Toon posts:

een paar HTPC/home theater vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag tweakers!

Recentelijk hebben wij hier thuis een nieuwe televisie aangeschaft. Na veel uitzoeken ben ik (de computerkenner van de familie) uitgekomen op de 40M86 full hd van Samsung. Deze is fantastisch ontvangen thuis. Ik heb nu na een maand mijn ouders kunnen overtuigen dat we ook een hometheater pc nodig hebben waar de gehele muziek- en filmcollectie opgezet kan worden. Er was een voorwaarde, het systeem moest wel zo goed mogelijk zijn zodat het zo lang mogelijk mee zou kunnen gaan. De eisen die ik aan het systeem heb gegeven zijn:

- Veel opslag
- DVDs afspelen
- Muziek afspelen
- Gedownloade en geripte films afspelen
- Internetten
-Streaming video (bijv. stage6 van divx)
- en in de nabije toekomst (als de spelers betaalbaarder zijn) HD-dvds en Blu-ray schijfjes afspelen
- Spelletjes

Eigenlijk een volwaardige computer maar dan in de huiskamer. De HTPC komt achterin een kast om een hoekje te staan, en ik heb met mijn eigen (nogal luidruchtige) computer ondervonden dat geluid niet heel erg een probleem vormt. Dit is het systeem dat ik tot nu toe bij elkaar heb gezocht:

Asus P5B-V, G965
Zalman CNPS7700-Cu
Corsair 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL4
Asus GeForce 8800 GTX 768MB
Intel Core 2 Quad Q6600 (S775, 4x 2.4GHz, 8MB, 1066MHz FSB, Boxed)
Zalman ZM500-HP, 500W
LG GSA-H42LR 18x (Dual-layer, Lightscribe, Zwart)
Samsung 500GB SATA II 7200RPM 16MB
Microsoft Remote Keyboard for mediacentre edition
Remote receiver
Silverstone DT LC20B Black Alu Bezel with SECC body door w o PSU
Windows XP MCE of Windows Vista Home Premium

Het geluid wil ik via S/pdif naar onze A/V receiver versturen. Mijn eigen pc heb ik rechtstreeks via VGA op 1920x1080 op de tv aangesloten en ik vond de beeld kwaliteit prima. De HTPC wil ik dus op dezelfde manier aansluiten. Nu mijn vragen:

1. Passen de onderdelen bij elkaar?
Volgens mij heb ik mijn huiswerk goed gedaan, maar het kan dat ik een foutje heb gemaakt ;)
2. Passen de onderdelen in de kast?
Het is een volle ATX kast maar ik heb zo mijn twijfels erover, wat denken jullie?
3. Kan ik nog iets verbeteren aan het systeem?
M'n budget zit rond de 2000 euro
4. Is de geluidskwaliteit over S/pdif goed genoeg voor surround van bijv. een blu-ray film?
Ik las op dit forum dat ongeveer 99% van de moederboarden upscaled naar 48 kHz?? is dit erg? Moet ik toch een andere oplossing vinden voor het geluid?
5. Is het beeld over HDMI echt beter dan over VGA?
Ik kon zelf namelijk amper verschil zien tussen bijvoorbeeld Discovery HD op 1080p over HDMI en mijn desktop op dezelfde resolutie over VGA, Maar ik lees toch vaak dat er geclaimed wordt dat HDMI een mooier beeld geeft.

(6.) Naast een HTPC zoeken we thuis ook een nieuwe geluidsinstallatie. Vandaag ben ik met mijn vader bij diverse winkels gaan kijken, en hebben we de cambridge 640R aanbevolen gekregen. Op internet krijgt hij veel lof, maar zijn er hier tweakers die zo'n ding thuis hebben staan, en hoe bevalt het? Alvast bedankt voor het beantwoorden van wat van mijn vragen,

Jan van Werkhoven

Verwijderd

S775 Lijkt me een uitstekende keuze.
Q6600 zou ik vervangen voor een E6550 / E6750 gezien de warmteproductue van de Q6600
en ik denk dat het erg weinig nut heeft een Q te gebruiken in een HTPC.

2 GB lijkt me meer dan voldoende.

8800 GTX zou ik ook vervangen voor een andere kaart (het liefst met heatpipe koeling gezien warmte / geluidsproductie van de HTPC). kijk b.v. is naar de GigaByte Radeon X2600 PRO Silent Pipe 2 of de GigaByte 8500 GT Silent.

