Toon posts:

Nieuwe DVD brander wel in bios maar niet in Windows XP

Pagina: 1
Acties:
  • 1.061 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb vanmiddag mijn oude DVD brander door een nieuwe vervangen (Pioneer dvr-112d).
Nu is dit niet mijn eerste inbouw, heb al menig systeem in elkaar gezet dus jumpers, kabels e.d. zitten correct. De nieuwe brander wordt wel direct in mijn bios herkend maar in windows XP (pro SP2) gebeurd er niets. Maw, hij vindt geen nieuwe hardware (de oude is wel weg).

Snap er niets van. drivers zijn er niet van pioneer want brander moet door XP worden herkend en ondersteund volgens pioneer.

Oude brander erin gaat weer direct goed maar nieuwe weer niet!

Uiteraard voor de zekerheid toch maar andere jumper settings geprobeerd (master, slave, cabel select) maar dat hielp zoals verwacht niet.

Brander zit gewoon op IDE2 zowel als master en slave werkt niet maar nogmaals... bios herkent hem wel! Iemand een oplossing behalve dan systeem opnieuw installeren ;-)

Verwijderd

Hang je oude brander/DVD-rom player eens terug en start je systeem op.
Kijk eens je apparaatbeheer of je oude player erin staat, ja, systeem uitschakelen en de nieuwe erin hangen. XP moet nu opzoek gaan naar nieuwe hardware, zoniet kan je dit ook zelf inschakellen.
Bij het icoontje PC met het vergrootglas ervoor.

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02 10:58
Wordt hij wel weergegeven in apparaatbeheer. Dit kan ik niet echt uit je verhaal halen.

Want de branders die ik heb ingebouwd heb ik nog nooit geinstalleerd. Dit gaf xp toen volegns mij ook niet aan....

Verwijderd

Zit de IDE connector niet schuin op je moederbord. Is mij ook wel eens gebeurd en ik ook vele pc's gebouwd.
Dan zeg jij:"maar de bios ziet hem wel, dus dat kan niet"
Loop alles nog eens na.
En XP opnieuw installeren moet niet nodig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor snelle reactie.

Zoals gezegd ziet mijn systeem mijn oude wel als ik hem er weer terug inzet.
In apparaatbeheer staat hij niet.
Als ik nieuwe hardware toevoegen aanklik wordt er niets gevonden.
Ik snap niet welk icoontje je bedoeld met "pc met vergrootglas" welke optie via startmenu is dat of bedoel je niet gewoon nieuwe hardware toevoegen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2007 21:20 ]

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02 10:58
Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 21:17:
Thx voor snelle reactie. Zoals gezegd ziet mijn systeem mijn oude wel als ik hem er weer terug inzet.
Als ik nieuwe hardware toevoegen aanklik wordt er niets gevonden.
Ik snap niet welk icoontje je bedoeld met "pc met vergrootglas" welke optie via startmenu is dat of bedoel je niet gewoon nieuwe hardware toevoegen?
Ja die moet je hebben. Maakt hij wel geluid of gaat er wel een lampje branden als je de pc boot. Kun je hem openen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, er staat spanning op, lampje gaat brander als ik er iets indoe enz. Via systeem info vind hij hem ook niet maar die pc met vergrootglas kan ik niet vinden.

Verwijderd

Ik bedoel, om te controlleren, hang je de oude brander even terug. Als XP deze wel weer ziet of je apparatenbeheer gaat opnieuw zoeken naar nieuwe hardware en laat dan je oude brander zien. Want deze heb je even ter controle in je computer gehangen.
Sommige mensen, gaan bij het vervangen van een brander, eerst naar apparaatbeheer en verwijderen hem daar. Daar gaat het vaak mis, want Windows gooit het stuurprogramma voor de brander soms weg. Vraag mij niet waarom, maar het gebeurd.
Als je wat gaat veranderen in de configuratie van je systeem, gaat window saltijd opzoek naar het nieuw apparaat en zoek zelf daar de instellingen bij.

