Distributieriem geknapt

Pagina: 1
Acties:
  • 4.719 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Topicstarter
Vrienden van mij zitten nu in Frankrijk met een Suzuki Swift, waarvan de distributieriem geknapt is. Geen prettige situatie natuurlijk, en nu vroegen ze zich af hoe groot de kans is dat de motor total-loss is (kleppen krom, nokkenas gebroken?). Natuurlijk zijn op zondag de garages dicht, dus morgen hebben ze pas zekerheid. Maar zijn hier mensen die ervaring hebben met Suzuki's die me kunnen vertellen hoe groot de kans is dat ze nog naar huis komen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-04 09:45

Edmin

Crew Council

get on my horse!

ligt er aan of ze no lang door zijn gereden. Als ze hem direct stil hebben gezet is er een redelijke kans dat alles het nog doet, maar als ze ook maar even door hebben gereden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Edmin schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:52:
ligt er aan of ze no lang door zijn gereden. Als ze hem direct stil hebben gezet is er een redelijke kans dat alles het nog doet, maar als ze ook maar even door hebben gereden...
Dat zou erg knap zijn, doorrijden met een geknapte distributieriem. Zodra de riem knapt gaan je kleppen niet meer in het juiste tempo op en neer met je zuigers, waardoor er direct schade ontstaat. De kans is dus heel erg groot dat er flinke schade is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-04 09:45

Edmin

Crew Council

get on my horse!

lees voor doorrijden uitrollen, maar je hebt wel gelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Volgens mij juist niet als de motor draait en hij knapt dan lopen de zuigers en de kleppen niet meer op de zelfde snelheid en knallen dan tegen elkaar op. Ik hoop dat het mee valt maar denk niet dat ze zo weer op de weg zitten.

Probleem 2 is dat je de schade pas kan zien als de motor helemaal open ligt en dus als heel wat werk gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kijk, dat is dus ook wat ik op de rest van het internet lees. Veel tegenstrijdigheid. Bij sommige was het zo dat alleen de riem vervangen moest worden en verder niks aan de hand was, en bij sommige was de nokkenas gebroken en alle kleppen krom :(

Ik had gehoopt dat hier iemand zou zitten die het vaker dan 1x meegemaakt heeft, en me kan vertellen wat de kansen zijn (garagemedewerker?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 14:39

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Het hangt ervan af welk type motor in de Swift zit, er zijn 2 soorten motoren: interference en non-interference, bij de eerste is het mogelijk dat de zuiger tegen de kleppen aankomt als ze ongecontroleerd gaan rondbewegen en is de kans redelijk groot dat ze op zoek mogen naar een ruilblok (of de auto naar de sloop brengen als dat economisch niet meer haalbaar is). Met een non-interference motor kunnen de kleppen niet tegen de zuiger aankomen ongeacht hoe ze staan, en is het kwestie van de riem te vervangen en de timing terug goed te zetten.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Suzuki kennende zal de schade wel meevallen (als die er al is).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 15:58

JT

VETAK y0

DukeBox schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:59:
8)7 Wat een antwoord. Als de zuigers tegen de kleppen zijn gekomen (en het overgrote deel van de motorblokken in de wereld zijn interference blokken) dan is dat blok waarschijnlijk gewoon kapot. Suzuki of geen suzuki. NOFI, maar als je niet weet waar je over praat...de rest kan je zelf wel bedenken :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:43
Als we nog niet eens weten wat voor motorblok het is of uberhaubt wat voor model swift zul je niet snel uitsluitsel krijgen.

Eigenlijk een beetje het verhaal wat The Bad Seed al zei, alleen wordt het ook wel vaak vrijloop genoemd. Een motor met vrijloop slaat niet direct zijn kleppen krom, eentje zonder wel.

Maar dan nog, ook al heb je een vrijloop, als je erg lomp bent geweest kun je hem evengoed nog beschadigen.