Gezien de HD films erg veel ruimte innemen misschien een idee om een 2e HDD erin te zetten, of een 750 GB / 1000 GB disk te gebruiken.

Zelf gebruik de Freezer 7 Pro als CPU koeler in mijn HTPC en dat werkt prima.

Microsoft remote keyboard raad ik af, gezien de pointer die bedoeld is als muis heel slecht functioneerd. kijk b.v. is naar de trust KB-2950 Vista Remote Keyboard.
Ik weet het, het is trust, maar de trackball functioneert tenminste. Dit toetsenbord heb ik nu ook, ik had eerst ook een microsoft toetsenbord, omgeruild dus. en bevalt me prima.

Verwijderd

- als je de pc in een kast gaat plaatsen zou het kunnen dat de warmte niet weg kan
- ik kan me voorstellen dat VGA kwaliteit slechter wordt bij grotere kabellengte, maar bij welke lengte dat merkbaar gaat worden weet ik niet. Kijk even naar de specs van je TV om te zien welke VGA-resoluties en welke HDMI resoluties hij aankan; kan zijn dat hij op HDMI alleen de gangbare HD resoluties aankan en geen raad weet met bijvoorbeeld 1600x1200 of met bepaalde boot-schermen.
- als je ook wilt gamen met surround sound heb je analoge audio nodig, of een geluidskaart die multi-channel audio omzet naar Dolby of DTS (kost wat delay)
- extra opslag kun je eventueel ook via een USB disk doen
- als de PC op een lastig bereikbare plaats komt te staan zou je ook een USB DVD kunnen nemen met een lange kabel. Neem dan meteen een USB hub met wat kabeltjes zodat er eenvoudig allerlei prut op aangesloten kan worden (mobieltje, camera etc)..

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 11:55

Stoney3K

Flatsehats!

Q6600 / 2GB is een beetje overkill. Dat is een configuratie waarmee je HDTV eerder zou gaan editen dan kijken ;)

Ik zou, zoals gezegd, een E6600 pakken en misschien wat meer geld stoppen in een grotere harddisk (of, voor HDTV al helemaal ideaal, een RAID-0 array) en eventueel een TV/DVB tuner kaart.

De Samsung T166 is overigens een topkeuze wat betreft disks: ze zijn lekker stil. (ik heb een paartje in RAID-0). Als je het over veel opslag hebt zou je kunnen denken aan een Promise TX4300 met 4 Samsung T166's in RAID-0.

Zalman CNPS7700 mag misschien een beetje lomp lijken maar op een laag toerental maakt ie meer verschil dan de standaard Intel koeler.

Tip voor de USB DVD kant: De XBox360 HD-DVD drive past ook op een PC.

Overigens zal je het budget van €2k bijna niet halen, niet met de eisen die je stelt. Dus je zou eventueel een apart bedrag kunnen pakken voor een goeie HT receiver.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!
Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 21:15:
Microsoft remote keyboard raad ik af, gezien de pointer die bedoeld is als muis heel slecht functioneerd. kijk b.v. is naar de trust KB-2950 Vista Remote Keyboard.
Erg fijne tip, ik ga zeker voor de trust. Ook de mogelijkheid om door muren de pc nog te besturen klinkt zeer goed!
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 04:09:
- als je de pc in een kast gaat plaatsen zou het kunnen dat de warmte niet weg kan
...........
- als je ook wilt gamen met surround sound heb je analoge audio nodig, of een geluidskaart die multi-channel audio omzet naar Dolby of DTS (kost wat delay)
..........
- als de PC op een lastig bereikbare plaats komt te staan zou je ook een USB DVD kunnen nemen met een lange kabel. Neem dan meteen een USB hub met wat kabeltjes zodat er eenvoudig allerlei prut op aangesloten kan worden (mobieltje, camera etc)..
De computer zal in een open kast staan in onze woonkamer, alleen die kast is afgescheiden met een muurtje. Er is genoeg ruimte in de kast, en de planken zitten ver uitelkaar dus de heatflow zal volgens mij niet een probleem zijn.
Over het surround bij gamen, als het spel dolby digital ondersteunt zal het toch wel werken over s/pdif? Het surround sound bij gamen is niet heel erg belangrijk, maar als het zou kunnen is het natuurlijk een leuk extraatje ;)
Stoney3K schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 04:28:
Q6600 / 2GB is een beetje overkill. Dat is een configuratie waarmee je HDTV eerder zou gaan editen dan kijken ;)
Ik zou, zoals gezegd, een E6600 pakken en misschien wat meer geld stoppen in een grotere harddisk (of, voor HDTV al helemaal ideaal, een RAID-0 array) en eventueel een TV/DVB tuner kaart.
De Samsung T166 is overigens een topkeuze wat betreft disks: ze zijn lekker stil. (ik heb een paartje in RAID-0). Als je het over veel opslag hebt zou je kunnen denken aan een Promise TX4300 met 4 Samsung T166's in RAID-0.

