Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Als je door voorkant van je speakers eraf kunt halen (stof of roostertje o.i.d.) kun je ook kijken of 1 van de speakers gescheurd is.
Als een luidspreker over zijn max is gegaan dan hoor je een duidelijk hoorbaar gekraak.
Als je erg hard speelt kan het zijn dat de sub een beetje harder gaat dan waar hij voor gemaakt is en dat hij dan ongecontrolleerd word.
Verwijderd
Ergste is dat Freq doofheid steeds eerder voorkomt onder de mensen, helemaal met de gare mp3 bestanden, mp3 / walkmen / discmen what ever more spelers en die oordopen die nog harder gaan dan het toegestaande DB limit in een volle discotheek. Nog maar te zwijgen over de lawaai op kantoor werk plekken van pc, fax, printers, telefoon en radio.
Doe eens een hoor test elke 1 a 2 jaar en je zult versteldt zijn over de resultaten
Wat ook nog eens meespeelt is de in de muziekinsdustrie gaande "loudness war", d.w.z. veel tracks worden vaker en vaker met gigantisch agressieve compressors afgemasterd zodat een track ook met 70dB uit de speakers komt als er praktisch niks gespeeld/gezongen wordt. Hetzelfde gebeurt met televisiereclames, zet bijvoorbeeld National Geographic maar eens aan en knoop de hoofdtelefoon van je TV maar eens aan de laptop line-in. Kijk dan maar eens hoe de VU-meter een twintig dB omhoogknalt als de reclameblokken beginnen ;-)
UPC gaat zelfs op zijn eigen zenders nog een stapje verder (er is op de analoge kanalen voor de kabelaars een 'eigen invulling' blokje ingelast in de meeste commercials) en die gooien doodleuk de master fader nog eens 10-20 dB harder open. En dan nog maar geloven dat mensen naar de reclames luisteren? Ik merk gelijk het volumeverschil op als de reguliere programmering onderbroken wordt, en grijp intuitief al naar de 'mute' knop. (Overigens zou dat ook automatisch kunnen, is daar een markt voor? Gewoon een hardware VU-metertje op de audio-decoder van de TV, en dan auto-mute als het signaal boven de -6dB uitkomt ;-))
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Mp3 spelers kunnen nauwelijks schade veroorzaken aan je gehoor, heel misschien bepaalde (made in china) types, als je ze elke dag op 100% volume zou zetten.Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 00:21:
Ergste is dat Freq doofheid steeds eerder voorkomt onder de mensen, helemaal met de gare mp3 bestanden, mp3 / walkmen / discmen what ever more spelers en die oordopen die nog harder gaan dan het toegestaande DB limit in een volle discotheek. Nog maar te zwijgen over de lawaai op kantoor werk plekken van pc, fax, printers, telefoon en radio.
De meeste gehoorbeschadigingen komen van uitgaan (feesten of kroegen) waar de muziek al redelijk hard staat en er nog mensen zijn die denken iets in je oor te moeten schreeuwen.
Bij 99% van de kroegen/feesten blijft de muziek wel binnen de normen, maar de mensen die er overheen proberen te schreeuwen niet!
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
Waar heb je dat verhaal vandaan? Ik heb zo vaak op feesten en festivals gestaan en ik kan maar één ding concluderen: Veel zogenoemde AV-professionals huren vaak ongelofelijke prutsers in. Voorbeeld: Virus 2007 hadden we voor een indoor installatie van 2000 man (hoofdzaal Auditorium) ruim 30-40kW aan geluid alleen staan. (Verklaring AV-bedrijf: "we hebben niks kleiners."Jimbolino schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 01:37:
Bij 99% van de kroegen/feesten blijft de muziek wel binnen de normen, maar de mensen die er overheen proberen te schreeuwen niet!
Overigens zijn het vaak niet de bassen die gehoorschade opleveren (dat zijn immers vaak schokgolven van .3-.5sec, categorie rukwinden) maar de in veel PA-installaties uit verhouding te hard afgeregelde middentoners en tweeters. Zo van: Zet het maar vol open, dan horen ze het wel.
Licht is het al helemaal erg, en laat ik maar niet over de rigging-prutsers beginnen. Virus '05 stond er eventjes een 2W fullcolor laser op het balkon opgesteld, met een ton aan veiligheidsmaatregelen en de lichtman verantwoordelijk voor het bakje vond het toch een leuk idee om ermee te gaan zittten crowdscannen (en naar mijn weten zijn er toch echt regels voor dat soort vermogens en afstanden t.o.v. het publiek)....
Hoe dan ook, dit heeft weinig met speakers te maken. Misschien kan de TS z'n speakers meenemen naar een audiospeciaalzaak om ze daar te vergelijken met andere speakers. Weet je gelijk of ze kapot zijn of niet.
_██_
(ಠ_ృ)
Dus: Komt de bas er 'grof' en lelijk uit maar niet hard? Dan zijn je conussen helaas naar de maan en zul je naar een paar nieuwe woofers op zoek moeten. Of je eindtorren van de versterker zijn geklapt, maar als die dingen gaan dan is het meestal pure stilte in plaats van iets in een bepaald bereik.
Ik zou zeggen, kill the bi-wiring, dat heeft geen enkel nut. Daar zijn we het nu toch wel over eens. Het enige dat werkt is bi-amping maar dan ook nog eens met speakers op een iets hoger niveau dan de 603's en seperate eindversterkers. Volgens mij is er weinig mis met je 603's maar moet je het probleem in de HK zoeken.7th-Phoenix schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 11:39:
De laatste paar weken klinkt de muziek uit mijn stereo niet meer zoals voorheen.