En overigens, als de distributieriem knapt doet je auto echt niets meer, kleppen gaan niet meer open of dicht en ook je ontsteking werkt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ik doelde op de non-interference motoren (alhouwel ik niet bekend met die naam was). Een riem die knapt kan wel degelijk schade brengen aan andere onderdelen. Zal niet de eerste kabelboom zijn die open komt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DukeBox schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 13:13:
Ik doelde op de non-interference motoren (alhouwel ik niet bekend met die naam was). Een riem die knapt kan wel degelijk schade brengen aan andere onderdelen. Zal niet de eerste kabelboom zijn die open komt te liggen.
De riem heeft verder geen schade gedaan aan het blok, en de zuigers draaien nog gewoon rond, zonder gekraak ofzo.
GH45T schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 13:04:
Als we nog niet eens weten wat voor motorblok het is of uberhaubt wat voor model swift zul je niet snel uitsluitsel krijgen.

Eigenlijk een beetje het verhaal wat The Bad Seed al zei, alleen wordt het ook wel vaak vrijloop genoemd. Een motor met vrijloop slaat niet direct zijn kleppen krom, eentje zonder wel.

Maar dan nog, ook al heb je een vrijloop, als je erg lomp bent geweest kun je hem evengoed nog beschadigen.

En overigens, als de distributieriem knapt doet je auto echt niets meer, kleppen gaan niet meer open of dicht en ook je ontsteking werkt niet meer.
Het is gewoon een oude swift uit 1990 ofzo, en geen GTi ofzo, en als de motor kapot is heeft het ook zeker geen zin om hem naar Nederland te brengen, dus dan gaat hij daar naar de sloop.
Wat ik wel begrepen heb is dat ze nog een eindje zijn doorgerold omdat ze van een heuvel af kwamen...

Hopen op het beste dus maar. Bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 147126 schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 13:39:
[...]
De riem heeft verder geen schade gedaan aan het blok, en de zuigers draaien nog gewoon rond,
Dan hebben ze waarschijnlijk mazzel. Mijn vader heeft het ook wel eens gehad met een Toyota Corrola een aantal jaren geleden. Daar was toen ook niets mee aan de hand (behalve dat hij naar een garage gesleept moest worden en dat de riem vervangen is).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 22:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn vriendin heeft een Suzuki Swift uit 1994. Zij heeft een keer gehad dat de distributieriem een paar tanden verschoven waren.. Haar motor ging ineens heel slecht lopen en er was niet mee vooruit te komen.

De garage heeft alles weer "op tijd" gezet en haar autootje rijdt nog steeds.

Geen concrete ervaring dus met het kapotlopen van de riem maar wel iets wat er op lijkt.

Mijn vermoeden is, wat Marzman ook zegt, is dat je geluk hebt gehad.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 14:39

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik vrees ervoor, ik heb namelijk het volgende lijstje gevonden op een site voor auto-onderdelen:
Suzuki Swift
  • 1989-1991: GL 1.3L, 4 Cylinder, GAS, FI, VIN "3", Interference Engine
  • 1989-1993: GS 1.3L, 4 Cylinder, GAS, FI, VIN "3", Interference Engine
  • 1990-1991: GLX 1.3L, 4 Cylinder, GAS, FI, VIN "3", Interference Engine
  • 1990-1993: GA 1.3L, 4 Cylinder, GAS, FI, VIN "3", Interference Engine
  • 1990-1993: L 1.3L, 4 Cylinder, GAS, FI, VIN "3", Interference Engine
http://www.car-stuff.com/...ki-swift/timing_belt.html

[ Voor 9% gewijzigd door The Bad Seed op 05-08-2007 14:12 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 11:44

Sick Nick

Drop the top!

Het zou nog een 1.0 kunnen zijn, daar zijn die swiftjes ook mee geleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 15:58

JT

VETAK y0

flitspaal.nl schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 14:08:
Mijn vriendin heeft een Suzuki Swift uit 1994. Zij heeft een keer gehad dat de distributieriem een paar tanden verschoven waren.. Haar motor ging ineens heel slecht lopen en er was niet mee vooruit te komen.

De garage heeft alles weer "op tijd" gezet en haar autootje rijdt nog steeds.

Geen concrete ervaring dus met het kapotlopen van de riem maar wel iets wat er op lijkt.

