Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07 09:23
Ik zit met het volgende:

Vorige maand is er een herberekening van de vorige periode gedaan, deze leek goed te kloppen.
Nu kreeg ik deze maand niks gestort, en moet nog een groot gedeelte terugbetalen.
Hierdoor zit ik nu vrij laag in kas.
Hierdoor raak ik in de problemen, aangezien ik nog op vakantie ga.
Het probleem is al een kleine 2/3 weken bekend op de loonadministratie, maar is nooit door gegeven aan mij persoonlijk (terwijl als je extra moet werken je zo te vinden ben :X ).

Mogen ze zonder melding te maken loon inhouden, ook al is daarvoor via een foutieve berekening te veel gestort? Of zijn ze wettelijk verplicht om een minimumloon te storten?

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt je loon toch al ontvangen? Dat jij alles uitgeeft is ook wel een beetje je eigen probleem dan. Als je toch redelijkerwijs kunt vermoeden dat je teveel loon gestort hebt gekregen zou je het beter niet opmaken.

Verder wel een goede vraag. Maar moeten lijkt me sterk. Mss kun je wat met je werkgever overeenkomen mbt een voorschot op je loon van volgende maand. Genoeg om van rond te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-07 09:06

r0b

Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 21:24:Mss kun je wat met je werkgever overeenkomen mbt een voorschot op je loon van volgende maand. Genoeg om van rond te komen.
Precies; vooral in de vakantietijd wordt loon juist vaak eerder gestort dan normaal gesproken.
(Zo heb ik mijn volledige loon over Juli al op 24 Juli mogen ontvangen, terwijl dit normaal gezien de laatste werkdag v/d maand zou zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 21:24:
Je hebt je loon toch al ontvangen? Dat jij alles uitgeeft is ook wel een beetje je eigen probleem dan. Als je toch redelijkerwijs kunt vermoeden dat je teveel loon gestort hebt gekregen zou je het beter niet opmaken.

Verder wel een goede vraag. Maar moeten lijkt me sterk. Mss kun je wat met je werkgever overeenkomen mbt een voorschot op je loon van volgende maand. Genoeg om van rond te komen.
Heb het volledige bedrag niet uitgegeven, maar weggezet naar me spaarrekening, hou namelijk een minimum van rond de 300/400 euro op de betaalrekening aan, de rest spaar ik.
Kijkend naar het loon van de maand ervoor, klopte de herberekening redelijk, had die maand namelijk aardig wat extra uren gedraaid.
r0b schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 21:28:
[...]

Precies; vooral in de vakantietijd wordt loon juist vaak eerder gestort dan normaal gesproken.
(Zo heb ik mijn volledige loon over Juli al op 24 Juli mogen ontvangen, terwijl dit normaal gezien de laatste werkdag v/d maand zou zijn)
Helaas is dat niet bij dit bedrijf zo, altijd de 26e wordt er gestort.

[ Voor 21% gewijzigd door Sijhtam op 05-08-2007 21:30 ]

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mcdeath schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 21:28:
[...]
Heb het volledige bedrag niet uitgegeven, maar weggezet naar me spaarrekening, hou namelijk een minimum van rond de 300/400 euro op de betaalrekening aan, de rest spaar ik.
Je zit dus laag bij kas omdat de rest op je spaarrekening staat. Oplossing: terugboeken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
gambieter schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 21:30:
[...]

Je zit dus laag bij kas omdat de rest op je spaarrekening staat. Oplossing: terugboeken.
Dat is het grote probleem niet, ik ben vrij creatief met geld ;) .
Het probleem is juist dat het nog 1 hele maand zal duren voordat ik weer volledig salaris krijg gestort.
En dan raakt zelfs mijn creativiteit nog wel eens in de problemen.

Laat ik de vraag isoleren tot: Mag een werkgever na het storten van een verkeerd salaris de komende twee maanden daarna salaris inhouden zonder dit aan de werknemer persoonlijk te melden.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mcdeath schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 21:34:
[...]
Dat is het grote probleem niet, ik ben vrij creatief met geld ;) .
Het probleem is juist dat het nog 1 hele maand zal duren voordat ik weer volledig salaris krijg gestort.
En dan raakt zelfs mijn creativiteit nog wel eens in de problemen.

