Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....
Je moet beide geloven, want beide zijn waar.theezeefje schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 16:15:
al enige tijd ben ik lekker plaatjes aan het schieten met mijn 350D, maar wil IR foto's gaan maken.
Nu hoor ik hier diverse verhalen over.
ik hoor zeggen dat met mijn camera icm een IR filter hele mooie foto's te maken zijn.
alleen hoor ik anderen weer zeggen dat er een UV-IR blocking filter in mijn camera zit, die dit weer tegen houdt.
Wat moet ik nou geloven ?
als het inderdaad een kwestie is van een filtertje plaatsen, waar kan ik deze het beste vandaan halen ?
Het kan dus wel met een IR-Pass (zichtbaar licht blokkerend dus) voor je lens; maar je moet rekening houden met sluitertijden in de seconden.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Er zit dus inderdaad een IR-filter voor je sensor. Die blokkeert een groot deel van het IR-spectrum zodat je daar bij het fotograferen geen last van hebt. Om het effect van dit filter teniet te doen kan je -zoals Ronald al zegt- al het zichtbare licht blokkeren met een IR-pass filter. Het nadeel is dan wel dat het vaak meerdere seconden duurt om een goed belichte plaat te maken.
Wat je ook kan doen is het IR-filter uit je camera slopen, maar dat is een riskante operatie
Het verschilt overigens per camera hoe gevoelig hij is voor IR. Mijn D70 is bijvoorbeeld veel gevoeliger dan de 350D. Genoeg over te vinden @ Google
Wat je ook kan doen is het IR-filter uit je camera slopen, maar dat is een riskante operatie
Het verschilt overigens per camera hoe gevoelig hij is voor IR. Mijn D70 is bijvoorbeeld veel gevoeliger dan de 350D. Genoeg over te vinden @ Google
statiefje mee en gaan,
op zich niet zo'n ramp als je sluitertijd wat langer wordt.
Wat voor filter raden jullie aan ? Hoya R72 ?
op zich niet zo'n ramp als je sluitertijd wat langer wordt.
Wat voor filter raden jullie aan ? Hoya R72 ?
Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....
Hoya R72 kan ik je zeker aanraden.. goed filtertje
Hoya R72 is zeker aan te raden. Ik heb deze gebruikt op een 300D en nu nog op mijn 20D. Dit filter blokkeert alles behalve het IR licht. Aangezien er een flink IR blokkerings filter voor je CCD zit, moet je met lange sluitertijden schieten, dus met een statief. Bij mijn meeste foto's zit ik tussen de 8 en 15 seconden per shot.
Je moet opletten voor welke lens je een filter gaat kopen. Lenzen met kwalitatief slechte coating resulteren in een zogenaamde hotspot (zie b.v. deze foto). De 50mm 1.8 die bijna iedereen wel heeft, heeft hier geen last van. Voor deze lens koop je een 52mm filter, deze zijn nog goed te betalen dus zeker een aanrader. Let wel dat ze slecht leverbaar zijn.
Wat voorbeeld IR platen voor mij om het topic op te leuken.

Alle foto's zijn klikbaar. Deze zijn geschoten met een 77mm filter op mijn 10-22mm. Deze heeft gelukkig geen last van een hotspot. Mijn Tokina 12-24 had dat wel. Daar zat ik dan met mijn filter van 100 euro
Je moet opletten voor welke lens je een filter gaat kopen. Lenzen met kwalitatief slechte coating resulteren in een zogenaamde hotspot (zie b.v. deze foto). De 50mm 1.8 die bijna iedereen wel heeft, heeft hier geen last van. Voor deze lens koop je een 52mm filter, deze zijn nog goed te betalen dus zeker een aanrader. Let wel dat ze slecht leverbaar zijn.
Wat voorbeeld IR platen voor mij om het topic op te leuken.

Alle foto's zijn klikbaar. Deze zijn geschoten met een 77mm filter op mijn 10-22mm. Deze heeft gelukkig geen last van een hotspot. Mijn Tokina 12-24 had dat wel. Daar zat ik dan met mijn filter van 100 euro
Wat een gruwelijk mooie platen !
morgen middag maar eens in Leidschenhage kijken bij Talens of ze hem hebben.
Iemand anders nog goeie sites waar deze te bestellen zijn ?
Komplett.nl heeft ze, alleen kunnen pas de 18e leveren.
bedankt voor de info trouwens !
morgen middag maar eens in Leidschenhage kijken bij Talens of ze hem hebben.
Iemand anders nog goeie sites waar deze te bestellen zijn ?
Komplett.nl heeft ze, alleen kunnen pas de 18e leveren.
bedankt voor de info trouwens !
[ Voor 7% gewijzigd door theezeefje op 05-08-2007 23:34 ]
hvstar.net
Goedkoper dan ongeveer alles wat je in nederland gata vinden, betrouwbaar, en waarschijnlijk sneller, gezien het compleet niet standaard zijn van IR-pass filters.
Goedkoper dan ongeveer alles wat je in nederland gata vinden, betrouwbaar, en waarschijnlijk sneller, gezien het compleet niet standaard zijn van IR-pass filters.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Pagina: 1