Mijn vermoeden is, wat Marzman ook zegt, is dat je geluk hebt gehad.
Als je timing een paar graden off is dan gaat je blok niet kapot hoor ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02-2024
Ok mijn ervaringe. KAdetje gen trammelant. Nieuwe Riem erop en lopen. Pandaatje Zelfde verhaal.

Saab 9-3 Sport sedan 1.9 Tid. Niet eens een geknapte riem maar een defecte spanner. (oftewel teveel lengte in de riem hierdoor) Nieuwe motor. De stoters lagen gebroken in de kop

[ Voor 6% gewijzigd door injectie op 05-08-2007 19:22 ]

TeamBVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:18
Hier was de riem 1 tandje verpsrongen -> motor loopt zeer slecht, niet vooruit te branden -> 4 tuimelaartjes kapoet en wat kleppen, voor de rest was het nog goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

injectie schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 19:21:
Ok mijn ervaringe. KAdetje gen trammelant. Nieuwe Riem erop en lopen. Pandaatje Zelfde verhaal.

Saab 9-3 Sport sedan 1.9 Tid. Niet eens een geknapte riem maar een defecte spanner. (oftewel teveel lengte in de riem hierdoor) Nieuwe motor. De stoters lagen gebroken in de kop
Heet dat niet gebrekkig onderhoud als je dat al met 3 auto's hebt meegemaakt? :P

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Hij is monteur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:28
Volgens dit documentje: http://www.gates.com/down...TBR05.pdf&folder=brochure

Zijn alleen de motoren met dubbele nokkenas interference motoren. De modellen met enkele nokkenas zouden dat niet zijn. Heb alleen geen idee of die ook hier geleverd zijn :p

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Swift
1989-92 1.3L 4-Cyl. (DOHC) * T171 60,000 1
1993-94 1.3L 4-Cyl. (DOHC) * T171 60,000
1989-92 1.3L 4-Cyl. (SOHC) T095 TCK095 60,000 1
1993    1.3L 4-Cyl. (SOHC) T095 TCK095 60,000
1994    1.3L 4-Cyl. (SOHC) T243 60,000
1995-97 1.3L 4-Cyl. (SOHC) T272 TCK272 60,000
1998-01 1.3L 4-Cyl. (SOHC) T194 TCK194A 60,000

Het sterretje geeft aan dat het een interference motor is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Bestla

M/M -> V/F

ANWB Reis en Kredietbrief?

If yes, don' t worry come home, and be happy
if not, worry till you come home, and be sad

:Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 05-08-2007 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:58

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

DukeBox schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 13:13:
Een kabelboom die open komt te liggen, wil je mij dat uitleggen? :?

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Bij sommige auto's ligt de distributieriem redelijk open, of hooguit afgeschermt door een plastic kap. Als je riem dan knapt, kan hij door je motorruimte slaan, waarbij andere onderdelen beschadigd kunnen raken.

@TS
als je motor nog zonder kraken e.d. rond kan draaien, dan is waarschijnlijk een nieuwe riem plaatsen genoeg.
Ik heb zelf alleen weleens gezien wat er gebeurt als de zuigers tegen de kleppen slaan... dat was niet prettig (een mondeo, gebroken nokkenas, dus gegarandeerd ook kromme kleppen, beschadigde zuiger(s), kleppenzetels waarschijnlijk beschadigd... en met pech ook schade aan drijfstangen, krukas, en krukaslagers... Kortom een total-loss...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 27-04 13:41

SeatRider

Hips don't lie

Bestla schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 20:43:
ANWB Reis en Kredietbrief?

If yes, don' t worry come home, and be happy
if not, worry till you come home, and be sad

:Y)
Een reis- en kredietbrief is geen gratis reparatieverzekering hoor. Het zegt alleen dat ANWB de kosten van het repareren/verslepen voorlopig even betaalt. Zij verhalen het dan later op jou. Dat verklaart de term "krediet".

