Hoge temperatuur Q6600

Pagina: 1
Acties:
  • 2.208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:20
Probleem
Ik heb vorige week vrijdag mijn nieuw samengestelde en geassembleerde pc ontvangen. De temperaturen van de Q6600 cores zitten me echter niet erg lekker.

Nu weet ik dat niet elk programma dit even nauwkeurig meet, maar ik heb onderhand alle programma's geprobeerd en allemaal geven ze een temperatuur aan die mijn inziens niet normaal is.

Systeem
Kast: Antec Sonata III

GigaByte GA-P35-DS3R

Processor: Q6600 (4x 2.4Ghz)

Processorkoeler: Scythe Infinity SCINF-1000

Geheugen: OCZ OCZ2P8002GK CL4 of OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum Revision 2 Dual Channel

Videokaart: MSI GeForce 8600 GT 256MB DDR3 Silent

Harde schijf: Samsung 500GB T166

Harde schijf: Samsung 250GB T166

DVD brander: LITE-ON DVD R/RW LH-20A1S-15C SATA BLACK

TV Kaart: - TV kaart: Hauppauge WinTV PVR 150 MCE Kit

Hieronder een foto van hoe mijn systeem er van binnen uit ziet.

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/img/b4fd0d59143092c43b6ecc915842ef87/t_DSC6435.JPG

Koeling
Zoals hierboven al staat is de boxed cooler vervangen door een infinity. Daarnaast zit er de standaard 120mm casefan van Antec in.

Temperaturen Idle
In het bios zag ik meteen bij het opstarten al 66 graden. Verder heb ik nog met programma's getest wat daarin de temperaturen waren, alles is in idle stand

Speedfan geeft Idle:
Core0 56
Core1 58
Core2 63
Core3 63

Core Temp geeft:
Tjunction 100
Core0 72
Core1 74
Core3 78
Core3 79

Op dit moment is het wat warmer dan normaal in de kamer maar niet abnormaal. Volgens mij waren de temperaturen van Speedfan op vrijdag tussen de 45 en 50 graden idle.

Hieronder nog een afbeelding net gemaakt met verschillende programma's open. De pc draait hier idle (alleen vista).

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/img/426b8b08e1531b1cf583121dfba39c1c/tcpu.jpg

Temperaturen Stressed
Met zulke hoge temperaturen op idle durfde ik bijna niet te stressen. Als ik bij TAT 100 stress aanklik bij beide herkende processoren dan gaan de temperaturen boven de 90 en snel naar de 100. Dit is na enkele seconden. Daarna heb ik de test uitgezet om schade te voorkomen.

Ik heb rond gekeken op internet naar wat normale temperaturen zijn voor de Q6600 en ik kwam tegen dat Intel de specificatie geeft van maximaal 62 graden, omdat dit de Tjunction waarde was kon je hier nog 15 graden bovenop tellen wat dan op 75 zou komen

Vragen
Volgens mij is deze temperatuur niet normaal. Denken jullie dat deze klopt? Kan ik dit nog op een andere manier controleren dan dat dat ik dat al gedaan heb?

Wat kan ik doen om deze temperatuur te verbeteren? Ik moet zeggen dat ik de koeler er niet opnieuw op wil monteren aangezien ik weet hoe lastig dit was voor de zaak en ik daar al helemaal niet goed in ben. Dit zou ik dan moeten laten doen.

Verwijderd

standaardkoeler meegeleverd?.. probeer die eens... gaat het dan wel goed.. dan zat je scythe niet helemaal lekker..

• Neo
Nee die heb ik niet. En zowiezo zou ik dan het hele spul uit de kast moeten slopen. Ik wil eigenlijk uitsluiten dat het aan iets anders ligt zoals verkeerde temperatuurmetingen en dergelijke voordat ik laat nakijken.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ik heb nog 3 stock coolers liggen, van een e6700 that is, mocht je die willen ik woon in omgeving gouda, gratis afhalen voor ik ze weggooi.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05 16:55
De temperatuur sensor zelf kan natuurlijk ook een behoorlijk afwijking geven. Ik kan me niet voorstellen dat ze die dingen calibreren; dus een flinke foutenmarge uit die hoek zit er ook dik in.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Verwijderd

offtopic: ironich je username is amd user en je heb een q6600

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je weet, dat een Q6600 vrij warm wordt, dat is een feit, dat doet mijne ook (kan je geen precieze waarden geven, geen beeldkaart).

