Silent PC computing - tips?

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 22:13
Ik wil sowieso een aantal upgrades doen voor mijn PC:

- Intel Q6600 ter vervanging van mijn P4 630
- Een nVidia 8800GTS (Of de opvolger ervan, als het zo lang duurt dat deze uit is) als nieuwe graka (Vervangt mijn 6800 GT)

Om dit te realiseren heb ik een nieuw mobo nodig, dus al met al ben ik hier zo'n 700 euro aan kwijt.

Echter ben ik bang dat ik me - en dat doe ik ook nu al - ga storen aan de herrie. De PC in kwestie staat op oorhoogte, ideaal om bij t ekomen, maar wel erg vervelend qua geluid. En daarom kijk ik naar een nieuwe kast, voeding, etc.

Mijn huidige voeding is een 460 Watt chieftec. Ik hoor hem vast wel, maar ik zou het niet weten. Ik heb nog iets aan stilte gedaan. Mijn kast is een Centurion 5 van Coolermaster en deze heeft een enkele 120 mm fan op de achterkant zitten. De koeler van mijn P4 630 is verwisseld met een Asus koeler die al een heel stuk scheelt.

Ik zoek nu naar tips om een stillere configuratie te maken. Ik wil me echt oriënteren, maar ik vind waterkoelin of speciale treatment te duur. Een Antec 180 kast en een nette, relatief stille voeding zijn wel opties die ik heb zitten bekijken.

Wat is er nog meer aan te raden voor de stilte van een PC?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Onderdelen die zo stil mogelijk zijn... VGA-kaart, HD's CPU-fans, Casefans, dempingmateriaal... enz. zat over te vinden lijkt me

ARME AOW’er

• klen_ghost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-01 20:26
kijk anders gewoon een keertje op www.ikbenstil.nl
hebbe ze alles speciaal op stille hardware enz.

• coptician
Guardian Angel schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 00:13:
Onderdelen die zo stil mogelijk zijn... VGA-kaart, HD's CPU-fans, Casefans, dempingmateriaal... enz. zat over te vinden lijkt me
Eigenlijk viel het me wat tegen. Sites als ikbenstil.nl (Om hieronderstaande post maar even te beantwoorden) zijn meer webshops die ook nog stille geconfigureere PC's leveren dan echte review sites en silentpcreview.com loopt maanden dan niet jaren achter, zonde. Alhoewel de laatste de P180 aan mij heeft getoond, een kast die redelijk stil zou moeten zijn.

Toch ben ik niet echt veel goeds tegengekomen.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Er is de laatste jaren al zoveel verbeterd dat het moeilijk is om nog stiller te kunnen. In topics van >6 jaar geleden had ik het al over de ultiem stille PC zonder toestanden zoals waterkoeling.

De P180 is een prima kast, heb hem zelf nog niet zo lang, en helemaal volgepropt hoor ik alleen nog een zacht gezoem.

ARME AOW’er

• coptician
Guardian Angel schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 00:25:
Er is de laatste jaren al zoveel verbeterd dat het moeilijk is om nog stiller te kunnen. In topics van >6 jaar geleden had ik het al over de ultiem stille PC zonder toestanden zoals waterkoeling.

De P180 is een prima kast, heb hem zelf nog niet zo lang, en helemaal volgepropt hoor ik alleen nog een zacht gezoem.
Even naar je specs gekeken, en mooi om te horen dat je met een iets minder heet systeem dan ik van plan ben samen te stellen tevreden bent.

Wat heb je zelf als configuratie van de fans gedaan?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Onderin tussen voeding en rack 1 x 120 fan laagste stand. Achterop, bij de CPU en bovenin zelfde verhaal verder niets aan gedaan eigenlijk. Vraag me wel af hoe en waarmee je meer warmte gaat ontwikkelen.

