Raid setup maken, paar vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:50

Knaak

It's me, Mario!

Topicstarter
Hoi,

Ik heb gisteren 2x Seagate Barracuda 7200.10 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 harddisks binnen gekregen. Deze wilde ik in raid 1 plaatsen voor het spiegelen van data.

Nu is het probleem, dat ik het principe van raid setups wel snap, alleen niet hoe je dit werkend krijgt.

Enkele vragen:

- Moet ik, als ik windows installeer, al beide schijven als RAID 1 array in hebben gesteld. Of moet je dit na de installatie pas doen?

- Als ik nu een virus zou krijgen, hoe krijg je deze dan van beide disks af?

- Als een van de schijven kapot zou gaan, kan ik dan gewoon een 2e schijf erbij zetten en alle bestanden weer opnieuw laten spiegelen?

Google en het Raid FAQ leverde bij mij geen antwoorden op, alleen uitleg over de werking van de setups.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
MOAW schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 21:13:Google en het Raid FAQ leverde bij mij geen antwoorden op, alleen uitleg over de werking van de setups.
Dat komt omdat alle andere details afhankelijk zijn van de implementatie in de controller. Bijvoorbeeld, of het mogelijk is om achteraf een RAID1 array te maken over een schijf die reeds geïnstalleerd is hangt af van de betreffende controller. (Meestal is het antwoord, ja.)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt het beste de RAID1 aanmaken en dan de windows install doen. Achteraf kan in principe ook, maar is niet echt makkelijk.
Een virus eraf krijgen werkt net zoals bij een singledisk. Je OS ziet gewoon 1 750GB drive, ook al zijn het er fysiek 2.

En als 1 disk kapot gaat kun je die eruit halen en een nieuwe erin duwen en vervolgens opnieuw mirroren.

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:50

Knaak

It's me, Mario!

Topicstarter
@Kalizec, ik maak gebruik de raid controller van het Gigabyte P35 DQ6 moederbord.

@Terw_Dan, bedankt, ik weet nu wel genoeg. Het waren het die 3 vraagjes die ik even niet kon vinden, nu even verder de manual van het moederbord doorlezen hoe ik die setup instel (zal wel via floppydisk gaan)