Nieuwe PC ( met Gigabyte GA-P35-DS3P bord) blijft hangen

Pagina: 1
Acties:

• Majesco
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-03-2025
edit: dit probleem is verholpen. Ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat ik een foute ram stick had, een DOA HDD, en een DOA DVD speler. Maar de ram is wat dit probleem veroorzaakte.

Introductie
Specs
Probleem
Pogingen tot oplossen

Introductie:
Ik heb deze PC net gisteren samengesteld, en ik heb er niks op geïnstalleerd, dat kan ik helaas ook niet door het probleem. Ik ben best een groentje, ik leer gewoon door messagboards zoals deze te lezen en in de handboek te lezen. Het zou kunnen dat dit probleem al besproken is ,maar dat ik het heb gemist doordat ik veel PC termen niet ken, en dus niet weet dat ik hetzelfde probleem heb.

De specs:
Intel Quad Q6600
Corsair 2GB DDR2 PC6400
Gigabyte GA-P35-DS3P
Samsung Spinpoint T166 500Gb SATAII
Nec AD-7173S DVD rewriter SATA
XFX Nvidia 7900 GS PCI-Express
Antec Nine Hundred
Tuniq Tower 120/Sunbeam 120

Probleem:
Gisteren toen ik hem voor het eerst aan deed, zag ik deze scherm:
http://img2.freeimagehosting.net/image.php?5c96bd4f55.jpg
Wat op zich niet erg is want dat hoort ook zo. Alleen kom ik niet verder. Ik kan zoveel drukken op Del,End,F9,F12, Tab als ik wil er gebeurt niks. En ik heb geprobeerd gewoon een keer te drukken en dan af te wachten +/- 5 min, ik heb ook geprobeerd heel vaak achter elkaar te drukken toen ik in dat scherm kwam en er gebeurt nog steeds niks.

Pogingen tot oplossingen:
Ik moet hier wel bij vertellen dat dit best wel newbie pogingen zijn, en de logica die ik gebruik is ook echt van iemand die niet veel van PC’s weet, ik heb wel mijn probleem op twee gameforums gepost in de hardware sectie en zo geprobeerd om erachter te komen wat het probleem is, voordat ik hier deze topic heb gemaakt.

Ik heb opgemerkt als ik blijf drukken op Tab vanaf het eerste moment dat ik mijn PC opstart, totdat ik in die bovengenoemde scherm kom, ik wel in de post scherm kom. Normaal zou je gewoon in het scherm waarvan ik de foto hierboven naar heb gelinkt op Tab drukken om naar het post scherm te gaan, maar helaas reageert geen knop meer in dat scherm. Wat ik daar uit opmaak is dat er een hele kleine window of opportunity is wanneer ik het witte scherm voor het eerst zie om op tab te drukken en door te gaan, en als ik dus snel en vaak druk, haal ik het. Dit is hoe het post scherm eruit ziet:
http://img2.freeimagehosting.net/image.php?dd150331c2.jpg
Alleen als ik eenmaal op die scherm ben, dan is het weer het zelfde liedje, en kan ik gewoon niks doen, het bevriest gewoon of accepteert de toetsbord signalen niet meer.

Ik heb hetzelfde geprobeerd met de andere toetsen behalve TAB. Dus bijvoorbeeld, supersnel en vaak op Del drukken om in de Bios menu te Komen en het werkte niet.

Wat ik ook heb geprobeerd is dus vaak op Tab drukken en als ik dan zie dat ik ga van het witte scherm naar het zwarte post screen. Dan heel vaak op Del drukken om de bios menu te komen. Dat werkte niet. Soms kreeg daardoor wel een fucked up versie van de postscreen.
http://img2.freeimagehosting.net/image.php?1b89b90a63.jpg

Maar een keertje bleef ik maar op Tab drukken zelfs toen het switchte naar de post screen en toen werd mijn heel scherm zwart en zei de PC dat mijn harde schijf niet gedetecteerd werd en dat ik er eentje moest aansluiten en op enter drukken. Maar mijn harde schijf was al aangesloten, ik heb wel een paar keer op enter geprobeerd te drukken.
Op Tab drukken als het scherm al meer dan een seconde is verschenen werkt niet, net als alle andere knoppen.
Ik heb in de handleiding gecheckt of ik de Sata HDD wel op de SATAII0 aansluiting had aangesloten, en dat was zo. Ik heb mijn harde schijf ook geprobeerd aan te sluiten op de GSATAII0, maar die is niet op de Southbridge aangesloten( niet dat ik weet wat een southbridge is ), dat werkte ook niet.

