[nas/server] Voor welke optie moet ik gaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 13.225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:00
Hallo!

Om te beginnen wil ik mijn situatie uitleggen die belangrijk zal zijn in mijn keuze.
Het product dat ik ga aanschaffen moet in mijn situatie passen en die ziet er zo uit.
We zitten hier met 4 computers thuis. Echter zijn er maar 2 pc's daarvan van belang.
1 pc is mijn spel/video pc, de andere is puur office van mijn ouders.

Wat ik wil bereiken is dat ik films en audio kan streamen naar mijn pc ( de audio moet ook gestreamed kunnen worden naar de hifi in de woonkamer!) , zodat ik niet al de films/muziek op mijn eigen pc hoef te hosten. Ik wil gewoon een goede data-opslag en daarbij benaderbare bestanden.

Voor de office pc van mijn ouders is het van groot belang dat die pc goed gebackuped moet worden. Het is niet gigantisch veel maar het moet echt gebeuren. Wat voor backupprogramma weet ik nog niet, daar open ik een ander topic voor maar en moet zoiezoe flink wat data bewaard worden, op een aparte schijf.

Ik weet dus zelf niet wat voor opties er voorhanden zijn om dit te bereiken. Ik heb al wat rondgezocht en wat dingen tegegekomen zoals Mini pc's server achtige dingen die je kan benaderen vanaf elke computer maar ik heb ook van die NAS dingen gezien die je aan kan sluiten in je netwerk.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is van wat ik wil, want zelf heb ik in dit gedeelte van computers nog weinig verstand :)
Als ik tot aanschaf overga heb ik ook nog een aantal vragen over wat de beste software/instellingen zijn om alles goed in te stellen, maar dat komt tegen die tijd dan wel!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-02 08:58
zet even je budget erbij. dan kan jouw vraag beter beantwoord worden ;)

-

• Tomino
Budget, zal rond de 300 euro liggen :)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Tomino schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 10:49:
Budget, zal rond de 300 euro liggen :)
Das niet veel... Als je alleen veel opslagruimte wilt hebben is 300 euro zo op.

M.a.w. definieer voor jezelf hoeveel ruimte je nodig hebt en pak de pricewatch eens erbij. Voor backupmogelijkheid zou ik simpel om de kosten te drukken een lokaal programma installeren op iedere pc en dan middels een file share de bestanden/images transporteren naar de server.

Voor kant en klare NAS'en heb je voor 300 euro wel iets maar ze vallen altijd tegen in snelheid, opslag en mogelijkheden om te streamen (tenzij je bedoeld dat de opslag als file share wordt vrijgegeven).

[ Voor 16% gewijzigd door Dukey op 06-08-2007 14:12 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-02 20:06

Vizorium-5

Framerate = Life

Als ik jou was, zou ik dit draadje even goed doorlezen:
[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Hier staat diverse NAS aparatuur, met revieuws en alles. Verder is het de vraag of je extra dingen wil zoals printerserver, ftp server, torrent client etc.

Persoonlijk zou ik een NAS nemen met extra USB poorten, zodat je je storage kan uitbreiden zonder gelijk een nieuwe NAS te hoeven kopen.

Succes met uitzoeken!

• Tomino
Dukey schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 14:10:
[...]

Das niet veel... Als je alleen veel opslagruimte wilt hebben is 300 euro zo op.

M.a.w. definieer voor jezelf hoeveel ruimte je nodig hebt en pak de pricewatch eens erbij. Voor backupmogelijkheid zou ik simpel om de kosten te drukken een lokaal programma installeren op iedere pc en dan middels een file share de bestanden/images transporteren naar de server.

Voor kant en klare NAS'en heb je voor 300 euro wel iets maar ze vallen altijd tegen in snelheid, opslag en mogelijkheden om te streamen (tenzij je bedoeld dat de opslag als file share wordt vrijgegeven).
Als ik nu kijk naar hoeveel ruimte ik wil, dat zal echt niet zo gek veel zijn. Denk aan 200/300 GB
Als je nagaat dat de 500 GB harde schijven maar 100 kosten zal minder opslag nog goedkoper zijn.

Ik heb dit tweedehands gevonden...
Behuizing: Emko 142 met PCI riser card en 90W interne voeding.
Moederbord+CPU: Via Epia SP13000
Harddisk: Seagate ES 500 Gb 16 Mb SATA2
Geheugen: 1 Gb Micro PC3200 CL3.0
DVD-brander: NEC ND-6650A slimline 8X DVD brander
Dit in een kleine behuizing, is dat wat?

• Tomino
Ik heb dit gezien:

http://www.hardware.info/.../QNAP_TS101_TurboStation/
Lijkt me perfect voor wat ik wil.
goede filestreamer, backupm dubel backup, foto's erbij.
Verder hoef ik neit te kijken volgens mij :)
Pagina: 1