Toon posts:

Tikjes in de koelfin

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn processor koelfin (merk = taisol) start niet als mijn computer moet opstarten , hij geeft kleine tikjes dus hij wilt wel starten maar ik moet hem aandraaien anders start mijn computer niet op in verband met de beveiliging. ik heb mijn moederbord al opgehoogd om te kijken of dat hielp maar het probleem blijft ontstaan. weet iemand hier een oplossing voor? ik hoor het graag!

(edit: Heb het ook met andere koelfinnetjes heb geprobeert maar blijft zelfde doen)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2007 11:04 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:29

Onbekend

...

Loopt de fan niet ergens tegen aan? Tegen een draadje o.i.d.
En als je hem een zetje geeft, loopt hij dan op z'n normale toerental? Of is dit lager?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Koeler er even afhalen en goed schonnmaken.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

Topicstarter
als ik hem een zetje geeft gaat hij op normale toerental en er zit een draadje boven de processorkoelfin die raakt hij niet aan.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 11:02:
ik heb mijn moederbord al opgehoogd om te kijken of dat hielp maar het probleem blijft ontstaan.
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?

Klinkt als dat er waarschijnlijk te weinig spanning richting fan komt om hem op te starten.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
dat is voor kortsluiting.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat is er voor kortsluiting?

Die raisers horen altijd onder je MB dus als die er niet zaten, zat het dus eerst verkeerd.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
huh me moederbord heb ik gewoon opgehoogd zodat er geen kortsluiting is is gewoon om er zeker van te zijn (ja sorry zoveel verstand heb ik ook niet :P)

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 09:41

MRic3

Of praat ik weer poep?

Da's mooi, een computer die je moet aanslingeren :+

OT ... In de bios iets aanstaan van niet draaien als de CPU koel is? De beveiliging uitzetten van niet starten onder bepaald toerental uitzetten proberen (natuurlijk wel fff een aantal keer goed in de gaten houden).. grote kans dat ie dan wil begint te draaien.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Op welk platform draai je dit? Als het AM2 of 775 socket is is dit niets vreemds; de CPU koeler start zo traag, dat het gegeven voltage soms onder het opstart-voltage ligt, en deze dus even uit blijft. Daarna krijgt 'ie door de warmte meer volts, en start 'ie wel op.

Als dit niet zo is, zou je de kabeltjes nog even kunnen controleren, en even kunnen kijken wat de fan op een molex doet, maar ik denk dat de fan zelf gewoon gaar is, en je die even moet vervangen voor een andere xx millimeter.
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 11:18:
huh me moederbord heb ik gewoon opgehoogd zodat er geen kortsluiting is is gewoon om er zeker van te zijn (ja sorry zoveel verstand heb ik ook niet :P)
:?

Je hebt er dus dubbele afstandsbusjes tussen zitten? Nergens voor nodig, en zorgt alleen maar dat je PCI kaarten niet passen :>

[ Voor 28% gewijzigd door TheZeroorez op 05-08-2007 11:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de fan al vervangen maar die doen hetzelfde
dus ik neem aan dat het niet aan de koelfin zelf licht

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2007 11:22 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 11:21:
dus ik neem aan dat het niet aan de koelfin zelf licht
Als het aan het koelblok zelf ligt, kan het maar één ding zijn: De fan zit op z'n kop en loopt aan.

Anders denk ik dat je toch die fan (terwijl hij nog op het blok zit) aan een 12v molex moet hangen, omdat het moederbord hem misschien geen goede stroom geeft :P

@onder: Prik hem daarom eens op een molex!~!!

[ Voor 5% gewijzigd door TheZeroorez op 05-08-2007 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat vin ik raar want men koelfin starte eerst altijd gewoon goed en opeens had ik dit dus neem aan dat hij er gewoon goed opzit:S

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:58
Is het niet zoals eerder gemeld iets in de Bios?

In vel biossen heb je de mogelijkheid om de koelfan op ene zachter toerental te laten draaien als de processor nog koud is. Is deze warmer aan het worden dan begint de koelfan ook snelle te draaien omdat deze meer spanning krijgt.

Vaak kun je de melding van niet draaiende koelfan uitzetten in de bios.

Verwijderd

Topicstarter
dat is te zien in de bios ja maar het is niet gemeld ofzo
ja als ik hem laat draaien draait tie niet geeft tie aan van cpu fin has failed. en sluit tie af

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2007 11:42 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:58
Geciteerd van MRic3:

"OT ... In de bios iets aanstaan van niet draaien als de CPU koel is? De beveiliging uitzetten van niet starten onder bepaald toerental uitzetten proberen (natuurlijk wel fff een aantal keer goed in de gaten houden).. grote kans dat ie dan wil begint te draaien."

Komt op hetzelfde neer?

Maar heb je niet in je bios iets met fan eigenschappen toevallig aanstaan?

Misschien handig als je het moderbord type en processor erbij vermeld..

Een moederbord dat bijvoorbeeld Cool N quit ondersteunt met een lkkere zuinige AMD processor dan heb je kans dat de processor de eerste 5 min niet aangaat. Pas als je in je besturingsysteem echt wat bgint te doen dan begint deze te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
moederbord : (ik geloof van HP) A7VBXLA
Processor : AMD Athlon XP 2600+

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2007 12:22 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

- het is de bedoeling dat je zelf op zoek gaat voordat je een topic opent. Als je het over een "koelfin" hebt als je een fan of in gewoon Nederlands ventilator bedoelt lijkt het alsof je daar een paar steekjes hebt laten liggen
- Overige Hardware is geen dumpbak. Als je inderdaad de moeite gedaan had om voor het posten op GoT te zoeken zou je gevonden hebben dat vragen over ventilatoren horen in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen.

Beetje inzetloos dit zo...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.