Toon posts:

Instabiel systeem, oorzaak onbekend,

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey Hallo,

Ik zit hiet met het systeem van een vriend van me wat al een jaar of 2 behoorlijk instabiel is. De klacht is dat het systeem spontaan reset, dit is dus soms een blue screen maar vaak ook zonder logboek melding. Dit kan spontaan gebeuren maar gebeurt sowieso als een zwaar spel wordt gestart.

Het systeem is in de jaren meerdere malen terug naar de winkel gebracht en dit alles zonder resultaat.

Omdat ik nogmaal even in de logboeken keek kwam ik de volgende error codes tegen; 10000050 en 1000008e, deze zouden moeten duiden op een probleem met het geheugen. Ik heb daarom Memtest, Memtest+ en Windows Memory Tester vanaf de Ultimate Boot CD gedraait. De Memtests lopen beide vast, gewoon een freeze, de Windows Memory Tester meldt dat er niets aan de hand is.

Ik zou zelf vrij snel de voeding als schuldige aanwijzen, de timings willen wel eens wat schommelen maar dit alles binnen de marges. Dit overigens gemeten in het BIOS dus het kan sterk afwijken.

Wat zou dit kunnen zijn?

Geschiedenis:
Instabiel systeem, voeding de oorzaak?

Systeem:
Pentium IV 2,8GHz 800MHz FSB
2x256MB DDr 400 van Infineon
Asus GF 6600GT AGP
Asus P4P800 Deluxe

Niet overclocked, timings op standaard, temperaturen erg netjes.

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Volgens mij geheugen. heb je de reepjes een voor een getest?

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-03 12:36
Ik denk dat het de voeding is.

Als je een andere voeding hebt met meer kracht, kun je die er even op aansluiten en kijken of het dan beter wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door rickhansen op 05-08-2007 18:49 ]

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:38
Ik heb dit probleem ook eens gehad. Bij mij heb ik eerst alle USB apparaten verwijderd, waardoor het probleem al een heel stuk afnam. Daarna weer 1 voor 1 aangesloten op lange termijn. Toen kwam ik erachter dat de wireless sender van mijn gamepad problemen veroorzaakte.

Ook is mijn geheugen inderdaad een keer de veroorzaker geweest. Na het omstebeurt verwijderen van 1 balkje en flink wat memtesten, ben ik erachter gekomen dat 1 balkje van mij problemen had. Netjes vervangen door een nieuw balkje en de problemen waren over.

Voordat ik zou kijken naar geheugen enzo zou ik beginnen met USB apparaten. Het is natuurlijk zonde om nieuw geheugen te kopen terwijl je usb device de boosdoener is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Een update.

Ik ben terug gekomen met wat meer spullen. Toen ik vorige week namelijk met mijn hand over de kast streek voelde ik dat er spanning op stond. Als ik met de multimeter tegen de kast zit meet ik niets, als ik rondbeweeg meet ik tussen de 0.01v en de 0.11v, ik weet niet of dit mag en of schadelijk is maar dit wou ik toch maar even melden.

De voeding zelf levert spanningen op de 5v lijn rond de 5.18v waar het af en toe een honderdste afwijkt. De 12v lijn schommelt sterk tussen de 11.90v en de 12.20v, dit is binnen de marges maar het schommelt dus wel, bijvoorbeeld bij het laden van een applicatie of bij het opstarten van het systeem. Bij het spelen van een (zwaar) spel blijft dit weer gewoon stabiel.

Ook kom ik nu gewoon door memtest heen en tot mijn spijt loopt het systeem niet vast, ik had graag willen zien wat de voltages op dat moment zijn.

Kan iemand hier iets over zeggen?

//edit: Ik heb het BIOS geüpdate van versie 1009, naar 1019.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 14:08 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb je geen voeding om even mee te testen? Overigens lijkt het me niet normaal dat je spanning op de kast kan voelen --> wijst op defecte voeding volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 14:12:
Heb je geen voeding om even mee te testen? Overigens lijkt het me niet normaal dat je spanning op de kast kan voelen --> wijst op defecte voeding volgens mij.
Meer op een ongeaard systeem, dit zou echter geen problemen moeten opleveren maar het kas dus wel, ik zit nu alleen even met de handen in het haar gezien ik geen vastlopen van veroorzaken.

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-05 10:57
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 14:17:
[...]

Meer op een ongeaard systeem, dit zou echter geen problemen moeten opleveren maar het kas dus wel, ik zit nu alleen even met de handen in het haar gezien ik geen vastlopen van veroorzaken.
Zou je die PC dan niet eens snel gaan aarden? Dit kan wel degelijk stabiliteitsproblemen en zelf defecte hardware opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
doctormetal schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 14:29:
[...]

Zou je die PC dan niet eens snel gaan aarden? Dit kan wel degelijk stabiliteitsproblemen en zelf defecte hardware opleveren.
Dat is het laatste wat ik probeer gezien de kosten en de moeite. Verwarming is geen optie gezien ik dan bij elke boot naar de meterkast kan lopen. Ik hoop zelf eerder dat er gewoon iets naar de kast lekt.
Pagina: 1