Overigens zal je het budget van €2k bijna niet halen, niet met de eisen die je stelt. Dus je zou eventueel een apart bedrag kunnen pakken voor een goeie HT receiver.
over de processor, m'n pa is erop gebrand dat het systeem toch wel een paar jaar meegaat, en als je kijkt naar het prijsverschil tussen een e6600 en een q, lijkt het mij wel de moeite waard voor toch wel een homp meer performance. Tevens zou het wel fijn zijn (voor mij:P) als ik op een normale manier nieuwe spellen zoals crysis zou kunnen spelen op dit ding ;)
Over de opslag, ik ben nog wat vergeten te zeggen in m'n startpost, ;) we zijn ook opzoek naar een NAS, van een grootte van ongeveer 1tb. Mijn eerste idee om van de HTPC een beetje een fileserver te maken, maar omdat het zo'n zwaar systeem wordt, is het handiger om een fileservertje met een laag verbruik te hebben. Kan ik het beste een soort van barebone NAS nemen en daar dan twee samsung 500gb hds in stoppen? of moet ik gewoon voor een kant-en-klaar systeem gaan? Hebben jullie nog tips daarover?
De A/V receiver heeft weer zijn eigen budget ;), maar we gaan heel waarschijnlijk voor die cambridge 640r.
Stoney3K schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 04:28:
Een DVB tuner is misschien wel wat. Ik dacht eigenlijk dat het nog niet mogelijk was met digitale tv, maar ik heb wat rond gekeken en heb toch wel het een enandere gevonden. We hebben thuis een samsung HD DVB-c decoder, maar hoe moet ik het dan aanleggen zodat ik en opkannemen op de computer, en via de samsung decoder op de tv kan kijken? Hoe gaat dat?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:24

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 11:43:
Mijn eerste idee om van de HTPC een beetje een fileserver te maken, maar omdat het zo'n zwaar systeem wordt, is het handiger om een fileservertje met een laag verbruik te hebben. Kan ik het beste een soort van barebone NAS nemen en daar dan twee samsung 500gb hds in stoppen? of moet ik gewoon voor een kant-en-klaar systeem gaan? Hebben jullie nog tips daarover?
Ik heb hier een Buffalo Linkstation Pro staan waar je zo een 1TB schijf in kunt zetten en hij doet met een Gigabit verbinding >20MB/s. Bij mij draait ie allerlei services, inclusief UPnP en iTunes e.d.Lijkt me precies wat je nodig hebt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Die zalman koeler zal nooit genoeg koelen voor een Q6600.
ik zou een Thermalright Ultra-120 eXtreme kiezen als ik jou was :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 11:43:
over de processor, m'n pa is erop gebrand dat het systeem toch wel een paar jaar meegaat, en als je kijkt naar het prijsverschil tussen een e6600 en een q, lijkt het mij wel de moeite waard voor toch wel een homp meer performance.
Blijft altijd een moeilijke keuze, om op dat prijsverschil terug te komen, als je over 2 jaar dat geld uitspaard, koop je dan een CPU die sneller en goedkoper is..

Hoe dan ook, de q wordt idd een stuk warmer maar je zou hem altijd kunnen ''onder klokken", echter als ik er een zou samenstellen zou ik gewoon voor een dual gaan op 1333fsb i.o.v. een quad op 1066.

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 11:47:
[...]

Ik heb hier een Buffalo Linkstation Pro staan waar je zo een 1TB schijf in kunt zetten en hij doet met een Gigabit verbinding >20MB/s. Bij mij draait ie allerlei services, inclusief UPnP en iTunes e.d.Lijkt me precies wat je nodig hebt.
klinkt goed! Kunnen er ook meerdere schijven in? dus bijvoorbeeld 2x 500gb?
DukeBox schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:48:
[...]

