Toon posts:

Computer crash /cpu usage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb weinig verstand van de technische kant van computers, hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

Ik ondervind de laatste tijd steeds meer problemen met mijn computer, en dan met name de "blauwe windows crash" screens. Het is heel frustrerend als je bijvoorbeeld een film aan het kijken bent, of een spel gaat spelen en je computer crasht.

Mijn gegevens:

AMD Athlon(tm) 64 processor
3700+
2.41GHz, 1.00gb of RAM

Nvidia GeForce FX 5900

Windows XP
service pack 2

Nog een afbeelding van de "performance", misschien dat de kenners er iets mee kunnen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/g.kusters/cpu%20usage.JPG

Verwijderd

Om de oorzaken van BSOD's te achterhalen moet je de foutcode van de BSOD opschrijven en opzoeken. Als je dus weer een BSOD krijgt, schrijf de code op en gooi deze is in google. Als je er dan niet uitkomt kan je hem ook hier neerzetten.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:06
Check even het Event log en de draaiende processen.

Wat zijn de temperaturen ?

Verwijderd

Topicstarter
SandeR schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 15:02:
Check even het Event log en de draaiende processen.

Wat zijn de temperaturen ?
Dat probleem heb ik zowiezo altijd met m'n pc's, de temperaturen liggen veel te hoog volgens mij, er zitten 4 fans in dacht ik, maar heb een termaltake kast en die geven aan T1: 60graden, T2:56graden

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 15:04:
[...]

Dat probleem heb ik zowiezo altijd met m'n pc's, de temperaturen liggen veel te hoog volgens mij, er zitten 4 fans in dacht ik, maar heb een termaltake kast en die geven aan T1: 60graden, T2:56graden
Hm, als die T1 voor je CPU staat kan dat het probleem zijn. Die cores kunnen maximaal 60 graden hebben er daar ergens in de buurt afslaan en dus een foutmelding geven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 15:06:
[...]

Hm, als die T1 voor je CPU staat kan dat het probleem zijn. Die cores kunnen maximaal 60 graden hebben er daar ergens in de buurt afslaan en dus een foutmelding geven.
kan ik dat op m'n computer zien? ergens bij instellingen oid?

• Caris
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:04
Mijn Athlon 64 3700+ is maar 2,2 ghz? Misschien staat de kloksnelheid te hoog?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Caris schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 15:10:
3000+ is 1,8
3200+ is 2,0
3500+ is 2,2
3700+ is 2,4

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Caris schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 15:10:
Zoals ik zei weet ik vrij weinig van computers, dus ik heb nooit "overgeclocked" of iets in die geest, alles is gwoon standaard gelaten

• Caris
kalizec schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 15:12:
[...]

3000+ is 1,8
3200+ is 2,0
3500+ is 2,2
3700+ is 2,4
Partnumber ADA3700DAA5BN
Toelichting partnumber tray versie
Type processor Athlon 64
Snelheid 2200 MHz
Socket / Slot Socket 939
L1 cache 128 KB
L2 cache 1024 KB
Single-core
90nm Technologie

Introductie model 2005

Type / Model: AMD Athlon 64 3800+

64-bit Computer: Ja

Aantal processoren: 1

Kloksnelheid: 2.4 GHz

Compatibele processorsocket: Socket 939

Grootte Level 1-cache: 128 KB

Of ben ik nu zo dom??? |:(

[ Voor 21% gewijzigd door Caris op 05-08-2007 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 15:04:
[...]

Normaal zet ik dat schermpje altijd uit, maar had hem nu ff aan laten staan, hij ging inderdaad piepen bij 60.6graden, waarschijnlijk ligt mijn probleem dus bij een overvehitte cpu??

wat kan ik hieraan doen?

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:06
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 15:23:
[...]

Normaal zet ik dat schermpje altijd uit, maar had hem nu ff aan laten staan, hij ging inderdaad piepen bij 60.6graden, waarschijnlijk ligt mijn probleem dus bij een overvehitte cpu??

wat kan ik hieraan doen?
Zorgen dat de omgevingstemperatuur niet te hoog is, en dat de warm lucht achter kast in ieder geval weg kan.

Verder kun je even de boel nakijken binnenin of alles nog correct in orde is. (stof e.d.)
Wat verder ook goed is, is het gebruiken van de Cool'n Quiet optie, zodat de CPU minder verbruikt als deze weinig te doen heeft.

• Caris
Heb je het systeem zo gekocht? Anders kun je terug gaan naar de winkel, moeten hun het maar oplossen! zou ze goed staan. Teminste als je nog garantie hebt, en het is overduidelijk een hardwareprobleem.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:46
Lijkt me en gevalletje van de processor eens goed schoonmaken met wat alcohol. Mooie Arctic koeler aanschaffen, opppervlak polijsten. Arctic Silver ertussen (netjes dun laagje) en monteren.

Een Athlon 64 3700 die 60 graden loopt kan gewoon niet goed zijn.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Garantie claimen dat ie te heet wordt als de kast vol stof zit maakt natuurlijk niet zo'n goede indruk. Dus maak de kast eens open en 'ontstof' 'm, vooral de CPU koeler. Liever niet met de stofzuiger en als je gewoon 'blaast' goed uitkijken voor stof in je ogen (gewoon dicht houden ;) ).

Vervolgens kun je kijken of je nog steeds BSODs hebt als je computert met je kast open. Als ie lekker stabiel is, weet je zeker dat het de temp. is. De fans en koelblokken schoonblazen/ontstoffen is meestal voldoende en houdt er rekening mee dat het vandaag ook een erg warme dag is ;)

Qua software kan ik je het gratis Speedfan aanraden (www.almico.com), die is in staat om op de meeste moederborden de temperaturen (CPU, HDD, moederbord) en fan-speeds uit te lezen en in sommige gevallen is de fanspeed ook aan te passen.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Caris
Ja dat is handig, die van mij (ook een 3700+) draait normaliter 40 graden idle (binnentemperatuur 21 graden)
Vandaag is het hier 25 en is mijn cpu 44 graden. Misschien kun je dat als vergelijking gebruiken.
Pagina: 1