Edit: repatriering van de auto naar NL valt wel onder de IRK, dat valt in ieder geval mee. Maar als je geen IRK hebt geldt het volgende:

Ik zou even goed informeren of naar huis transporteren gedekt is door de verzekering van de auto (dat wil nog wel eens het geval zijn bij de betere WA verzekering). Dat wil je namelijk niet zelf betalen, denk hierbij aan duizenden euro's, daar weegt de dagwaarde van die Swift nooit tegenop. Een ruilmotor heb je misschien voor niet al te veel geld, maar dan kun je dat beter proberen ter plekke te regelen (met alle ellende van dien, kan wat tijd overheen gaan, ze kunnen je oplichten want je hebt geen alternatieven, ...).

[ Voor 11% gewijzigd door SeatRider op 06-08-2007 10:10 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-04 15:35
De Wegenwacht heeft een boekje waarin staat welke motoren wel of geen schade aan de kleppen en/of zuigers kunnen oplopen. Althans, daar haalde hij het slechte nieuws uit toen ik zes jaar terug met m'n vorige auto met een gebroken distributieriem stond. Daaruit bleek ook dat de schade kan verschillen per type motor, soms zelfs afhankelijk van het bouwjaar.

Overigens zit een IRK+ tegenwoordig standaard bij de Wegenwacht Europa-service in.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 14:54

MadMan

What the....

The Bad Seed schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:58:
Het hangt ervan af welk type motor in de Swift zit, er zijn 2 soorten motoren: interference en non-interference, bij de eerste is het mogelijk dat de zuiger tegen de kleppen aankomt als ze ongecontroleerd gaan rondbewegen en is de kans redelijk groot dat ze op zoek mogen naar een ruilblok (of de auto naar de sloop brengen als dat economisch niet meer haalbaar is). Met een non-interference motor kunnen de kleppen niet tegen de zuiger aankomen ongeacht hoe ze staan, en is het kwestie van de riem te vervangen en de timing terug goed te zetten.
Juist.
DukeBox schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:59:
Onzin.

Ik kan je wel vertellen dat een swift een "interference type" blok heeft en dat hij dus heel veel geluk heeft als er voor de rest niets stuk is.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

DeCIpHeReR schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 20:20:
Volgens dit documentje: http://www.gates.com/down...TBR05.pdf&folder=brochure

Zijn alleen de motoren met dubbele nokkenas interference motoren. De modellen met enkele nokkenas zouden dat niet zijn. Heb alleen geen idee of die ook hier geleverd zijn :p

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Swift
1989-92 1.3L 4-Cyl. (DOHC) * T171 60,000 1
1993-94 1.3L 4-Cyl. (DOHC) * T171 60,000
1989-92 1.3L 4-Cyl. (SOHC) T095 TCK095 60,000 1
1993    1.3L 4-Cyl. (SOHC) T095 TCK095 60,000
1994    1.3L 4-Cyl. (SOHC) T243 60,000
1995-97 1.3L 4-Cyl. (SOHC) T272 TCK272 60,000
1998-01 1.3L 4-Cyl. (SOHC) T194 TCK194A 60,000

Het sterretje geeft aan dat het een interference motor is
Ook niet altijd zo. Ligt maar net aan de vorm van de zuiger. Als je klep bijv. links zit en je zuiger heeft daar een uitsparing oid kan het goed gaan, is dit anders van vorm ben je ook de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

@TS
Al iets vernomen vanuit Frankrijk?

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Zoals al eerder gemeld, doelde ik op de 'non' interferance motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zondagskindje schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 21:09:
@TS
Al iets vernomen vanuit Frankrijk?
Yep, de auto gaat naar de sloop en we gaan ze morgen ophalen. Met nog een swift, wens me dus maar geluk dat we morgen niet met 2 swifts stilstaan in Frankrijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:28
Anoniem: 79417 schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 21:05:
[...]

Ook niet altijd zo. Ligt maar net aan de vorm van de zuiger. Als je klep bijv. links zit en je zuiger heeft daar een uitsparing oid kan het goed gaan, is dit anders van vorm ben je ook de sjaak.
Ik bedoelde uiteraard niet in het algemeen maar bij de 1.3 modellen in de swift :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02-2024
Marzman schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 19:27:
[...]