Blijft altijd een moeilijke keuze, om op dat prijsverschil terug te komen, als je over 2 jaar dat geld uitspaard, koop je dan een CPU die sneller en goedkoper is..

Hoe dan ook, de q wordt idd een stuk warmer maar je zou hem altijd kunnen ''onder klokken", echter als ik er een zou samenstellen zou ik gewoon voor een dual gaan op 1333fsb i.o.v. een quad op 1066.
Haha jullie hebben me wel erg aan het twijfelen gezet;) maar ik denk dat ik toch voor een dual core ga als ik het zo hoor. Ik zit te kijken naar de e6850. wat voor een cooling zal ik daarop moeten stoppen? is de CNPS7700-Cu genoeg? of moet ik voor een groter model gaan? 430 mm (W) x 170 mm (H) x 430 mm (D) dat zijn de dimensies van de kast, de cooler moet daarin passen ;)
Gr. Jan

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:24

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 14:03:
klinkt goed! Kunnen er ook meerdere schijven in? dus bijvoorbeeld 2x 500gb?
Er kan 1 schijf in. Maar je kunt er natuurlijk gewoon een 1TB schijf in zetten ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

wat betreft surround sound bij gamen: ik heb geen flauw idee of er games zijn die dolby ondersteunen, bij mijn weten is dat niet gebruikelijk maar ik kan de plank mis slaan.

Veel geluidskaarten die S/P DIF ondersteunen doen dat alleen maar als pass-through voor 5.1 of anders alleen stereo. Anders zou je een geluidskaart van bijvoorbeeld Club3D kunnen nemen, die zet DirectSound3D of EAX om in Dolby of DTS.

• quicksilvernet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06-2023
Puntje over vista. Als dat wilt draaien is 2 GB best wel beter als 1GB. Dus dat zou ik houden.
Asus heeft nu ook leuke silent Geforce 8x00 videokaarten, misschien dat je daar naar kijkt. De asus 8600gts of gt verspilt heel weinig processorkracht.

Ik ga waarschijnlijk eind dit jaar een htpc in elkaar zetten, dus ik wacht even en zie wat dan de gangbare apparaten zijn.

Verwijderd

Ik heb zelf 3 dagen terug ook een begin gemaakt met een HTPC. De tip over de remote vindt ik trouwens ook handig! bedankt...

En sinds ikzelf ook de samsung le40m86b heb wilde ik dus ook een htpc hebben.

De processor kwam uit mijn eigen pc, een E6600. Het moederbord waar deze op zat ondersteunde een fsb van 1333 (GA-p35-DS4). Deze processor heb ik dus laatst vervangen door een E6850. Draait overigens geweldig

Nu heb ik de E6600 dus in mijn "htpc" geplaatst. Momenteel is dit dus een oude computerkast met daarin een GA-G33m-DS2R (van gigabyte dus :X ) dit is een mooi mATX moederbord. Hierop kan je naar mijn idee meer dan genoeg spullen in steken om er dus een mooi gamesysteempje van te maken.
Er zit een pci-e 16x slot in, dus een 8800 kan er in (dit lijkt me wel iets wat je nodig heb wil je kunnen gamen op 1920x1080) en zeker de toekomstige games.

Qua kast heb je dan ook al wat keuze want de meeste kasten ondersteunen wel ATX of anders wel mATX. Ikzelf wil graag de Antec Fusion black (past ook bij de rest van mijn set, een zwarte denon 3805 receiver)

steek er 2 500gb schijven of zelfs 2x 1tb en je hebt ruimte zat voor je full-hd films. Deze zijn toch al snel 12 gb.

2gb geheugen voor vista is prima, zoals het nu bij mij draait met mijn e6600 vind ik het perfect.

Als je goed geluid wil voor te gamen en dolby digital-live of dts-connect wil kan je kijken naar de auzentech prelude. Een x-fi chip op hun eigen kaart. Deze stuurt het EAX 5 geluid ook gewoon over een dts signaal. En auzentech maakt zijn eigen drivers!!

En voor een Blu-ray of hd-dvd speler denk ik dat je met de sata aansluiten wel toekomt. Ik geloof dat deze allemaal met zo'n kabeltje worden aangesloten of dat moet toch tenminste de standaard worden. Maar ik kan het ook mis hebben!!!