Het zijn tenslotte 4 cores he.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Wat zijn je voltages in de bios ( Vcore )? Als dat ook allemaal goed is, dan zou ik toch denken dat je koeler er niet lekker op zit. Trouwens raar dat je je boxed koeler er niet bij hebt gekregen... Deze heb je wel betaald lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2007 22:00 ]

• Neo
Ja klopt, ik zie nu dat de cooler inderdaad wel was bijgeleverd. Had een hele doos gekregen met alle spullen dus niet zo snel gezien dat deze er ook bij zat. Bedankt IRCFreak voor je aanbod, maar het is dus niet meer nodig.

Zou de afwijking van de sensor zulke temperaturen kunnen verklaren?

De voltages zijn af te lezen van het screenshot, deze lijken mij toch oke. Vcore 1= 1.25 en Vcore 2=1.87

Ik heb ook veel topic hier op Got en op andere fora gelezen en rond de 40/45 idle en 60/70 stressed moet kunnen met een infinity. Daarnaast is het volgens mij niet gezond dat je cpu binnen een paar seconden naar 100 graden gaat bij 100% belasting. Ik weet dat de Q6600 niet de koelste is maar dit lijkt te toch te veel.

Offtopic, ja inderdaad het is raar AMD user met een Intel, dat geeft toch wel aan hoe het met AMD gaat. Moet nog een nickchange aanvragen heb alleen geen inspiratie (en nee geen Intel user).

[ Voor 24% gewijzigd door Neo op 05-08-2007 22:10 ]

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-05 21:47
Voel eens aan die heatsink van je cpufan. Wordt die ook gloeiend heet, dan ligt het iig niet aan de sensoren en zit je cpufan waarschijnlijk goed, dan zul je moeten gaan kijken voor meer koeling.

Verwijderd

Je screenshot had ik al bekeken Vcore1= 1.25 Vcore 2= 1.87 ???? of is die 8 een 3 ? Ik kan dat niet goed zien op de foto... Daarom zei ik... Wat is je Vcore in de bios. Anders is die 1.87 toch wel wat te hoog lijkt me

Edit. Ah je had de voltages zelf ook al erbij gezet.

Vcore 1 is wel normaal, maar die tweede moet toch ook zoiets wezen? Als ik mijn Vcore omhoog gooi bij het overclocken dan schiet de temp ook omhoog

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2007 22:20 ]

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05 21:08
Gevalletje zelf de CPU koeler opnieuw installeren, sowieso, waarom zou je als tweakert het door de winkel laten assembleren :+. Als ik iets leuk vind aan het kopen van nieuwe hardware is het het zelf installeren van de zooi wel :9

Maargoed, goeie kans dat ie er niet helemaal lekker opzit (of teveel/te weinig koelprut).

[ Voor 19% gewijzigd door EyeWitness op 05-08-2007 22:19 ]

• Neo
De heatsink heb ik inderdaad meerdere keren aan gevoeld deze wordt niet warm. Het kan dus zijn dat de processor niet goed z'n warmte kwijt kan aan de heatsink toch?

Jannemantje, wat zou die tweede vcore moeten zijn? Ik zou kunnen kijken om deze in het Bios terug te zetten, maar zo stond hij standaard.

@EyeWitness, dat gepruts is niks voor mij nooit gedaan en ik zal het ook niet zo snel doen. Harddisk, VGA, DVD vervangen oke, maar processoren en koelers liever niet.
Ddure spul laat ik dat liever aan de echte experts over. ICT is zo breed, iedereen heeft z'n eigen expertise

[ Voor 3% gewijzigd door Neo op 05-08-2007 22:36 ]

Verwijderd

Vcore 1 is wel normaal. Die tweede zou ongeveer gelijk moeten zijn in mijn ogen.

Ik heb me nog niet zo enorm verdiept in quadcores, maar een quadcore van intel is niks anders dan 2 aan elkaar geplakte dualcores. Vandaar dus 2 Vcores? Als ik dit fout heb dan hoor ik het graag van andere tweakers, maar als het wel zo is dan is je tweede Vcore veel te hoog. Zo hoog gaan de meeste overclockers volgens mij niet eens, en zou dus wel je extreme hoge temperatuur verklaren.
En het onderlinge temperatuur verschil van 10 graden tussen je cores

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Jezus, hij draait 71°C idle met ESIT nog aan dus loopt hij op 1.6Ghz en dan die temp !

Je koeler zit dus zeker weten niet goed ;).

