd bij verteld dat je dan wel zelf in het bezit moet zijn van de XP Prof. OEM CD maar dat XP van deze CD wel op een andere computer geinstalleerd mag zijn. Bij het installeren vanaf de XP CD moet je bij de activatie opbellen naar Microsoft en vertellen dat het om een downgrade gaat, dan handelen zij het verder af.

Zo, nu hebben de zoekende tweakers er ook wat aan :-)

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

jammer. Ik heb home premium en zou ook graag XP gaan gebruiken. Vista Home premium kreeg ik als OEM bij mijn laptop. bah. Waarom zou microsoft enkel business en ultimate toestaan te downgraden?

Signature van nature

Verwijderd

Sircuri schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:46:
jammer. Ik heb home premium en zou ook graag XP gaan gebruiken. Vista Home premium kreeg ik als OEM bij mijn laptop. bah. Waarom zou microsoft enkel business en ultimate toestaan te downgraden?
omdat die duurder zijn? ;)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
In feite is Vista Home Premium het equivalent van wat XP Home is/was.
Op zich heeft Sircuri dus wel gelijk, en zou dat nog wel een interessante optie zijn.

@Sircuri:
Heb je al gebeld en gemotiveerd waarom je graag over zou willen stappen naar XP i.p.v. Vista HP?
Misschien geven ze je de optie toch wel, niet geschoten is altijd mis...

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

klopt, krijg alleen de mannen van Acer niet aan de telefoon. Zowel het betaalde nummer als het gratis nummer neemt niemand op. Heb al enkele keren geprobeerd. Weet niet zo goed hoe ik die mannen dan wel te pakken kan krijgen.

Draai nu noodgedwongen Linux Ubuntu, maar wil graag weer terug naar Windows, want dit is ook niet alles. Ik ben juist zo blij dat ik eindelijk een legale windows heb, dus wil ook niet zomaar even een XP versie installeren zonder goedkeuring.

Ik ga nog maar eens proberen Acer te pakken te krijgen. Desnoods moet de winkel waar ik dit ding gekocht heb maar proberen om Acer te bereiken. Wellicht hebben die een directe ingang ofzo.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik heb Acer te pakken gekregen. Ze geven een kort en bondig antwoord.

--------------
Geachte heer xxxxxxxxxx

Uw laptop is geleverd met een OEM (Orhinal Equipment Manufacturer) - licentie en het is niet mogelijk om deze via ons om te ruilen voor een XP-licentie.

In de hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groet,
With kind regards,

Benelux Info
Internal Sales

Acer Computer BV

Signature van nature

Pagina: 1