Laat ik hier maar even ophouden. Misschien heb je zo een beter idee.

Verwijderd

als de boel stabiel moet draaien en je geen weken kwijt wilt zijn om het aan de praat te krijgen zou ik absoluut *geen* Vista nemen maar gewoon XP. Ik had aanvankelijk Vista op mijn HTPC staan (voorgeinstalleerd) maar na een week vloeken en prutsen*) heb ik er een disk bij gezet met XP. Geen enkel probleem meer.

*) geen goede audio-drivers, geen goede drivers voor TV kaart, geen goede support voor dual view, applicaties weigeren af te sluiten of gekilled te worden dus om de haverklap een harde reset nodig, en verder maakt Vista om de haverklap contact met onbekende websites omdat allerlei onbekende programma's zonder opgaaf van redenen onbekende data willen sturen of ophalen. Kortom, Vista zit voorlopig nog in het beta-test stadium.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 16:31

Willem2

Ω is futile

Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:26:
als de boel stabiel moet draaien en je geen weken kwijt wilt zijn om het aan de praat te krijgen zou ik absoluut *geen* Vista nemen maar gewoon XP. Ik had aanvankelijk Vista op mijn HTPC staan (voorgeinstalleerd) maar na een week vloeken en prutsen*) heb ik er een disk bij gezet met XP. Geen enkel probleem meer.

*) geen goede audio-drivers, geen goede drivers voor TV kaart, geen goede support voor dual view, applicaties weigeren af te sluiten of gekilled te worden dus om de haverklap een harde reset nodig, en verder maakt Vista om de haverklap contact met onbekende websites omdat allerlei onbekende programma's zonder opgaaf van redenen onbekende data willen sturen of ophalen. Kortom, Vista zit voorlopig nog in het beta-test stadium.
Ik vraag me toch sterk af in hoeverre dat aan je hardware ligt; ik heb nu al een aantal HPTC's gebouwd op Vista Home Premium & Ultimate (icm Hauppauge 500 MCE TV kaarten) en ik vond het echt een verademing tov. MCE 2005. Alles werkt out of the box terwijl je met MCE 2005 een behoorlijk tijd aan het klooien bent om je beeldscherm instellingen en je standby/hibernate instellingen goed te krijgen.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:44
Welke versie je kiest is heel makkelijk:

digitale tv: XP of Vista (welke versie maakt niet veel uit) met MediaPortal (media center van beide heeft geen EPG functie van digitale tv en de tv gids word gedownload van internet)
analoge tv: XP Media Center of Vista Home Premium/Ultimate (de media center hiervan werkt perfect en erg makkelijk)

Als het kan zou ik windows vista nemen, vooral met veel geheugen is deze sneller dan windows xp en alle hardware die nu in de winkel ligt werkt vast wel met vista samen.

Ik kan je wel zeggen dat gamen vanuit de luie stoel in het begin leuk is maar laterna zul je merken dat het vermoeiend en irritant is. Dus ik zou me niet concentreren op gamefunctionaliteit.

Voor het verschil in videokaart schaf je gewoon een 24" monitor aan met een resolutie van 1920x1200.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchKel op 07-08-2007 12:12 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

kfaessen schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 12:09:
en alle hardware die nu in de winkel ligt werkt vast wel met vista samen.
Dat dacht ik ook en daarom durfde ik de Vista gok wel te wagen, maar dat blijkt vies tegen te vallen. Los van de allerlei kinderziekten van Vista zelf stellen de meeste fabrikanten drivers met slechts basisfunctionaliteit ter beschikking. Voor een beetje browsen en tekstverwerken werkt het allemaal wel, maar als je meer wil ben je de klos.
Concreet:
- nVidia belooft al een half jaar lang dat Vista support voor nView in een toekomstige driver toegevoegd gaat worden. Erg onpraktisch voor een HTPC.
- nVidia ondersteunt geen 1280x720 resolutie op een CRT als er geen tweede LCD scherm aanhangt. De optie bestaat simpelweg niet meer in de Vista-driver.
- Met de voorgeinstalleerde Creative Labs Audigy drivers kon ik geen front+rear stereo signaal aanmaken; na AutoUpdate weigerden de meeste (CL) audio-instellingstooltjes alle dienst.
- Een TV kaartje met NVTV chipset werd weliswaar herkend maar daar was dan ook alles mee gezegd. Niet fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Was dan ook geen Vista driver voor beschikbaar