EDIT

@Hierboven, het is 2 keer een dual-core maar hij heeft wel gewoon 1VCore hoor ;).
2VCore's zou wel gekkewerk zijn 8)7 .

Wat je ziet bij Speedfan (VCore 2) = het voltage van je ram (geheugen) ;).

[ Voor 44% gewijzigd door 430xlkod op 05-08-2007 23:56 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
AMD user schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 22:31:
De heatsink heb ik inderdaad meerdere keren aan gevoeld deze wordt niet warm. Het kan dus zijn dat de processor niet goed z'n warmte kwijt kan aan de heatsink toch?
Deze conclusie is 100% correct.

Als de heatsink niet warm wordt en de CPU wel is het contact niet goed.
En als de heatsink wel erg warm zou worden zou de airflow het probleem zijn.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

430xlkod schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 23:54:
Jezus, hij draait 71°C idle met ESIT nog aan dus loopt hij op 1.6Ghz en dan die temp !

Je koeler zit dus zeker weten niet goed ;).

EDIT

@Hierboven, het is 2 keer een dual-core maar hij heeft wel gewoon 1VCore hoor ;).
2VCore's zou wel gekkewerk zijn 8)7 .

Wat je ziet bij Speedfan (VCore 2) = het voltage van je ram (geheugen) ;).
Het was ook iets wat zo even door mijn hoofd schoot. Quadcore... 2 dualcores aan elkaar... 2 Vcores ??... Dat was even mijn denkwijze. Weer wat geleerd.
Met ze'n allen komen we er wel uit ;)

Verwijderd

Het contact is dus gewoon niet goed of je sensoren zijn zo ver heen dat je CPU eigenlijk tientallen graden cooler zou zijn. Dat laatste lijkt mij sterk.

Ik heb hetzelfde gehad in het verleden. Er zat destijds zo'n standaard plakker op de cooler en op een of andere manier werkte deze niet lekker. Ik heb de heatsink en de core vervolgens grondig schoongemaakt en coolprut volgens de aanbevolen hoeveelheid netjes uitgesmeerd. Dat scheelde toen meer dan 50% van de temp.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 02:40:
Het contact is dus gewoon niet goed of je sensoren zijn zo ver heen dat je CPU eigenlijk tientallen graden cooler zou zijn. Dat laatste lijkt mij sterk.

Ik heb hetzelfde gehad in het verleden. Er zat destijds zo'n standaard plakker op de cooler en op een of andere manier werkte deze niet lekker. Ik heb de heatsink en de core vervolgens grondig schoongemaakt en coolprut volgens de aanbevolen hoeveelheid netjes uitgesmeerd. Dat scheelde toen meer dan 50% van de temp.
dús: ff voelen aan je koelblok, of er een thermometer insteken, nog beter is de temps in je bios te bekijken, ff kwartiertje orthos draaien, dan op de resetknop drukken, gelijk de bios in duiken en kijken wat je temperaturen zijn.

trouwens, ik vind het wel een beetje een geknutsel met die scythe... tiewreps e.d. is dat normaal (heb een waterkoeling... :/)

-_-

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 16:16

afterburn

No more...

AMD user schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 22:02:Ik heb ook veel topic hier op Got en op andere fora gelezen en rond de 40/45 idle en 60/70 stressed moet kunnen met een infinity. Daarnaast is het volgens mij niet gezond dat je cpu binnen een paar seconden naar 100 graden gaat bij 100% belasting. Ik weet dat de Q6600 niet de koelste is maar dit lijkt te toch te veel.
Als dat waar is snap ik niet waarom je geld uitgeeft aan een dergelijke slechte koeler. Die temperaturen die je noemt zijn namelijk de temperaturen die ik haal met de boxed Intel koeler... (met CPU fan op max: 37 idle, 58 load, Asus QFAN aan: 49 idle, 58 load)

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• 430xlkod
Dat de TS nu maar eens eerst de koeler eraf haalt en eens goed monteert. Als hij er weinig over weet vraagt hij desnoods zijn vader/moeder voor logische inkijk erin. Of hij opent hier een topic waar we het hem stap voor stap even uitleggen. We zijn er tenslotte voor te helpen !

Verwijderd

afterburn schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 09:31:
[...]