Heet dat niet gebrekkig onderhoud als je dat al met 3 auto's hebt meegemaakt? :P
Euhm die eerste 2 wel. die 3e was een producitefoutje (< 30.000 km op de klok) maarja het waren allemaal klantenauto's. Dus niet mijn probleem.

TeamBVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Anoniem: 147126 schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 21:36:
[...]

Yep, de auto gaat naar de sloop en we gaan ze morgen ophalen. Met nog een swift, wens me dus maar geluk dat we morgen niet met 2 swifts stilstaan in Frankrijk :+
Lol, ik neem aan dat bij de Swift, waarmee je naar Frankrijk rijdt, wel de d-riem vervangen is? :+
Veel succes iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Anoniem: 147126 schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 21:36:
[...]

Als je 'm toch daar achterlaat, vergeet geen bewijs mee te nemen dat ie ter plekke gesloopt/verkocht is. Als ie >15 jaar oud is kun je 'm ook bij de RDW afmelden als "gesloopt in eigen beheer".

En vergeet ook niet de wielen, uitlaat, en alle andere waardevolle shit mee te nemen voor je eigen swift :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

als de techniet hetzelfde is als toyota dan komt het wel goed :)
ik had een E9, 1.6 16v 4A-FE, waarbij de distri-riem brak tijdens het rijden, maar er was niets beschadigd in de motor. :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

SeatRider schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 23:24:
[...]

Als je 'm toch daar achterlaat, vergeet geen bewijs mee te nemen dat ie ter plekke gesloopt/verkocht is. Als ie >15 jaar oud is kun je 'm ook bij de RDW afmelden als "gesloopt in eigen beheer".

En vergeet ook niet de wielen, uitlaat, en alle andere waardevolle shit mee te nemen voor je eigen swift :)
Hij gaat met een Swift, niet met een bestelwagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Zondagskindje schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:18:
[...]

Hij gaat met een Swift, niet met een bestelwagen :+
Kom op, een beetje inschikken, allemaal een wiel op schoot, uitlaat op de hoedenplank, reservecarosseriedelen op het dak. Een beetje vindingrijkheid mag wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:26
Jimster schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:54:
[...]

Dat zou erg knap zijn, doorrijden met een geknapte distributieriem. Zodra de riem knapt gaan je kleppen niet meer in het juiste tempo op en neer met je zuigers, waardoor er direct schade ontstaat. De kans is dus heel erg groot dat er flinke schade is.
Dat ligt eraan of de kleppen recht boven of schuin op de motor staan.
Bij mijn motor, 2.0 8klepper opel motor is het geen probleem als de riem springt. Gewoon nieuwe riem en kleppen afstellen. Bij dezelfde motor, maar dan de 16klepper staan de kleppen schuin bovenop het blok, waardoor de kleppen bij contact met de zuiger meteen verbuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zelfde bij mijn 4E-FE Toyota-motor hoor :) Ik rijd al een tijdje rond met een distributieriem van onbekende leeftijd, maar bekende km-stand (70k km inmiddels). Hij houdt zich nog goed en hij zag er volgens de monteur nog niet erg versleten uit, dus we rijden nog ff door. Mocht hij knappen binnen de 100k, zien we dat dan wel weer, maar als het geen kwaad kan, rijd ik er rustig mee verder :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69854

SeatRider schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 10:06:
[...]

Een reis- en kredietbrief is geen gratis reparatieverzekering hoor. Het zegt alleen dat ANWB de kosten van het repareren/verslepen voorlopig even betaalt. Zij verhalen het dan later op jou. Dat verklaart de term "krediet".

Edit: repatriering van de auto naar NL valt wel onder de IRK, dat valt in ieder geval mee. Maar als je geen IRK hebt geldt het volgende:

Ik zou even goed informeren of naar huis transporteren gedekt is door de verzekering van de auto (dat wil nog wel eens het geval zijn bij de betere WA verzekering). Dat wil je namelijk niet zelf betalen, denk hierbij aan duizenden euro's, daar weegt de dagwaarde van die Swift nooit tegenop. Een ruilmotor heb je misschien voor niet al te veel geld, maar dan kun je dat beter proberen ter plekke te regelen (met alle ellende van dien, kan wat tijd overheen gaan, ze kunnen je oplichten want je hebt geen alternatieven, ...).
Toch niet helemaal: heb dit zelf meegemaakt in Polen met een afgebroken krukas-poelie, acht vd zestien kleppen kaput. alles gerepareerd voor totaal E700,- inclusief wegslepen. IRK gebruikt voor een deel vd rekening (450,-) en heb dit nooit terug hoeven betalen, schijnt wel vaker zo te gaan.