Ik heb ook geprobeerd om mijn DVD Writer die op de SATAII01 was aangesloten te verwijderen en alleen de harde schijf te laten zitten, ik heb ook de SATA verbinding van de harde schijf en dvd writer uit mijn moederbord gehaald, en geprobeerd de PC op te starten zonder dat er een HDD of DVD op was aangesloten.

Ik heb ook alle Frontside panel aansluitingen geprobeerd eruit te halen, de USB,Firewire, Audio. Ik heb alleen de powers switch, reset switch en HDD led erin laten zitten.

Ik heb het ook met 3 verschillende keyboards geprobeerd, alle drie werken perfect op mijn andere PC. Twee zijn PS/2, en een is alleen USB. En eentje is al 7 jaar oud, en is een standaard keyboard, dus zonder F-lock en al dat gedoe.

Ik heb ook alle aansluitingen van de voeding gecheckt, de 24 pins, en ATX 12V moederbord aansluiting, alle IDE en Sata aansluitingen, de VGA kaart aansluiting. De computer start gewoon normaal op, alle fans van de kast draaien, ook die van de CPU koeler draait gewoon.

Ik denk er nu aan om de HDD van deze PC waarop ik dit post op mijn PC aan te sluiten. Deze is een IDE HDD, 120GB, maxtor en heeft Windows XP erop zitten. Alleen weet ik niet of dat wel zou werken en of het niet met windows zou fokken gezien de nieuwe PC totaal andere specs heeft, en wat als ik het weer probeer terug te zetten in deze oude PC.

edit:
1. Zou het helpen om de CMOS te resetten, in de handleiding staat dat je dat kunt doen door een schroeven draaier tussen twee jumpers te plaatsen.

2. Deze moederbord kwam gisteren met de standaard intel cpu kooler, ik heb die vervangen door de tuniq 120 en die aangesloten op de moederbord., nou weet ik niet of dat problemen zou kunnen geven.

Dus kan iemand mij helpen. Het is ook behulpzaam als mensen zeggen wat waarschijnlijk niet het probleem is, zodat ik weet waar ik niet moet zoeken. En ik kan natuurlijk nog steeds iets fouts hebben aangesloten of niet goed. Dus als je denkt dat het komt doordat ik bijvoorbeeld de voeding op de moederbord niet goed heb aangesloten, zeg het maar gewoon gerust. Alles helpt.

[ Voor 4% gewijzigd door Majesco op 05-08-2007 23:21 ]

Give a man a fire and he'll be warm for the night, set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

• The DenMan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-05 19:37

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Heb je al is geprobeerd, alle usb apparaten te vewijderen en het dan is te proberen?

Mijn iRacing Profiel

• Majesco
Ik had aan het begin een USB keyboard, speaker, keyboard en ethernet kabel en DVI-monitor aangesloten, toen het niet wou werken heb ik gewoon alles behalve keyboard en DVI-monitor er uitgedaan, en dan al die dingen gedaan.

Toch bedankt alle hulp is welkom.

Give a man a fire and he'll be warm for the night, set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Verwijderd

Doe ff 1 reepje geheugen erin, ipv 2... En heb je je videokaart in de bovenste of onderste aansluiting zitten? Hij moet namelijk in de bovenste. Was er trouwens niet zo'n verhaaltje dat sommige geheugen op 2.1 volt draait ipv de 1,8 standaard en dat dat nog wel eens voor problemen wil zorgen.

Tja, niet het beste advies, maar wie weet :)

In het ergste geval is je moederbord HDOA (half dead on arrival :P) maar dat zou ik voorlopig nog maar uitsluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2007 17:55 ]

• Majesco
Heel erg bedankt, dat heeft mijn porbleem opgelost, dat 2de staafje eruit halen.
Betekent dit dat de staafje DOA is of kan ik hem later als ik alles heb geinstalleerd er nog in zetten.

De reden dat ik het niet eerder deed, is omdat ik bij de winkel waar ik het bestelde Azerty, voor assemblage van CPU+Cooling+RAM had betaald. En daar staat dat ze het testen als ze het assembleren. Nou is het zo dat ik vergeten was aan te geven dat ze de tuniq tower op de CPU moest plaatsen in plaats van de standaard Intel cooler. Dus vandaar dat ik gisteren dat nog deed. Maar ik had de RAM niet aangeraakt.