ARME AOW’er

• coptician
Guardian Angel schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 00:38:
Onderin tussen voeding en rack 1 x 120 fan laagste stand. Achterop, bij de CPU en bovenin zelfde verhaal verder niets aan gedaan eigenlijk. Vraag me wel af hoe en waarmee je meer warmte gaat ontwikkelen.
Q6600 is nog heter dan een P4 630, en een 8800 GTS is ook een heethoofdje. Sure, ik gebruik maar 1 HD, maar die proc alleen al maakt het 'goed'. Dubbele hitte vergeleken met de proc in jouw P180.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 16:19
Heel veel info over stille PC onderdelen kun je vinden op http://www.silentpcreview.com/

Verwijderd

De P182 staat bekend als een hele stille kast die uitstekend koelt. Je kunt er 5 120mm fans inzetten. Ik denk niet dat je snel een kast met een betere koeling/stilte verhouding zult vinden. Ja, misschien de P190, maar die kost ongeveer 350 euro..

Als je zo bang bent voor warmte, neem dan geen Corequad of wacht op de Penryn. Ik denk dat jou setup uitstekend past in die kast.. Gebruik een Corsair voeding, Scythe Infinity als je gaat overclocken, zo niet een Arctic Freerzer als CPU koeleren dan heb je het al heel stil. Wil je stiller, vervang dan alle fans voor bijv. Nexus of Noctua.. Bij de P182 zit al een fancontroll achterop voor 2 fans, je kunt ook nog een fancontroller nemen om alle fans op de laagste stand te zetten als ze toch niet nodig zijn.

Tja, je kunt natuurlijk ook waterkoeling nemen

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2007 10:04 ]

• coptician
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 10:02:
De P182 staat bekend als een hele stille kast die uitstekend koelt. Je kunt er 5 120mm fans inzetten. Ik denk niet dat je snel een kast met een betere koeling/stilte verhouding zult vinden. Ja, misschien de P190, maar die kost ongeveer 350 euro..

Als je zo bang bent voor warmte, neem dan geen Corequad of wacht op de Penryn. Ik denk dat jou setup uitstekend past in die kast.. Gebruik een Corsair voeding, Scythe Infinity als je gaat overclocken, zo niet een Arctic Freerzer als CPU koeleren dan heb je het al heel stil. Wil je stiller, vervang dan alle fans voor bijv. Nexus of Noctua.. Bij de P182 zit al een fancontroll achterop voor 2 fans, je kunt ook nog een fancontroller nemen om alle fans op de laagste stand te zetten als ze toch niet nodig zijn.

Tja, je kunt natuurlijk ook waterkoeling nemen
Mooie reactie. Even een paar vraagjes, aangezien je weet waar je het over hebt.

Welke voedingen zijn ook nog eens lekker stil? Ik hoor goede dingen over Seasonic, maar ze zien er niet bijzonder uit. Zijn de Corsairs ook lekker stil?

Ik zit er inderdaad aan te denken een zooitje fans aan een fancontroller te hangen en ze zo in te regelen.

Waterkoeling, eh? Dure business, en ik wil het liever niet zelf doen. Ik zal eens kijken hoe duur het uitkomt.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
coptician schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 00:40:
Q6600 is nog heter dan een P4 630, en een 8800 GTS is ook een heethoofdje. Sure, ik gebruik maar 1 HD, maar die proc alleen al maakt het 'goed'. Dubbele hitte vergeleken met de proc in jouw P180.
De Q6600 heter dan een Prescott processor? Denk het niet ;)

• coptician
silmaril8 schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:49:
[...]

De Q6600 heter dan een Prescott processor? Denk het niet ;)
Intel P4 630 gebruikt 15 Watt minder dan een Q6600, ik had het ook niet verwacht, maar het bleek toch zo te zijn.

Of je gaat me vertellen dat minder gebruikt wordt in warmte, maar dat lijkt mij niet.