Als dat waar is snap ik niet waarom je geld uitgeeft aan een dergelijke slechte koeler. Die temperaturen die je noemt zijn namelijk de temperaturen die ik haal met de boxed Intel koeler... (met CPU fan op max: 37 idle, 58 load, Asus QFAN aan: 49 idle, 58 load)
Offtopic: ik snap niet dat je met dit statement komt... die koeler is prima (zelfs erg goed te noemen, zie zowat elke review of gebruikservaring hier op GOT), hij heeft duidelijk problemen met of montage, of processor. Easy te fixen door even de montage opnieuw uit te voeren.

Opnieuw monteren kan nog wel eens tricky zijn door de layout van moederbord ed. Maar boxed koeler erop zetten mag geen probleem zijn. Gewoon op je gemak de instructies goed doorlezen en dan stap voor stap uitvoeren. Er zijn ook zat filmpjes te vinden waar 't wordt voorgedaan.

Kost initieel wat meer moeite, maar uiteindelijk blijkt 't dan veel leuker te zijn! Gewoon doen dus.

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Stuur hem gewoon terug naar die zaak die hem heeft "geassembleerd". Dan kunnen die er eens naar kijken .

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:25
Zit er niet teveel / teweinig koelpast op en wellicht is het niet goed uitgesmeerd?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb ook een Q6600(op MSi P35), niet overclockt, met de standaard koeler. Deze zit in een 3U serverkast met voor -> achter koeling. Aan de voorkant zitten nog een stel schijven die de inkomende lucht van 28gr verhogen naar 35gr(het is warm vandaag). De verschillende core's zijn idle rond de 60gr (speedfan), stressed over de 70gr. De fan draait dan onhoorbaar rond de 1100 toeren.

In de bios staat de ideale temperatuur ingesteld op 55gr, bij het spelen van een spel wil de fan nog wel eens sneller gaan draaien wat aanduidt dat de 55gr wordt overschreden, maar van lange duur is dit niet. Enkel wanneer ik alle vier de core's aan het werk zet draait de fan uiteindelijk op de maximale snelheid. De temperaturen van Speedfan zitten dan al ergens in de 75gr, Core Temp 0.95 heeft het zelfs over 90+ gr :X

Bij een snelle reboot is de temperatuur in de bios tussen de 50gr en 55gr, dat lijkt er al meer op, ook Sisoft heeft het over 50gr 8)7 Het koelblok wordt hierbij een beetje warm en de pc is niet instabiel, terugklokken heb ik ook nog niets van gemerkt, hoe kan je dat eigenlijk controleren?

Mijn conclusie: Klamp je niet vast aan dat ene programma maar gebruik er meerdere, zeker als de bios een totaal andere waarde aangeeft. :X

• Neo
Bedankt voor alle reacties. Ik heb even overlegd met de zaak waar de pc vandaan komt en daar ga ik donderdag naartoe om hem na te laten kijken. Door de reacties hier heb ik een aantal punten waar naar gekeken kan worden. Ik ga zelf het risico niet lopen dat ik hem sloop. Hopelijk wordt het donderdag opgelost en kan ik eindelijk genieten van de kracht van quad core. Ik zal donderdagmiddag/avond nog laten weten hoe het is verlopen!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 16:16

afterburn

No more...

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:33:
[...]

Offtopic: ik snap niet dat je met dit statement komt... die koeler is prima (zelfs erg goed te noemen, zie zowat elke review of gebruikservaring hier op GOT), hij heeft duidelijk problemen met of montage, of processor. Easy te fixen door even de montage opnieuw uit te voeren.
Dat was ook meer ironisch bedoelt; ik weet dat dit een goede koeler is, en het punt is dan ook dat als ik vergelijkbare temperaturen haal met de boxed koeler er dus iets mis moet zijn...

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• 430xlkod
jadjong schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:46:
Ik heb ook een Q6600(op MSi P35), niet overclockt, met de standaard koeler. Deze zit in een 3U serverkast met voor -> achter koeling. Aan de voorkant zitten nog een stel schijven die de inkomende lucht van 28gr verhogen naar 35gr(het is warm vandaag). De verschillende core's zijn idle rond de 60gr (speedfan), stressed over de 70gr. De fan draait dan onhoorbaar rond de 1100 toeren.