In ieder gval heb ik nu een andere probleem. Nou hopelijk niet, hopelijk is het gewoon mijn gebrek aan kennis.
Ik kan het niet voor elkaar krijgen dat mijn HDD en DVD writer worden gedetecteerd.
Nou weet ik niet zeker of ik het wel op de juiste manier heb geprobeerd te laten detecteren.

Ik ben gegaan naar standaard CMOS Features en daar zie ik staan.

IDE Channel 0 master [none]
IDE Channel 0 slave [none]

Enz... behalve dat bij channel 2 en 3 alleen master staat.
Ik heb bij alle geprobeerd autodetect te doen, tevergeefs.
Ik heb mijn HDD op SATAII0 aangesloten en mijn DVD net daar onder op SATAII1

Ik heb geprobeerd de dvd eruit te doen en alleen de HDD te laten, dat heeft ook niet geholpen. En ik heb de HDD geprobeerd in to doen op SATAII2

Ik heb het niet geprobeerd te doen in de GSATAII. Deze moederbord heeft er 2 sulke aansluitngen.

Waarschijnlijk is hier een simpele oplossing voor, dus mijn excuus als dit stom klinkt.

Verwijderd

mmm, wel kan liggen aan een stel slechte sata kabels... of stroom connectors die niet deftig aangedrukt zijn.
btw dat ram is idd DOA en hoort in garantie te gaan, dus terugsturen naar azerty is de boodschap ;)

• Digidoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 19:57

Digidoo

Verpleegkundige i.o.

Ik weet het niet zo zeker of dat RAM wel DOA is hoor.

Heb je al geprobeerd je BIOS up to date te maken? Dus via bijvoorbeeld Q-Flash? Staat allemaal in de handleiding uitgelegd. Heb het net toevallig zelf ook gedaan. Kan me voorstellen dat een (oude) mobo versie problemen krijgt met een Q6600 en 2x 1024mb RAM.

Wat betreft je HDD en DVD: kijk eens goed of alle connectors goed aangesloten zitten. Misschien een stroomconnectortje los?

[ Voor 16% gewijzigd door Digidoo op 05-08-2007 13:40 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02
Majesco schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 19:22:
Ik heb het niet geprobeerd te doen in de GSATAII. Deze moederbord heeft er 2 sulke aansluitngen.
? Je moederbord heeft als ik een plaatje bekijk 8 S-ATA aansluitingen?

Waarschijnlijk (ik zeg waarschijnlijk: De manual komt hier met 13kb/s binnen, duurt me even te lang :X) zijn de twee paarse aansluitingen van de JMicron PATA/SATA controller, en zijn de 6 oranje aansluitingen van de P35 chipset.

Begrijp ik goed dat je nu de paarse gebruikt? Dan klopt het dat je de apparaten niet in je BIOS ziet staan, de JMicron controller heeft zijn eigen BIOS, hiervan zie je een apart schermpje voorbij komen net voor het einde van de POST. Het kan echter zo zijn dat de JMicron controller staat uitgeschakeld in je BIOS, dan krijg je dit venster niet en wordt het dus ook niet gedetecteerd.

Ik zou er echter de voorkeur aan geven om de oranje aansluitinge te gebruiken!

En voor wat betreft je geheugen, dat hoeft niet DOA te zijn hoor. Dat verhaaltje van pony_pak (2.1V / 1.8V) zou goed van toepassing kunnen zijn. Heb je het ook al eens geprobeerd met alleen de module die je nu eruit hebt gehaald? Dus even omwissellen. Als die module los ook werkt lijkt het me stug dat hij kapot is... ;) Dan zou je dus nog even verder moeten kijken naar de instellingen.

edit:
De manual is binnen. :P Ik zie dat je al de oranje ICH9R aansluitingen gebruikt, dat zal het probleem dus niet zijn...

[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 05-08-2007 14:08 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sommige ram stickjes willen het niet goed doen op 1.8V. Wat je kan doen is zoals hierboven is gemeld opstarten met 1 latje en dan vervolgens in het bios het voltage verhogen en dan pas het 2de latje er bij te steken.