Laat ik de vraag isoleren tot: Mag een werkgever na het storten van een verkeerd salaris de komende twee maanden daarna salaris inhouden zonder dit aan de werknemer persoonlijk te melden.
Ja, waarom niet? Het is aan jou om te reclameren. Er zal op het loonstrookje staan dat er geld is ingehouden wegens herberekening etc etc.

Of het netjes is, dat is wat anders. Maar waarom al deze discussie; je kunt veel beter eerst het gesprek met je baas aangaan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het is niet erg netjes van de werkgever om dit zo te doen, maar zoals je zelf al zegt: ik heb het teveel ontvangen salaris op een spaarrekening gezet.

Het terugboeken zou minder moeite geweest zijn dan een draadje hier te starten. Je hebt dus iets achter de hand, en je komt hierdoor niet in de problemen wat je aangeeft in je OP.

Een wettelijk minimum is er inderdaad, maar jij hebt dus een deel al vorige maand gehad. Het inhouden zou wel op z'n minst in overleg moeten plaatsvinden. Ik heb dit zelf ook een keer gehad.

Kreeg ipv 20% (ploegen toeslag over m'n normale uren) 120%. En dat is een behoorlijk bedrag. Dat was al 3 maanden aan de gang toen ik het zelf ontdekte. Dat is toen in 1 keer ingehouden op het volgende salaris.

Ik had mezelf eens lekker verwend toen, en had dus geen rekening gehouden dat er gewoon teveel was betaald. Je kan er vanuit gaan dat de loonadministratie geen fouten maakt, en ik stond toen echt raar te kijken toen het in een keer werd ingehouden. Dat het teveel betaald bedrag verrekend wordt, prima, maar niet in 1 maand tijd.

Het is niet mijn fout geweest, en de huur e.d. moet ook betaald worden..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-07 08:24

Snuffel

Vroem!

Mogen ze zonder melding te maken loon inhouden, ook al is daarvoor via een foutieve berekening te veel gestort?
Ja
Of zijn ze wettelijk verplicht om een minimumloon te storten?
Nee

Lekker makkelijke antwoorden op je vraag.
En om het te verduidelijken: je hebt natuurlijk ook controle plicht op je eigen salaris stortingen.
Krijg je te weinig, dan geef je dat normaal gesproken ook aan, en dat geldt ook met teveel betaalde gelden.
Als je om welke reden dan ook ineens teveel krijgt, kan en mag je verwachten dat dat gecorrigeerd wordt, en wel met de eerst volgende salarisstorting danwel gelijk na het moment dat de fout bekend is geworden.
Je werkgever kan en mag dit zonder overleg doen, hij heeft immers ook zonder overleg teveel betaald.

Is het netjes om dat zonder overleg te doen? Dat is een andere discussie, en hangt geheel af van het soort organisatie waarin je werkt. Is het een klein bedrijf met een paar werknemers, dan mag je ervan uit gaan dat dit gemeld wordt. Is het een grote organisatie en ben jij poppetje nummer zoveel, verwacht dan geen informatie vooraf.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 22:48

EMP

Krulloos!

Is een beetje overleg met je werkgever hier niet op zijn plaats? Leg je chef/baas je situatie voor en vraag of het teveel betaalde bedrag niet over 2 of 3 maanden uitgespreid ingehouden kan worden (bijvoorbeeld).

Ten tijde van één van mijn bijbaantjes heb ik ook wel eens een maand wat krapper gezeten (ze hadden geen fout gemaakt of iets, maar ik kwam voor een onverwachte uitgave). Ik heb toen die maand een voorschot gevraagd op mijn loon van een paar honderd euro (ongeveer de helft van mijn maandloon destijds) en dat was geen probleem.

Tenzij het echt een korte-termijn baantje is zoals bollenpellen, zijn werkgevers bij mijn weten meestal best bereid om hun werknemers tegemoet te komen, maar enig overleg is dan wel essentieel. Alleen als ze van jouw situatie afweten (en niet tijdens de koffiepauze roepen dat het køt is, maar even serieus, na werktijd met de baas/chef gaan praten of er een oplossing is) kunnen ze iets voor je betekenen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door EMP op 06-08-2007 16:11 . Reden: leestekens :) ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 16:47
Een werkgever mag alleen inhouden als het daarvoor teveel is betaald.

Zomaar een boete bv inhouden mag dus niet.
Pagina: 1