Computer bouwen, voedingsstekkertjes, hoe zit het nou?

Pagina: 1
Acties:

• ErwinDoornbos
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-01 03:31
Goedenavond,

Ik heb een tijdje geleden een pc besteld en kreeg 'm gisteren van de postbode. Ik ben natuurlijk gelijk gaan sleutelen. Het was de eerste keer dat ik een pc in elkaar zet, maar ik had wel eens een cdbrander, een harde schijf en een geheugenreepje in een pc geplaatst. Alles is tot nu toe goed gegaan. Moederbord plaatsen viel me mee, processor in z'n hokje stoppen was een makkie. Geheugen er in duwen en grafische kaart plaatsen ging allemaal goed. Ook heb ik de eerste voedingsstekkers al aangesloten in het moederbord, de grafische kaart, de harde schijf en de dvdbrander.

Eigenlijk ben ik al zo goed als klaar, ik zit nu echter op een punt waar ik even niet weet hoe ik verder moet. Ik heb een Antec Sonata II kast met achterin een 120mm koeler. Deze heeft een hele vreemde voedingsstekker, zie onderstaande images:

Afbeeldingslocatie: http://www.erwindoornbos.nl/nieuwepcplaatjes/DSC00780.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.erwindoornbos.nl/nieuwepcplaatjes/DSC00779.JPG

De foto's zijn niet super duidelijk, ik heb ze met m'n telefoon gemaakt. Het komt er op neer dat het een stekker is met aan de ene kant 4 pinnetjes en aan de andere kant 4 gaatjes. Uit de voeding komen twee kabels met op elke kabel 3 aansluitenpunten met 4 gaten erin. Kan ik gewoon de stekker van de koeler aansluiten op de voeding door de "pinnetjes-kant" en de kant van de stekker met de gaatjes ongebruikt laten?

Tevens nog een vraag of mijn manier van aansluiten wel klopt. Op de bovenste foto kun je op de achtergrond een witte en een zwarte stekker zien die op elkaar zijn aangesloten. De zwarte komt uit de voeding, de witte uit de E-SATA aansluiting. Doe ik dit zo goed?

Als laatste ontdekte ik nog een vreemd geval wat uit de voorkant van m'n kast komt maar wat op mij nogal nutteloos overkomt:
Afbeeldingslocatie: http://www.erwindoornbos.nl/nieuwepcplaatjes/DSC00778.JPG

Is dit de aansluiting voor de optionele koeler of heeft dit een ander nut? De kabel heeft ook pinnetjes en gaatje net als de kabel van de koeler maar deze zitten in twee plastic dingetjes ipv een.

Ik snap dus nog niet veel van al die voedingskabels. Ik heb al gezocht op Google en Tweakers maar kom daar veel verhalen en plaatjes tegen die hopeloos verouderd zijn. De handleiding van de Antec kast is ook erg matig... Wie kan me vertellen hoe dit nu precies werkt? Als ik beter had moeten zoeken geef dan alsjeblieft aan op wat voor termen ik moet zoeken.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:36
die laatste is voor een fan of enventuele lampjes in je pc, hier kan je gewoon een stekker vanuit de voeding op aansluiten. De eerste kan ik alleen niet goed zijn, is dit niet ook geowon een molex, of is ie daar te klein voor?

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-02 08:41
euh dat vanvoor is waarschijnlijk lichtjes.. voor uw case..

dan die andere is een koeler.. maar dat dient om ook nog een HD ofzo aan te sluiten dus..
code:
1
2
3
VOEDING -----========|====------hd
                     |
               KOELER

[ Voor 85% gewijzigd door Icekiller2k6 op 04-08-2007 23:17 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Molexstekker