Ik hoop dat ik goed over kom.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Tip. Als je oude brander het wel doet, kun je gelijk controleren hoe de jumper achterop staat en het bij beide hetzelfde staat.

ARME AOW’er

Verwijderd

Kijk even in het menu van "Apparaten beheer" en zoek de knop "ACTIE" en daar vindt je de knop "zoeken naar gewijzigde apparaten"

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
probeer eens een andere kabel.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

Topicstarter
Ja je komt goed over ;-)

Ik heb zelf niet eerst in apparaten beheer de oude verwijderd. Na hardware eruithalen was deze uiteraard wel weg in apparaatbeheer.

Heb het al meerdere keren gedaan maar nog eens...oude erin...... ja direct weer nieuwe hardware gedetecteerd en gevonden. Oude staat nu weer in apparatenbeheer. Nieuwe erin.... nee niet zoeken naar nieuwe hardware :(

Ja, jumper staat duidelijk op master! heb de andere opties ook al geprobeerd. Weet hoe jumpers werken dus daar ligt het niet aan. :+

Nee ook na ACTIE vind ie niks.

Heb ook al beide connectoren van ide kabel geprobeerd maar ook dat werkt niet. Beide werken wel op de oude brander dus kabel is ok zou ik denken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2007 21:33 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Werkt het ding wel in een andere PC?

ARME AOW’er

• rcoorn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Klinkt bekend.

Bij mij was het een kwestie van een nieuwe ide kabel, de oude die ik gebruikte was nog prima voor de oude drive, maar de nieuwe moest toch echt een modernere kabel.

Ruud

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51
Hang de nieuwe brander eens in een ander computer en kijk eens hoe het daar gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu geen andere pc bij de hand om te proberen. Maar daar het bios hem wel ziet verwacht ik geen problemen met de hardware. Die andere kabel heb ik ook niet bij de hand.
Andere kabel werkt misschien zal het proberen. Denk echter dat het toch echt XP is.

Voor de duidelijkheid... oude brander en nieuwe zijn niet hetzelfde. Oude was een philips, nieuwe is pioneer.

Zouden andere moederbord drivers nog iets kunnen uithalen?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2007 21:42 ]

Verwijderd

Zoek eens op het internet naar de drivers voor je chipset. Installeer deze eens.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ben ze al aan het downen. Zijn wel drivers uit 2004 en wie weet staan die er al op maar proberen kan geen kwaad (heb btw een abit NF7).

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
rcoorn schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 21:32:
Klinkt bekend.

Bij mij was het een kwestie van een nieuwe ide kabel, de oude die ik gebruikte was nog prima voor de oude drive, maar de nieuwe moest toch echt een modernere kabel.

Ruud
Lijkt mij de meest logische oplossing. Probeer anders eens het IDE channel uit apparaatbeheer te unistallen, dan de computer opnieuw opstarten en hem laten zoeken naar drivers. Dit heeft mij ook een keertje geholpen met het installeren van een nieuwe DVD brander.

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu eerst even de originele drivers aan het installen als het dan niet werkt zal ik even IDE controller even uninstallen.

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe drivers geinstalled....vaag.. hij vind nu nieuwe hardware en herkend de pioneer maar installeren (kan niet) gaat fout want er zijn onvoldoende hardwarebronnen beschikbaar??

Hij staat nu dus als vraagteken bij apparaten beheer.. ben dus 1 stapje verder ;)

Iemand hier een oplossing voor :9

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2007 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Krijg nu bij alle apparaten die ik even afkoppel of eraf gooi en daarna er weer op dezelfde foutmelding dat de installatie is mislukt omdat er te weinig systeembronnen zijn.

Is mobo kapot of zou herinstall dit nog kunnen oplossen?

Verwijderd

Topicstarter
Werkte ook niet. Gewoon XP opnieuw geinstalled en alles werkte direct OK.
Jammer maar opnieuw installen was de laatste optie die overbleef.

Thx voor de hulp in ieder geval _/-\o_
Pagina: 1