Waterkoeling is een optie. Ik heb gekeken, en met een Reseratortje kom ik niet erg veel duurder uit, dus als ik het geld heb, is het een optie.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De Q6600 verbruikt meer watt ja (-->logisch 4 cores), maar hij wordt beslist niet heter. Temperaturen van een Q6600 zitten stressed vaak onder de 50 graden. Die van een Prescott processoren zitten idle meestal al boven de 50 graden. Oftewel, je hebt minder koeling nodig voor een Q6600 dan voor een P4 630.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 07:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb het opgegeven om mijn PC stil te maken. Wat heb ik gedaan? Alle kabels verlengd en de PC in de CV ruimte naast mij gezet. Zo heb ik praktisch geen geluid (behalve gepiep van de monitors).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:24
coptician schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:43:
[...]
Welke voedingen zijn ook nog eens lekker stil? Ik hoor goede dingen over Seasonic, maar ze zien er niet bijzonder uit. Zijn de Corsairs ook lekker stil?
De Corsair HX520 of HX620 zijn even stil als de Seasonic S12 Energy+ en modulair. Het ontgaat me alleen even waarom een voeding er bijzonder uit moet zien, ik zit er niet dagelijks naar te kijken... ;)

SPCR is - hoewel de recommended lijsten enzo niet zo recent meer zijn - toch best een nuttige bron. Er zijn nog wel recentere reviews en ook op het forum staat informatie genoeg. Daarnaast kun je er wat basiskennis vanaf halen die ook op nieuwere hardware van toepassing is...

Met passieve koeling op je moederbord, een passieve videokaart (hm, mja, dan moet je alleeen geen 8800GTS willen geloof ik :+), stille HDD's die ontkoppeld (rubbertjes, elastiek, weet ik het) gemonteerd zijn, een flinke CPU heatsink (Scythe Ninja / infinity, Thermalright 120, ...), een stille case (Antec P182?) en eventueel stillere fans en dempingsmateriaal kom je een heel eind...

Ik heb ook een vrij stil systeem in een P182, met een Q6600. Alleen mijn videokaart is duidelijk een stukje minder. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• coptician
Xander schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 14:34:
[...]

De Corsair HX520 of HX620 zijn even stil als de Seasonic S12 Energy+ en modulair. Het ontgaat me alleen even waarom een voeding er bijzonder uit moet zien, ik zit er niet dagelijks naar te kijken... ;)

SPCR is - hoewel de recommended lijsten enzo niet zo recent meer zijn - toch best een nuttige bron. Er zijn nog wel recentere reviews en ook op het forum staat informatie genoeg. Daarnaast kun je er wat basiskennis vanaf halen die ook op nieuwere hardware van toepassing is...

Met passieve koeling op je moederbord, een passieve videokaart (hm, mja, dan moet je alleeen geen 8800GTS willen geloof ik :+), stille HDD's die ontkoppeld (rubbertjes, elastiek, weet ik het) gemonteerd zijn, een flinke CPU heatsink (Scythe Ninja / infinity, Thermalright 120, ...), een stille case (Antec P182?) en eventueel stillere fans en dempingsmateriaal kom je een heel eind...

Ik heb ook een vrij stil systeem in een P182, met een Q6600. Alleen mijn videokaart is duidelijk een stukje minder. ;)
Woohoo, mooie reacties. Ik quote de belangrijkste, maar ik ben wel blij te horen dat een Q6600 waarschijnlijk minder heet wordt.

Laupro, dit is geen optie voor me, de PC kan nergens staan waar het geluid niet in de weg zit. Of ik moet een UTP kabel of tien gebruiken en daarmee alles aansturen, maar nee, geen optie :P

Xander (Ik werk wel eens voor de Buisonjé), ik geloof dat dit inderdaad de juiste oplossing is, dus daarom even een lijstje van de onderdelen die ik kan bedenken die ik nu in gedachte heb.