Ik heb zelf geen problemen gehad om de aansluitingen te gebruiken op het moederbord. De J-Micron heb ik op IDE gelaten en de Intel SATA poorten op AHCI. Let wel dat je dan voor de Intel chipset een driver CD, USB stick of diskette moet maken. Kostte mij 1 extra install van Vista toen die niet door wilde starten. De meegeleverde kabels van Gigabyte zijn goed en klikken vast op de SATA poorten. Verder alles even aandrukken denk ik.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:56
Het jammere met dit moederbord is dat je niet in de bios kunt zien waar de standaard voltages op staan. Er staat alleen maar OK of FAIL

http://www.bjorn3d.com/vi...-P35-DS3P&image=BIOS6.jpg

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

• Majesco
Ik ben vrij zeker dat een van de ram sticks DOA is omdat ik ze een voor een heb geprobeerd te grebuiken. Ik had eerst de 2de eruit gehaald, en toen werkte mijn PC. Toen deed ik degene die ik erin had gelaten eruit en deed ik de 2de ram stick op zijn plaats. Degene die werkte legde ik naast mijn PC. Toen ik dat deed kreeg ik hetzelfde probleem. Toen heb ik ze weer verwisseld en werkte mijn PC wel, en toen weer verwisseld en ik had hetzelfde probleem. Dus ik ben er vrij zeker van dat een van die sticks DOA is.

Ik heb ook de Bios naar F4 geupdate.

Maar ik denk nu dat ook mijn HDD DOA is en mijn DVD writer niet goed werkt.

De reden dat ik denk dat mijn HDD DOA is, is omdat mijn DVD writer wel wordt gedetecteerd maar mijn HDD niet door de moederbord in de bios. Om zeker te weten dat het niet lag aan de PSU, Sata verbinding, of SATA jumper op de moederbord. Heb ik de SATA kabel van de DVD uit de jumper van de moederbord gehaald en daarin de uiteinde van de SATA kabel van de HDD gestopt, en de uiteinde van de DVD SATA kabel op de plaats waar de HDD eerst was gestopt. Alweer werd alleen mijn DVD gedetecteerd. Toen heb ik de gehele SATA kabel verwisseld van de DVD met die van de HDD, alweer hetzelfde. Toen heb ik ook nog de PSU SATA stroomkabel verwisseld, denkend dat misschien de PSU SATA kabel misschien kapot is, en alweer hetzelfde. In de handleiding van de Samsung staat er dat als je moederbord autodetect heeft dat de schijf dan gewoon gedetecteerd zou moeten worden, en in de handleiding van de moederbord staat dat je alleen drivers nodig hebt als je in RAID of AHCI wilt draaien. Ik heb ook aan een jongen die bijna iedentieke PC heeft gevraagd en die zei dat zijn moederbord gewoon zijn sata schijf meteen herkende,

Zoals ik al zei denk ik ook dat mijn DVD writer kapot is. Hij wordt wel gedetecteerd, maar speelt niks af, plus elke keer als ik hem afspeel hoor ik een tikkende geluid. De laadje gaat wel open en dicht en accepteert DVD's en CD's. Ik heb verschillende windows CD's en DVD's erin gedaan, maar dan krijg ik dit bericht
http://img2.freeimagehosting.net/image.php?5b23c5ea4b.jpg
Ik heb ook de DVD speler van deze PC waarvan ik dit post aangesloten via IDE op de nieuwe PC, en werkte gewoon wel, en boot windows XP en Vista. Helaas kan ik het niet installeren omdat mijn HDD niet werkt.

In ieder geval bedankt voor alle hulp.

Verwijderd

Majesco schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 17:46:
Ik had aan het begin een USB keyboard..............
Mogelijk dat het hierdoor niet wil, probeer eens een PS/2 Keyboard.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:47
Ik snap je verhaal niet zo heel goed, je zou kunnen proberen enters en leestekens op de juiste plaatsen in te voegen, dat maakt het allemaal wat makkelijker voor ons ;)

Maar probeer in ieder geval de HDD even in zijn eentje aan te sluiten op een SATA-poort. Ik denk dat je zo'n oranje moet gebruiken (of in ieder geval een poort met de kleur waar er de meeste van zijn; weet niet of dat oranje is). Zet hem met de jumper achterop eens op master en kijk of hij werkt. Zoniet, dan kun je nog proberen de default bios settings te laden, of het CMOS te resetten. Misschien staat er een of andere instelling aangaande de SATA-aansluitingen niet goed.