In de bios staat de ideale temperatuur ingesteld op 55gr, bij het spelen van een spel wil de fan nog wel eens sneller gaan draaien wat aanduidt dat de 55gr wordt overschreden, maar van lange duur is dit niet. Enkel wanneer ik alle vier de core's aan het werk zet draait de fan uiteindelijk op de maximale snelheid. De temperaturen van Speedfan zitten dan al ergens in de 75gr, Core Temp 0.95 heeft het zelfs over 90+ gr :X

Bij een snelle reboot is de temperatuur in de bios tussen de 50gr en 55gr, dat lijkt er al meer op, ook Sisoft heeft het over 50gr 8)7 Het koelblok wordt hierbij een beetje warm en de pc is niet instabiel, terugklokken heb ik ook nog niets van gemerkt, hoe kan je dat eigenlijk controleren?

Mijn conclusie: Klamp je niet vast aan dat ene programma maar gebruik er meerdere, zeker als de bios een totaal andere waarde aangeeft. :X
Coretemp is beter dan de bios, want bios klopt ook niet altijd. En als Coretemp 0.95 90°C+ aangeeft zou ik toch maar eens goed gaan kijken.

• SRI
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-02 18:56

SRI

Denk dat er echt wat bij jou mis moet zijn. Ik keek net bij mijnes en die is 34 idle met een luchtkoeler erop (geen bijzonder grote ofzo). Ik heb hem nu op 3 GHz lopen. Zal als ik jou was toch gewoon nakijken of je koeler goed erop zit en niet teveel of te weinig koelpasta is gebruikt.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Een vriend van me heeft een Q6600 met Scythe Infinity koeler (zonder voeding erboven.... omdat de kast ook BTX kan).
Hij heeft een P5B Deluxe moederbord maar dat ding is onwijs koel.
Idle zijn de cores gem. 34 graden bij 24 graden kamertemperatuur.
Stressed zitten ze rond de 48.

Je kunt niet alle processoren van hetzelfde type met elkaar vergelijken, maar als je ook de laatste BIOS hebt voor je moederbord dan kun je er vanuit gaan dat je koeler niet goed zit.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Neo
Nou ik hoop dat na donderdag ik ook zulke temperaturen haal, ik laat het jullie nog weten!

• Neo
Het probleem is opgelost. Ik ben vandaag terug gegaan en en de koeler zat dus inderdaad niet goed. Echter toen deze goed gezet was deed de fan van de infinity het niet meer, waarschijnlijk door schade op het moederbord door het raken van deze koeler. Daarom zit er nu een Zalman 9700 op die het ook prima doet qua temperatuur (scheelt ongeveer 6/7 graden idle) en geluid.

Bedankt voor alle reacties!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-05 14:52
jammer die infinity is een veel betere koeler dan die zalman, maar als je temps nu goed zijn dan boeit dat voor de rest ook niet.

• Neo
Ja dat dacht ik eerst ook maar alles werkt nu net zo stil en de temperaturen schelen iets maar daar maar ik me niet druk om nu ze onder de 100 liggen :P

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Volgens mij past er op een scythe infinity iedere willekeurige 120mm koeler?

Dus ik denk als je die vervangt dat je weer een 2de CPU koeler hebt die je kan gebruiken ;)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

afterburn schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:24:
[...]

Dat was ook meer ironisch bedoelt; ik weet dat dit een goede koeler is, en het punt is dan ook dat als ik vergelijkbare temperaturen haal met de boxed koeler er dus iets mis moet zijn...
Je had ook mij voor de gek kunnen houden, de ironie ontging mij compleet 8)7

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Snake schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 21:56:
Je weet, dat een Q6600 vrij warm wordt, dat is een feit, dat doet mijne ook (kan je geen precieze waarden geven, geen beeldkaart).

Het zijn tenslotte 4 cores he.
Warm ? Die van mij doet 22-25 graden idle 8)7

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 19:17

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 13:05:
[...]

Warm ? Die van mij doet 22-25 graden idle 8)7
Onmogelijk, tenzij je waterkoeling hebt... of je sensoren behoorlijk afwijken. Je hebt gewoon een gloeilamp van 100 Watt in je pc zitten, ook op idle verstookt ie genoeg warmte, en dat krijg je met fannetjes gewoon weg niet afgevoerd om je cores op omgevingtemp te krijgen.

Ik zie wel vaker temperaturen die nergens op slaan als het over koeling gaat, geloof me, pak maar eens een laser temperatuur voeler en je gaat schrikken van de temperaturen op je cpu en mobo.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Caveman schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 13:19:
[...]

Onmogelijk, tenzij je waterkoeling hebt... of je sensoren behoorlijk afwijken. Je hebt gewoon een gloeilamp van 100 Watt in je pc zitten, ook op idle verstookt ie genoeg warmte, en dat krijg je met fannetjes gewoon weg niet afgevoerd om je cores op omgevingtemp te krijgen.

