[Vista]Activatie taalafhankelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:11

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Ik heb bij mijn Acer notebook een Vista Home Premium licentie gekregen, die normaal op de partitie voorgeïnstalleerd staat. Nu heb ik besloten om een schone Vista installatie te draaien vanaf een normale DVD, omdat ik weinig nut zie in alle troep die je er standaard bij krijgt op een Acer installatie of recovery-partitie.

Nu komt het: De DVD die ik heb is Nederlandstalig, terwijl er origineel een Engelstalige Vista op stond (Home Premium OEMact volgens sticker). Bij installatie krijg je de normale activatieprocedure -- inkloppen van productcode, online activeren, the works. Ik heb verbinding met internet (achter een firewall, geen proxy) maar de activatie-wizard gaf aan dat online activeren niet mogelijk was, zonder een duidelijke oorzaak.

Telefonisch activeren werkte ook niet zoals verwacht (behalve het grandioos omslachtige activatieproces), de sprekende computer gaf simpelweg aan dat "een validatie-ID niet gegenereerd kon worden". Ik werd doorverbonden met de helpdesk maar die was om dit tijdstip gesloten.

Nu vraag ik me af waarom activatie met deze (legale) productcode niet gaat. Waarschijnlijk is het vanwege het feit dat ik een Nederlandse DVD gebruikt heb -- kan iemand er wat meer duidelijkheid over geven? Als ik zeker weet dat het met een Engelse DVD wel gaat zal ik daar even achteraan gaan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het taalverschil kan zeker uitmaken, alhoewel ik dacht dat bij Vista je taal niet meer uitmaakte. Echter, bij OEM zou dat wel weer eens anders kunnen zijn. Ik zou het inderdaad maar eens met een Engelstalige DVD proberen.

Alternatief is de Acer bloatware te deinstalleren en het register op te schonen, dat zal toch ook niet zoveel werk zijn?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 22:20:
Alternatief is de Acer bloatware te deinstalleren en het register op te schonen, dat zal toch ook niet zoveel werk zijn?
Normaal niet, ware het niet dat het restore proces zo'n ontzettende pijn in de kont is... ik kan zonder problemen de restore partitie booten (via Ultimate Boot CD), en vanaf de partitie de originele C: drive terugzetten, maar als ik dan de originele Vista C: boot krijg ik een foutmelding dat de schijfletters veranderd zijn (gek genoeg is de eerste partitie van mijn schijf ook de D: schijf, en de originele Acer partitietabel heeft de C: drive in een extended partitie staan :?)

Ik zal het eens met een Engelstalige disc proberen. Jammer dat de Corporate installaties niet meer zo makkelijk zijn anders was ik van het probleem af geweest.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Stoney3K schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 22:24:
[...]
Normaal niet, ware het niet dat het restore proces zo'n ontzettende pijn in de kont is... ik kan zonder problemen de restore partitie booten (via Ultimate Boot CD), en vanaf de partitie de originele C: drive terugzetten, maar als ik dan de originele Vista C: boot krijg ik een foutmelding dat de schijfletters veranderd zijn (gek genoeg is de eerste partitie van mijn schijf ook de D: schijf, en de originele Acer partitietabel heeft de C: drive in een extended partitie staan :?)

Ik zal het eens met een Engelstalige disc proberen. Jammer dat de Corporate installaties niet meer zo makkelijk zijn anders was ik van het probleem af geweest.
Acronis TrueImage of Norton Ghost nemen, en zelf image maken. Ben je van alle gezeur af, doe ik al jaren :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 22:26:
[...]

Acronis TrueImage of Norton Ghost nemen, en zelf image maken. Ben je van alle gezeur af, doe ik al jaren :)
True, maar dan moet ik wel even een werkende Vista install hebben die geactiveerd is. En dan het liefst op de legitieme manier :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Nadeel van notebooks is tegenwoordig dat de keys van Acer al geactiveerd zijn...
Daar word met de OEM-cr#cks ook gretig gebruik van gemaakt.
Dat soort licenties zijn niet direct weer online te activeren, was bij de XP versies al het geval...

Gewoon even contact opnemen met de activatiedesk morgen/maandag, en het verhaal uitleggen als je zo'n medewerker aan de lijn krijgt. Mijn ervaring is dat je het meestal met het bandje al opgelost krijgt de laatste tijd...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Stoney3K schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 22:31:
[...]
True, maar dan moet ik wel even een werkende Vista install hebben die geactiveerd is. En dan het liefst op de legitieme manier :)
Snap ik. Ik bedoel dat je dat gelijk had kunnen doen na aanschaf, dan troep eraf gooien, en nog een image maken. Veel makkelijker te restoren etc. Maar dat is voor een volgende keer ;)

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Bij HP/Dell/etc. is het vaak zo, dat het om een speciale Windows key gaat, welke alleen werkt bij aangepaste Windows installs.

Neem je bv de winXP code van de sticker op de zijkant van je Dell kast, dan zal deze niet geaccepteerd worden met een OEM-XP cd gekocht in de winkel maar alleen met een XP cd van Dell zelf.

Wellicht dat Acer dit ook zo toepast, en dat je perse een Acer Vista install dvd nodig hebt om deze code te kunnen gebruiken.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Brede P schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 22:41:
Nadeel van notebooks is tegenwoordig dat de keys van Acer al geactiveerd zijn...
Daar word met de OEM-cr#cks ook gretig gebruik van gemaakt.
Dat soort licenties zijn niet direct weer online te activeren, was bij de XP versies al het geval...

Gewoon even contact opnemen met de activatiedesk morgen/maandag, en het verhaal uitleggen als je zo'n medewerker aan de lijn krijgt. Mijn ervaring is dat je het meestal met het bandje al opgelost krijgt de laatste tijd...
Zal ik doen. Ik heb toch nog 30 dagen voordat het echt een verschil gaat maken, en waarschijnlijk is het voor die tijd allang in orde gemaakt. Ik vertrek volgende week naar Engeland voor en congres en het belangrijkste is dat het nu voorlopig werkt. Er staat nog niks echt bijzonders op de C: schijf naast de kale Vista, dus daar kan ik eventueel een image van maken.

Pagina: 1