Toon posts:

Fluitend moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P4P800 SE met daarop via Asus adapter een Celeron M. Al vanaf het begin maakt dit geheel een fluitend geluid. Als de processorlast wijzigt, verandert de toonhoogte. Wat dus een heel concert geeft. Het volume is dusdanig dat het erg op de zenuwen werkt.

Omdat het geluid uit de voeding het luidste kwam (achteraan geluisterd) dacht ik dat het de PSU was. Een andere PSU bracht echter geen verbetering.

Dus maar eens tegen alle spoeltjes op het moederbord rond de CPU geduwd (niet met blote handen natuurlijk) terwijl de PC draait om te kijken of het een van die was, maar ik merk geen verschil.

Welke onderdelen zouden nog dit soort herrie kunnen veroorzaken, en wat doe je eraan?

Thx!

ShiroNeko

Verwijderd

Ik had dat vroeger ook met een ander mobo en dat leek van een stel mosfets vandaan te komen als ik me goed herinner. Heb me er nooit in verdiept want ik kwam er toevallig na 1 dag achter dat als ik "iets" deed met speedfan dat het over was. Weet alleen helemaal niet meer wat ;(. Maar bij mij was het ook heel erg afhankelijk van de processor belasting (wat het extra iritant maakte)

Verwijderd

Topicstarter
Wel, ik heb ook es tegen de power MOSFETs met een rubber staafje geduwd. Zou toch een invloed moeten hebben als die aan het trillen zijn, maar geen verschil.

Weet je echt niet mer wat je met Speedfan hebt gedaan? 't Is altijd het proberen waard en ik wordt gek van die herrie :)

ShiroNeko

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Heb hier hetzelfde probleem op een HP D510 pc, maar ik heb gemerkt dat het geluid verdwijnt als de pc eenmaal goed opgewarmd is (als deze een paar uur aanstaat), ik heb er verder niets meer aan gedaan omdat hij als server gebruikt wordt ;)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 16:07

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 14:19:
Wel, ik heb ook es tegen de power MOSFETs met een rubber staafje geduwd. Zou toch een invloed moeten hebben als die aan het trillen zijn, maar geen verschil.

Weet je echt niet mer wat je met Speedfan hebt gedaan? 't Is altijd het proberen waard en ik wordt gek van die herrie :)

ShiroNeko
Klinkt toch als MOSFETs die niet helemaal lekker zijn meer...

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Verwijderd

Topicstarter
Niet "Meer", dit mainboard heeft het vanaf day 1 gedaan. Is dus niks aan te doen behalve weggooien?

ShiroNeko

Verwijderd

Topicstarter
Goed, effe verder de boel in deeltjes uit mekaar gehaald en een nogal verrassende vaststelling moeten doen.

Het fluitende geluid komt wel degelijk uit de voedingen.

Verrassend is echter dat deze voedingen op een andere PC geen lawaai maken. Ik heb een oude stille PC even gedemonteerd en de voeding daarvan aangesloten. En nu fluit die ook. :(

Hoe kan een bepaald mainboard elke voeding (ik heb er 4 geprobeerd, 3 Enermax van verschillend type en een recente Seasonic) ertoe aanzetten om zo'n herrie te maken?

En vooral, wat kan je er aan doen?

ShiroNeko

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee ?

ShiroNeko

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je moederbord met andere componenten testen. Maar da's een behoorlijk werkje en de moeite niet waard voor zo'n oud bordje?

(je wordt geacht 24h te wachten voordat je een topic kickt, zie de FAQ)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 01:58:Je moederbord met andere componenten testen. Maar da's een behoorlijk werkje en de moeite niet waard voor zo'n oud bordje?
Umm, ik heb 't dus al getest met 3 aparte PSU's, die in andere PC's geen herrie maken, en het mainboard is dus de blijkbaar oorzaak van dat fluiten in de PSU's. Er zitten geen onderdelen op het mainboard, enkel een ATI9250 kaartje voor beeld en 2GB Kingston DDR400.

Het is dan wel niet hypermodern meer, maar wel leuk dat ik er mobile processors op kan draaien. Lekker weinig stroomverbruik.

ShiroNeko

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Offtopic: Al gekeken of er een vogeltje inzit?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 22:50
Piepen kan van twee bronnen komen. Eerste bron zijn trillende spoelen, de tweede bron zijn slechte condensatoren: http://www.badcaps.net/ .

Piepende spoelen kun je met lijm of iets ander fixeren. Piepende condensators moeten vervangen worden.

• Peet2004
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 23:46
Wat je eens zou kunnen proberen is je voeding uit de kast lichten (wel aangesloten laten) en dan de pc aanzetten. (resonantie en/of luchwervelingen).

succes....

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik kan mijn voeding ook laten fluiten met sommige benchmarktools (normaal fluit hij niet, ook niet bij 100 procent belasting met normale taken). Ik denk dat er dan gewoon net even te veel stroom doorheen moet. Misschien is dat het bij jou ook, maar is je voeding lichter waardoor het probleem eerder optreed.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus de voeding al eruit gehaald en extern aangesloten, zo kon ik vaststellen dat het om de voeding ging; in de kast was dat niet helemaal duidelijk.

De voedingen doen het enkel met dit mainboard, niet met andere. Slechte caps of spoelen, hoe kan dat dan?

De hele PC gebruikt nog geen 50W, en de voedingen zijn 350, 400 en 450W versies. Teveel stroom kan dus niet. Maar je brengt me wel op het idee dat het misschien te weinig is? Kan een PSU gek gaan doen als er erg weinig stroom gevraagd wordt?

ShiroNeko

Verwijderd

Mijn vorige pc had net hetzelfde. In idle floot die altijd, maar als er deftig wat electriciteit verstookt werd (cpu 100%, dx games, ...), hield dat gefluit op. Misschien eens een ouwe 150W voeding proberen als je er nog een hebt liggen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:46
Doet ie met een normale cpu hetzelfde ? Anders komt het misschien door de lage spanning die de Celeron M vraagt en heeft de cpu spanningsregelaar het hier nogal moeilijk mee.

Verwijderd

Topicstarter
Jammer genoeg heb ik geen andere socket 478 CPU meer. Ik zal eens rondvragen bij vrienden naar een oudere voeding, maar of je een 150W gaat vinden met een 4 pins extra aansluiting die sinds de P4 tijd noodzakelijk is...

Zal es overklokken en kijken of daardoor het gefluit mindert, verandert of zelfs wegblijft. Bij overklokken gaat toch het stroomverbruik omhoog? Of vergis ik me daarin?

ShiroNeko
Pagina: 1