En echt goed kijken of je alle kabels GOED hebt aangesloten, dus stroom en data. Eventueel andere kabels proberen. Om de stroomkabel van de voeding uit te sluiten, kun je ook zo'n verloopje van sata naar molex gebruiken, zodat je de schijf via molex aan kunt sluiten. Of misschien heeft de schijf zelf ook al wel een molex-aansluiting (niet molex EN sata gebruiken; één van de twee)

• Majesco
FreddyFish schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 18:51:
Ik snap je verhaal niet zo heel goed, je zou kunnen proberen enters en leestekens op de juiste plaatsen in te voegen, dat maakt het allemaal wat makkelijker voor ons ;)

Maar probeer in ieder geval de HDD even in zijn eentje aan te sluiten op een SATA-poort. Ik denk dat je zo'n oranje moet gebruiken (of in ieder geval een poort met de kleur waar er de meeste van zijn; weet niet of dat oranje is). Zet hem met de jumper achterop eens op master en kijk of hij werkt. Zoniet, dan kun je nog proberen de default bios settings te laden, of het CMOS te resetten. Misschien staat er een of andere instelling aangaande de SATA-aansluitingen niet goed.

En echt goed kijken of je alle kabels GOED hebt aangesloten, dus stroom en data. Eventueel andere kabels proberen. Om de stroomkabel van de voeding uit te sluiten, kun je ook zo'n verloopje van sata naar molex gebruiken, zodat je de schijf via molex aan kunt sluiten. Of misschien heeft de schijf zelf ook al wel een molex-aansluiting (niet molex EN sata gebruiken; één van de twee)
Spijt mij voor de onduidelijkheid.

Ik heb geprobeerd de HDD op verschillende jumpers op de Moederbord aan te sluiten.
Jumpers waarvan ik weet dat ze goed zijn, want de dvd speler werd wel gedetecteerd toen die daarop gesloten was.

Ik heb geprobeerd de gehele SATA cabel van de HDD te verwisselen met die van de DVD speler. En alweer werd de DVD speler wel gedetecteerd en de HDD niet.

Ik heb ook geporbeerd de stroomkabel die gaat naar de HDD om te wisselen met de stroomkabel die gaat naar de DVD. Ze gebruiken allebei SATA stroomkabels. En alweer werd alleen de DVD gezien en de HDD niet.

Ik heb geprobeerd alles te resetten, er is een optie in de bios die heet 'reset to save defaults"
Die heb ik gebruikt.

Ik heb het zelfs in de bios proberen te zetten op AHCI, omdat ik zag op de site van gigabyte dat je daarvoor en voor RAID wel drivers nodig had als je windows wou installeren. Ik wou gewoon zien wat er zou gebeuren. Niks dus.

Ik heb dus aan een jongen gevraagd die ook dezelfde moederbord heeft met een seagate schijf en hij zegt dat zijn schijf gewoon gedetecteerd werd zonder enige drivers en zonder dat die de bios geupdate had.

In de handleiding van de HDD staat ook dat de schijf automatish gedetecteerd zou moeten worden.

En alweer spijt mij voor de onduidelijkheid
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 18:37:
[...]

Mogelijk dat het hierdoor niet wil, probeer eens een PS/2 Keyboard.
Ik heb het ook met twee andere PS/2 keyboards geprobeerd. Maar dat probleem is opgelost toen ikd e foute RAM staafje eruit haalde. Nu werkt zelfs de USB keyboard, tenminste als ik in de BIOS zet dat die USB keyboards en muizen moet accepteren.

In ieder geval ik denk dat ik morgen een RMA ga aanvragen voor de HDD, de DVD speler en de RAM.

[ Voor 9% gewijzigd door Majesco op 05-08-2007 21:19 ]

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Even een opmerking die wat makkelijker klinkt. :+ Wordt je toetsenbord wel herkent, sommige bios'en namelijk niet als het niet specifiek ingesteld is. Als dat het geval is gewoon zo'n oud toetsenbord proberen (PS/2).

• Majesco
Ja hoor, alle drie, zelfs de USB. Het lag helaas aan een foute RAM stick.

Verwijderd

YESSSS! Ik had het goede antwoord :)

Ga ik door voor de koelkast? Nee geintje, ben blij voor je dat het opgelost is :)
Pagina: 1