Ik zie wel vaker temperaturen die nergens op slaan als het over koeling gaat, geloof me, pak maar eens een laser temperatuur voeler en je gaat schrikken van de temperaturen op je cpu en mobo.
Tja, ik zie het in de BIOS en heb ook een bootprobleem sinds vandaag... ik vraag me af of mijn P5B wel helemaal lekker is... beeld is ook niet goed qua kleur..

Ik update de BIOS even naar de 160x versie.

Voor de rest hoef je niet te laten blijken dat je het "beter" weet, ik gaf gewoon even het tegendeel aan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 14:04 ]

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-02 15:19
ach ja, eind goed al goed :)

Verwijderd

Laatste BIOS geeft wel een graad of 6 meer weer.

• Neo
DJ_The_SP schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 23:53:
Volgens mij past er op een scythe infinity iedere willekeurige 120mm koeler?

Dus ik denk als je die vervangt dat je weer een 2de CPU koeler hebt die je kan gebruiken ;)
Nee deze heb ik "geruild" voor de Zalman. Maar de fan is daar inderdaad gewisseld, maar dat hielp niks waardoor het probleem waarschijnlijk bij de fancontroller op het moederbord lag. Daarom is ook het moederbord vervangen.

22 is inderdaad erg laag, ik draai nu met de Zalman 27 graden op de cores op bijna idle.

Dus eind goed al goed inderdaad. Nogmaals bedankt voor alle hulp!

Verwijderd

heb ook een infinty met q6600 was eerst idle 60 en stressed 80
koeler op nieuw gemonteerd (zat er scheef op)
idle 40 en stressed 60 :)

Verwijderd

Heb hier van eergisteren mijn pc geupgrade naar een q6600 op een p5e3 deluxe mobo ook met een infinity (mugen) koeler, heb die eerlijk gezegd ook met een spankoordje of hoe je die dingen ook noemt moeten vasthangen aant chasis bovenaan, kwam idle 50gr, nu 26gr dus het scheelt wel een hele hoop als je koeler er niet goed op zit (zelfs al is hij perfect gemonteerd). Door het gewicht zat er een zekere helling op de koeler...

Nu heb ik hem overclocked naar 3.6ghz wat opzich al een flinke prestatie is _/-\o_ al zeg ik het zelf, met behoorlijke temps:

kwartiertje prime95 op alle cores 65gr (idle) rond de 40gr, (vcore op 1.55v)

Verwijderd

Ah klinkt erg goed.

Ik heb idle nu met en Gemini II een 25-26 graden met 2x 12CM fan die volgens mij op 1800 toeren draaien (Het waren de goedkoopste 12 Cm fans van CM met blauwe leds, jaja pimping PC nu :) )

Ik verwacht hier ook redelijk wat van.. moet volgens mij de 3,6 ook wel kunnen halen.

3Ghz vind ik al fijn eigenlijk.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-05 21:45
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 18:37:
heb ook een infinty met q6600 was eerst idle 60 en stressed 80
koeler op nieuw gemonteerd (zat er scheef op)
idle 40 en stressed 60 :)
Daar krijg ik het nog steeds warm van ;)

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 18:14
M2M schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 09:17:
[...]

dús: ff voelen aan je koelblok, of er een thermometer insteken, nog beter is de temps in je bios te bekijken, ff kwartiertje orthos draaien, dan op de resetknop drukken, gelijk de bios in duiken en kijken wat je temperaturen zijn.

trouwens, ik vind het wel een beetje een geknutsel met die scythe... tiewreps e.d. is dat normaal (heb een waterkoeling... :/)
Ik heb ook een beetje hetzelfde probleem denkik (Q6600 & Infinity cooler)
Mijn cores zijn idle 40°C, stressed 60-65°C op 3ghz (coretemp of everest). Volgens Everest is de CPU temp (dus niet de cores) 30° idle en 37-40° stressed.
Ik heb een temp sensor gepropt onderaan de heatsink (tussen de koperen buizen), en een in de heatsink zelf. Die geven stressed 35-37°C aan en idle rond de 33°. Lijkt dit normaal?
Zou de heatsink warmer moeten worden als de CPU gestressed is?

[ Voor 8% gewijzigd door SlasZ op 15-02-2008 10:33 ]

Pagina: 1