- Intel Q6600
- nVidia 8800 GTS
- Asus P5N-E SLI (Komt waarschijnlijk een tweede, passieve kaart in, om extra displays aan te sturen)
- Corsair HX520
- Antec P182
- Club3D Agrippa DTS
- 2 GB PC6400 (bijvoorbeeld OCZ, maar dat maakt me niet zo uit)
1/2/3 maal Samsung spinpoint (Raid 0 of 5 afhankelijk van aantal)

Dan een aantal Nexus fans erin, een Scythe die naar de achterkant van de case staat gericht, en wellicht een andere videokaartkoeler. Dit laatste weet ik niet zo goed, welke koelers zijn een stuk stiller?

En dan een fancontroller om het zooitje mooi in te stellen.

Ik ga misschien ook wel wachten met de graka (De nieuwe serie komt er al weer aan) en tijdelijk mijn 6800 GT gebruiken, om kosten te besparen omdat het eigenlijk te duur (1200 euro) voor me is.

Al met al hoop ik dat de PC evenveel/minder geluid maakt dan mijn airconditioning, zodat de PC 's nachts aan kan blijven. Dit is mijn doel, meer hoeft van mij niet.

Edit: Het systeem wat jij hebt lijkt wel heel erg op wat ik in gedachten heb. Alleen de graka is iets minder, en je hebt erg veel opslagruimte, geheugen, en een gigantische koeler. Hoeveel helpt die noise-demping die je erin hebt zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door coptician op 05-08-2007 15:22 ]

• Xander
coptician schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 15:14:
Edit: Het systeem wat jij hebt lijkt wel heel erg op wat ik in gedachten heb. Alleen de graka is iets minder, en je hebt erg veel opslagruimte, geheugen, en een gigantische koeler. Hoeveel helpt die noise-demping die je erin hebt zitten?
Die noisedemping maakt (subjectief, iig :P) vrij veel verschil sinds ik ook de binnenkant van het deurtje heb beplakt (daar is vrij veel ruimte). De HDD's (die vrijwel direct achter dit deurtje zitten) hoor ik nu met deurtje dicht een stuk minder dan met deurtje open.

De demping op de zijpanelen heb ik direct gedaan, dus daar kan ik geen voor/na vergelijking van geven. Maar ik heb het idee dat het daar minder nuttig is dan aan de voorkant.

Oh, en ik heb het gat bovenin ook dichtgeplakt. Dat scheelt natuurlijk ook om het geluid niet omhoog te laten verspreiden (PC staat onder me, naast mijn bureau).

Je kunt natuurlijk de koeler van je 8800GTS vervangen, door een Thermalright HR-03 bijvoorbeeld.

Die heatsink kun je boven de videokaart monteren zodat je tweede PCI-E slot ook bruikbaar blijft. Ik vraag me alleen af of je daar genoeg ruimte voor hebt met een flinke CPU HSF... Bij nader inzien lijkt het wel te passen, als ik mijn eigen pics bekijk... ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fccaeb7e0b55abe02bd8420337c1be4a/full.jpg

Alleen: Je moet hier luchtstroming overheen hebben. Enerzijds door er een stille fan op te zetten (maar dat gaat denk ik niet meer passen), of anderzijds door te zorgen voor een CPU koeler die de lucht ook wat 'in het rond smijt'. Dat doen de meeste Scythe's niet, die zorgen alleen voor een horizontale luchtstroming van voor naar achter...

• coptician
Xander schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 16:09:
[...]

Die noisedemping maakt (subjectief, iig :P) vrij veel verschil sinds ik ook de binnenkant van het deurtje heb beplakt (daar is vrij veel ruimte). De HDD's (die vrijwel direct achter dit deurtje zitten) hoor ik nu met deurtje dicht een stuk minder dan met deurtje open.

De demping op de zijpanelen heb ik direct gedaan, dus daar kan ik geen voor/na vergelijking van geven. Maar ik heb het idee dat het daar minder nuttig is dan aan de voorkant.

Oh, en ik heb het gat bovenin ook dichtgeplakt. Dat scheelt natuurlijk ook om het geluid niet omhoog te laten verspreiden (PC staat onder me, naast mijn bureau).

Je kunt natuurlijk de koeler van je 8800GTS vervangen, door een Thermalright HR-03 bijvoorbeeld.