ARME AOW’er

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Een koeler verbruikt zo weinig energie dat het eigenlijk verspilling is om daar een hele kabel voor te reserveren, dus zorgen ze er voor dat die kabel ook nog voor een harde schijf of cdbrander gebruikt kan worden.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ErwinDoornbos schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 23:14:
Kan ik gewoon de stekker van de koeler aansluiten op de voeding door de "pinnetjes-kant" en de kant van de stekker met de gaatjes ongebruikt laten?
Precies.
Tevens nog een vraag of mijn manier van aansluiten wel klopt. Op de bovenste foto kun je op de achtergrond een witte en een zwarte stekker zien die op elkaar zijn aangesloten. De zwarte komt uit de voeding, de witte uit de E-SATA aansluiting. Doe ik dit zo goed?
Ja.
Is dit de aansluiting voor de optionele koeler of heeft dit een ander nut? De kabel heeft ook pinnetjes en gaatje net als de kabel van de koeler maar deze zitten in twee plastic dingetjes ipv een.
Dat andere stekkertje met gaatjes aan die fan is om extra dingen aan te sluiten (andere fans) en niet ontiegelijk veel aansluitingen van je voeding 'kwijt te raken' :)
Ik snap dus nog niet veel van al die voedingskabels. Ik heb al gezocht op Google en Tweakers maar kom daar veel verhalen en plaatjes tegen die hopeloos verouderd zijn.
Komt omdat het behoorlijk basic is (meer iets van computeridee ofzo dus), en het ook enorm fool-proof is. Het kán bijna niet verkeerd.
De handleiding van de Antec kast is ook erg matig...
Klopt.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 20:40
Toch heb ik het voor elkaar gekregen om zonder echte moeite mijn molex verkeerdom in m'n X850 te drukken. En wat raar dat ie niet opstart, maar de voeding wel iets bromt 8)7 Alles gelukkig heel gebleven, ik heb een bikkel-voeding en GPU :D

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:55
Miglow schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 23:27:
Toch heb ik het voor elkaar gekregen om zonder echte moeite mijn molex verkeerdom in m'n X850 te drukken. En wat raar dat ie niet opstart, maar de voeding wel iets bromt 8)7 Alles gelukkig heel gebleven, ik heb een bikkel-voeding en GPU :D
Dan heb je wel geluk gehad :P

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-02 15:24

krvabo

MATERIALISE!

Ik haal het even niet uit je verhaal, maar vergeet je niet je processorkoeler er op te zetten? :')
De eerste is gewoon een vrouwelijke molexstekker. Die steek je gewoon op een molexstekkertje.
Je laatste foto kun je eigenlijk zien als 'verlengstukje', maar er zit aan de zijkant nog een cooler.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• ErwinDoornbos
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-01 03:31
Kijk eens aan, dit zijn antwoorden waar ik iets aan heb. Ik dacht denk ik wat te moeilijk. Als de pinnetjes iets moeilijker dan gemiddeld in de gaatjes gingen had ik al zoiets van "dat klopt niet".

Voor de voeding van de harddisk en de dvdbrander heb ik trouwens aparte voedingskabels met hele andere aansluiting dan die voor de pci apparaten en de koeling. Zie plaatje hier onder:

Afbeeldingslocatie: http://www.onderdelenshopwell.nl/images/CABLE-259.jpg

Maar dan komen deze hd voedingen rechtstreeks uit de voeding en gaan ze niet via de gewone zwarte aansluitinkjes. Wel fijn dus, geen gemier met extra kabels op kabels voor de hd. Heb trouwens S-ATA II schijf.

Edit:
@krvabo: processorkoeler zit er op. Boekje van Intel was erg duidelijk gelukkig, dus was makkie. Processorkoeler wordt gevoedt via moederbord, is namelijk gewone standaard koeler die bij processor in hetzelfde doosje zat.

[ Voor 14% gewijzigd door ErwinDoornbos op 04-08-2007 23:49 ]

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

pci apparaten? Op het plaatje hierboven zie je links een Sata power connector en rechts een molex connector. Die voor jouw onbekende aansluiting is dus een Sata power connector.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-02 15:24

krvabo

MATERIALISE!

ErwinDoornbos schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 23:45:
Kijk eens aan, dit zijn antwoorden waar ik iets aan heb. Ik dacht denk ik wat te moeilijk. Als de pinnetjes iets moeilijker dan gemiddeld in de gaatjes gingen had ik al zoiets van "dat klopt niet".

Voor de voeding van de harddisk en de dvdbrander heb ik trouwens aparte voedingskabels met hele andere aansluiting dan die voor de pci apparaten en de koeling. Zie plaatje hier onder:

[afbeelding]

Maar dan komen deze hd voedingen rechtstreeks uit de voeding en gaan ze niet via de gewone zwarte aansluitinkjes. Wel fijn dus, geen gemier met extra kabels op kabels voor de hd. Heb trouwens S-ATA II schijf.
Die zwarte dunne zijn S-ATA-voedingsstekkers. De IDE (P-ATA) zijn de dikke molexstekkers.
Dat plaatje wat je laat zien zijn SATA-to-PATA-voedingsstekkers. Deze zijn normaal niet nodig, maar ze zijn handig voor oude voedingen.
Ze hebben echter ook een nadeel. De SATA-stekkers (dunne zwarte) hebben extra aansluitingen voor hot swappable. IDE (wit, molex) hebben die niet. als je dus die verloopstekkertjes gebruikt mis je dat voordeeltje. Verder geen verschil.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Pagina: 1