Toon posts:

Upgrade laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik zit nu met een sony VGN FS315E http://www.vaio-link.com/...ategory=0&serie=-1&m=2019op mn schoot. Een heerlijke laptop als je het mij vraagt, maar daarmee heb ik ook meteen het probleem. Mijn vrouw is redelijk veeleisend :) Ze volgt momenteel een grafische opleiding en vindt dat deze laptop te traag is en vastloopt bij grotere opdrachten. Ze werkt voornmamelijk met CS2 (binnenkort CS3) en is vooral bezig met beeldbewerking, veel (vooral foto's) tegelijkertijd, en veel programma's tegelijkertijd open (dus indesign, photoshop en bridge tegelijk). Vooral omdat ze binnenkort aan haar eindproject gaat beginnen wil ze een betere werkbuddy :'(

Nu heb ik al een poosje rondgekeken en heb ik mijn ram geheugen naar 1.3 gb gebracht zodat de laptop wat sneller is, wat ook wel gelukt is, maar nog niet snel genoeg voor mn vriendin. Nu ben ik dus aan het kijken naar een nieuwe laptop, en ging er eigenlijk vanuit dat ik een betere grafische kaart moest hebben (toch wel met een apart werkgeheugen) maar nu ben ik aan het twijfelen gegaan of dat het probleem wel is. Mijn vraag is dus: Is het lonend een nieuwe (dure) laptop van 1500 euro te kopen die dan een grafische kaart heeft die wat sterker is, of ben ik met een laptop waar de processor beter van is ook goed af? Wat zou dus mijn prioriteit moeten zijn voor een eventueel nieuwe laptop, en heeft het uberhaupt zin voor mij om een nieuwe laptop aan te schaffen?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zolang ze alleen aan fotobewerken en ander 2d grafische applicaties doet. is de grafische kaart niet hetgene wat het langzaam maakt, deze maakt alleen verschil in 3d applicaties.
2d leunt voornamelijk op geheugen en je processor

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 04-08-2007 21:32 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

SpX

Voor 1500 euro kun je een laptop met een high-end kaart èn een zeer snelle processor krijgen.

Denk bijvoorbeeld aan een 8600GT met een T7300 processor en minstens 2Gb geheugen.

Merken die in deze categorie vallen zijn : compal , zepto , BTO , en Dell.

[ Voor 13% gewijzigd door SpX op 04-08-2007 21:37 ]

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

2GB geheugen zou een aardige verbetering kunnen geven. Prijzen zijn erg laag tegenwoordig (zolang je geen Sony branded geheugen koopt).
SpX schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 21:35:
Denk bijvoorbeeld aan een 8600GT
Daar heb je volgens mij helemaal niks aan met foto bewerking.

[ Voor 43% gewijzigd door Philflow op 04-08-2007 21:38 ]

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
je kunt via de taskmanager van Windows toch redelijk makkelijk achterhalen wat de bottleneck is. Hoeveel CPU tijd nemen je processen in beslag en hoeveel (pagefile)geheugen wordt er gebruikt

Ik denk dat je Celeron processor niet zo sterk is met dit soort toepassingen en meer geheugen, zeker als je meerdere zware applicaties als Indesign en photoshop draait, wil wel helpen.

Processor upgraden zal lastig zijn

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
Tsja, dat hangt er vanaf wat jullie exact met je laptop willen doen, als je huidige laptop echt te traag word zal het zeker lonen. En een capabel systeem is er tussen de 1000 en de 1200 euro ook al te vinden, dus het kan iets goedkoper. Mocht je besluiten een nieuwe laptop aan te schaffen kijk dan eens naar modellen van Asus, Sony of bv. Compal, deze merken hebben allen machines die krachtig genoeg zijn voor alle huidige applicaties voor veel minder dan 1500 euro.

Succes!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Wat ik momenteel erg veel verkoop, en zelf ook een erg nette laptop vind, is de Acer Aspire 5920.
Is vind ik prijstechnisch een heel aardige notebook.
Voor een adviesverkoopprijs van 1299 euro krijg je 2GB geheugen, een T7300 Core2Duo, een 8600GT Mobile, 160GB SATA HDD, Draft-N WiFi, Bluetooth enz...
Al met al in mijn ogen een zeer complete laptop...

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-01 14:47
is het bij photoshop ook niet zo dat een snelle hardeschijf ook veel scheelt of loop ik uit me nek te lullen ?

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Saab schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 21:44:
je kunt via de taskmanager van Windows toch redelijk makkelijk achterhalen wat de bottleneck is. Hoeveel CPU tijd nemen je processen in beslag en hoeveel (pagefile)geheugen wordt er gebruikt
Ik denk dat dat nog de beste tip is, dan kun je inschatten of een geheugen uitbreiding zin heeft.
En zo nee dan kun je inschatten wat voor laptop je nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen, heel erg bedankt voor alle tips, ik ga ernaar kijken!

Verwijderd

tritimee schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 22:10:
is het bij photoshop ook niet zo dat een snelle hardeschijf ook veel scheelt of loop ik uit me nek te lullen ?
De harde schijf is natuurlijk altijd van belang, 4200/5400/7200 RPM
Pagina: 1