Die heatsink kun je boven de videokaart monteren zodat je tweede PCI-E slot ook bruikbaar blijft. Ik vraag me alleen af of je daar genoeg ruimte voor hebt met een flinke CPU HSF... Bij nader inzien lijkt het wel te passen, als ik mijn eigen pics bekijk... ;)

(Plaatje)

Alleen: Je moet hier luchtstroming overheen hebben. Enerzijds door er een stille fan op te zetten (maar dat gaat denk ik niet meer passen), of anderzijds door te zorgen voor een CPU koeler die de lucht ook wat 'in het rond smijt'. Dat doen de meeste Scythe's niet, die zorgen alleen voor een horizontale luchtstroming van voor naar achter...
Dat durf ik niet aan :P Ik wil wél gamen op dit ding, en ik ben bang dat die kaart op die manier doorbrandt voordat ik mijn eerste potje Supcom heb afgemaakt.

Zijn er nog koelers mét fans die stiller zijn dan de standaard? Ik heb de PC boven me staan, dus ik heb geen last van een fan daarbovenin, en hoop dat dat zal helpen qua koeling.

Ik zit nu te kijken naar HD-silencers.

• Xander
coptician schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 16:31:
[...]

Dat durf ik niet aan :P Ik wil wél gamen op dit ding, en ik ben bang dat die kaart op die manier doorbrandt voordat ik mijn eerste potje Supcom heb afgemaakt.

Zijn er nog koelers mét fans die stiller zijn dan de standaard? Ik heb de PC boven me staan, dus ik heb geen last van een fan daarbovenin, en hoop dat dat zal helpen qua koeling.

Ik zit nu te kijken naar HD-silencers.
Je durf het niet aan?

Met deze opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7f7ffba2ce9d9c43b4014e8dac78cf20/full.jpg

Maar dan zónder fan, bleef de 8800GTS in deze MADSHRIMPS review koeler dan met de stock koeler!

En je kunt de temperatuur ook nog gewoon in de gaten (laten) houden de eerste maanden?

• coptician
Xander schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 16:39:
[...]

Je durf het niet aan?

Met deze opstelling:

[afbeelding]

Maar dan zónder fan, bleef de 8800GTS in deze MADSHRIMPS review koeler dan met de stock koeler!

En je kunt de temperatuur ook nog gewoon in de gaten (laten) houden de eerste maanden?
Hm, ik zou dan toch mét fan draaien, alleen al omdat ik me anders druk zou maken om de temps. Deze optie erbij, en alle koelers zijn in theorie vervangen. Zou dit stiller zijn dan jouw PC? :P

• Xander
Als je er ook drie HDD's in frot hoogstwaarschijnlijk niet... ;)

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-01 00:32

BTU_Natas

Superior dutchie

Als je zoveel geld er tegen aan gaat gooien om alles maar stil te krijgen. Ga dan gelijk voor de zalman resorator (of hoe je dat ook maar spelt)

Met een investering van ongeveer 200euro kan je je videokaart en cpu koelen. 2x 120mm op 5 volt voor een beetje airflow. En je hebt een onhoorbaar systeem.

Maar dit had je ook zelf wel uitkunnen zoeken op got of google.

• Xander
BTU_Natas schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 18:15:
Als je zoveel geld er tegen aan gaat gooien om alles maar stil te krijgen. Ga dan gelijk voor de zalman resorator (of hoe je dat ook maar spelt)

Met een investering van ongeveer 200euro kan je je videokaart en cpu koelen. 2x 120mm op 5 volt voor een beetje airflow. En je hebt een onhoorbaar systeem.

Maar dit had je ook zelf wel uitkunnen zoeken op got of google.
En vervolgens moet je zeker ook nog wat airflow hebben over je moederbord (als die passief is) én wat airflow hebben over de HDD's?

Dan zit je weer aan de 4 fans. Ik kan mijn systeem op lucht koelen met minder...

Pagina: 1