En tot slot zijn er tal van applicaties en utilities die niet echt lekker draaien onder Vista, of waarvan het moeite kostte om ze aan te praat te krijgen (bij mij eMule, MediaPortal)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 16:44 ]

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 16:31

Willem2

Ω is futile

Concreet:
- nVidia belooft al een half jaar lang dat Vista support voor nView in een toekomstige driver toegevoegd gaat worden. Erg onpraktisch voor een HTPC.
De meeste media centers die ik kennen hangen dedicated aan een TV via S-Video, VGA, DVI of HDMI. Dan is dit dus geen probleem.
- nVidia ondersteunt geen 1280x720 resolutie op een CRT als er geen tweede LCD scherm aanhangt. De optie bestaat simpelweg niet meer in de Vista-driver.
Waarom zou je een CRT aansluiten op een media center?
- Met de voorgeinstalleerde Creative Labs Audigy drivers kon ik geen front+rear stereo signaal aanmaken; na AutoUpdate weigerden de meeste (CL) audio-instellingstooltjes alle dienst.
Is het niet zo dat het van Creative bekend is dat ze belabberde Vista support leveren tot op heden?
- Een TV kaartje met NVTV chipset werd weliswaar herkend maar daar was dan ook alles mee gezegd. Niet fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Was dan ook geen Vista driver voor beschikbaar
NVTV is al geruime tijd niet meer gesupport door nVidia... Dat hij het in een nieuw OS dan niet doet, is niet echt een verrassing.

Begrijp me niet verkeerd; je noemt punten die inderdaad Vista tot een hel kunnen maken. Naar mijn idee is het alleen wel zo als je up-to-date hardware aanschaft alles als een zonnetje draait zonder dat je daar ook maar enige moeite voor hoeft te doen. Alle standaard Hauppage TV kaarten (150 en 500 serie) doen het prima onder Vista, net zoals de wat nieuwere standaard onboard audio chipsetjes van Realtek. Komt SPDIF uit, dus de kwaliteit van de DA converters boeit dan ook niet meer.

Toevoeging: Mijn reactie is gebaseerd op Vista 32 bits; 64 bits is een heel ander verhaal...

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Verwijderd

ok, maar dan je moet dus wel eerst goed uitzoeken welke hardware er in het systeem zit en of dat allemaal goed werkt onder Vista in de gewenste setup (dual monitor is handig in een beamer + gewoon scherm scenario), en je kunt er dus niet vanuit gaan dat een voorgeinstalleerd systeem wel zal werken. Dat betekent flink wat uurtjes googlen om alle potentiele problemen af te dekken, met grote kans dat je een en ander over het hoofd ziet. Ik zou het alleen wagen voor een super-standaard setup.

Verwijderd

Topicstarter
Ok! Ik ben eruit gekomen hoe de HTPC eruit komt te zien, net alle componenten besteld! Dit is de configuratie:

Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3
Corsair 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL4
GigaByte GA-P35C-DS3R, P35
Intel Core 2 Duo E6850
LG GSA-H55N 20x
Microsoft Windows Vista Home Premium
Samsung 500GB SATA II 7200RPM 16MB
Zalman CNPS9500 AT (Socket 775, PWM)
Zalman ZM-F1 Fan 80mm ⁄ Silent Fan
Zalman ZM500-HP, 500W
Logitech Harmony 895
Silverstone LC-20B kast
Trust mediacentre wireless keyboard
en als fileservertje Western digital My Book World Edition II 1TB

Ik hoop het allemaal begin volgende week draaiende te hebben! Bedankt voor alle hulp,

Jan

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2007 23:58 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 23:57:
Ik hoop het allemaal begin volgende week draaiende te hebben! Bedankt voor alle hulp,
Mag ik vragen hoeveel je er voor kwijt was ? (nee, niet om te zeggen.. daar en daar kan het goedkoper, maar puur als interesse)

Verwijderd

Topicstarter
Eum ff kijke hoor,

Met verzendkosten, CC kosten komt het op 2170,78 euro. Het budget wat m'n vader aan me gegeven had was 2000, maar door de afstandsbediening en de fileserver is het meer ;)
Pagina: 1