@Ts: met veel geluk is de schade beperkt en kan er na een nieuwe riem gewoon gereden worden. maar ik zou zeggen zeker als ze een IRK hebben: leenauto regelen bij de ANWB en verder gaan met vakantie vieren, de auto ondertussen laten repareren aldaar, allicht goeiekoper als hier in NL.

ok, het wordt dus anders geregeld ik moet het topic beter lezen 8)7

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 09:24

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Ai caramba ik moet er niet aan denken dat er straks zo'n fransman in een achteraf garage zonder moderne apperatuur een ff 16 kleppen kan gaan vervangen en met de hand gaan rodeleren....ik had al blaren op mijn handen bij een klep..

Beste film ooit

Anoniem: 46077

soepkip schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 19:59:
Ai caramba ik moet er niet aan denken dat er straks zo'n fransman in een achteraf garage zonder moderne apperatuur een ff 16 kleppen kan gaan vervangen en met de hand gaan rodeleren....ik had al blaren op mijn handen bij een klep..
met de hand kleppen inslijpen? is best te doen hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

Anoniem: 46077 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 21:47:
[...]

met de hand kleppen inslijpen? is best te doen hoor
Wellicht heb ik fluwelen handjes, maar mijn handjes begonnen na een tijdje behoorlojk zeet te worden om dat stokkie met dat zuignappie rond te draaien, wellicht had ik wat grovere schuurpasta moeten gebruiken

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Heb een poosje terug m'n koppen van de V8 ook met de hand ingeslepen.
1/1,5u per kop denk ik, en zere handen :+

(Had de kleppen er al wel uit liggen)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 13:33

pt0x

Why are we here..

Ze waren in frankrijk, reden ze op de snelweg toen dat gebeurde? dan kan je er (naar aanleiding van het aantal toeren wat de auto maakt) toch wel vanuit gaan dat de kleppen aan gort liggen. de kans op lager toerental is al groot maar met hoge toeren krijgen ze natuurlijk nog een veel grotere klap.

welk jaar "was" die swift? ik denk namelijk dat ze als de auto kapot is beter wat nieuws kunnen gaan zoeken, en ik hoop dat ze een doorlopende krediet verzekering hebben voor de auto :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

pt0x schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 11:11:
ik hoop dat ze een doorlopende krediet verzekering hebben voor de auto :/
Wat is een doorlopend krediet verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 13:33

pt0x

Why are we here..

SeatRider schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 11:19:
[...]

Wat is een doorlopend krediet verzekering?
Als ze in frankrijk zitten kunnen kunnen ze met zo'een verzekering met een soort cheque betalen bij bepaalde auto garages en dan later de kosten van de reperatie kosten aan de verzekeraar terug betalen.

Vervangend vervoer kan op ook geregeld worden geloof ik, maar dat gaat dan via een andere weg geloof ik. Mijn ouders hebben bovenstaand meegemaakt in frankrijk enkele weken geleden, Aircopomp vastgelopen + v-snaar mol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Ah een soort IRK (internationale reis en kredietbrief) dus. Doorlopend Krediet is een financieringsvorm, en een verzekering daarvan verzekert je doorgaans alleen van dat de aflossingen worden gedaan indien je arbeidsongeschikt raakt o.i.d., het leek me al niet dat deze je reparatie ging vergoeden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69854

soepkip schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 19:59:
nee een pool dan...
tis ook nooit echt goed gekomen
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

Anoniem: 69854 schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:16:
[...]

nee een pool dan...
tis ook nooit echt goed gekomen
:'(
Wel een potloodje gebruiken om te controleren of ie goed aansluit :)

Beste film ooit

Pagina: 1