Ik heb een Harman/Kardon versterker HK6150 en B&W 603 (serie uit '96) speakers. Als ik er nu muziek mee luister en dan niet eens op een hard niveau dan heb ik last van een bass overkill. Het lijkt dan
wel alsof hij de bass niet aankan en begint de bass veel grover weer te geven dan voorheen en echt te dreunen terwijl dat eigenlijk niet hoort.
De speakers zijn aangesloten met bi-wiring en ook niet met de lulligste kabels, maar iets in het traject zorgt er voor dat de overbrenging niet goed aankomt. De kabels heb ik al langsgelopen, dus denk meer dat het of aan de speakers of aan de versterker ligt.
Leen eens een andere amp en kijk wat er gebeurd.
Het probleem klinkt als een stroom probleem van de HK. Bassen slurpen stroom en als een eindtrap daar niet voldoende van heeft komt deze in ademnood. De 603's staan niet om hun overgevoeligheid bekend dus die hebben een versterker nodig die flink wat stroom kan leveren om lekker los te komen. Het kan een voorbode zijn dat je eindtrappen het aan het begeven zijn.
Hoe lang heb je de speakers?7th-Phoenix schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 11:39:
De laatste paar weken klinkt de muziek uit mijn stereo niet meer zoals voorheen.
Ik heb een Harman/Kardon versterker HK6150 en B&W 603 (serie uit '96) speakers. Als ik er nu muziek mee luister en dan niet eens op een hard niveau dan heb ik last van een bass overkill. Het lijkt dan
wel alsof hij de bass niet aankan en begint de bass veel grover weer te geven dan voorheen en echt te dreunen terwijl dat eigenlijk niet hoort.
De speakers zijn aangesloten met bi-wiring en ook niet met de lulligste kabels, maar iets in het traject zorgt er voor dat de overbrenging niet goed aankomt. De kabels heb ik al langsgelopen, dus denk meer dat het of aan de speakers of aan de versterker ligt.
Heb je er altijd al last van gehad?
Zonee, wat is er veranderd?
603 zal 630 / 630i moeten zijn.
Ik kan me niet herinneren dat de 603s1 er in 1996 al was (kan het mis hebben, maar ik heb momenteel nog twee 600i's staan die ik eind 1995 heb gekocht).
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
Heb vandaag een Denon PMA 560 gekocht en het geluid is vele malen beter. Probleem lag dus echt bij de HK 6150. Maar ja, achteraf gezien niet zo heel vreemd. 30W bij 8 Ohm versterker op 120W bij 8 Ohm speakers. Die Denon is 70W bij 8 Ohm, dus de hele muziek komt veel beter tot z'n recht.
Verwijderd
Ach, waarschijnlijk heb je toch ergens een familielid/kennis/buurman die je even een versterker en/of luidsprekers leentt, waarmee je alles even kan uittesten (HK op andere luidsprekers of andere versterker op jouw speakers), dan weet je toch meteen waar het euvel zit...7th-Phoenix schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 11:39:
had je mijn laatste reply wel gelezenVerwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 20:32:
[...]
Ach, waarschijnlijk heb je toch ergens een familielid/kennis/buurman die je even een versterker en/of luidsprekers leentt, waarmee je alles even kan uittesten (HK op andere luidsprekers of andere versterker op jouw speakers), dan weet je toch meteen waar het euvel zit...
Verwijderd
Oeps, neen...(rode kaakjes), wat voortvarend geweest. Mooi voor je, dat het probleem gesitueerd, en opgelost is!7th-Phoenix schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 20:41:
[...]
had je mijn laatste reply wel gelezen![]()
Trouwens wel gevaarlijk, clippende versterkers zijn over het algemeen niet zo vriendelijke tov je tweeters...7th-Phoenix schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 19:54:
Heb vandaag een Denon PMA 560 gekocht en het geluid is vele malen beter. Probleem lag dus echt bij de HK 6150. Maar ja, achteraf gezien niet zo heel vreemd. 30W bij 8 Ohm versterker op 120W bij 8 Ohm speakers. Die Denon is 70W bij 8 Ohm, dus de hele muziek komt veel beter tot z'n recht.
ach, heb m gelukkig altijd op normaal gebruiksniveau gebruikt en zo af en toe een nummer wat harder, dus zal het echte clippen tot een minimum beperkt zijn gebleven.Gurbe de n00b schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 22:03:
[...]
Trouwens wel gevaarlijk, clippende versterkers zijn over het algemeen niet zo vriendelijke tov je tweeters...
Met me nieuwe versterker klinken me speakers prima. Ook me tweeters klinken helder. In de jaren dat ik thuis woonde heeft ie eigenlijk ook weinig aangestaan en als ie al aanstond was dat altijd op een heel laag niveau omdat me ouders anders liepen te klagen. Pas sinds ik op mezelf woon ben ik m vaker gaan gebruiken en toen pas is eigenlijk ook die overkill me steeds meer op gaan vallen.
Misschien bestaat er bij jou ook zo'n optie?
Duurde bij mij namelijk erg lang voordat ik erachter was waarom ik toch zo weinig bass had. Maar in mijn geval stond de kamergrootte op klein en toen ik die op groot zette werd de bass wat sterker.
...
bullshit. Dat werkt echt wel prima. Die HK was gewoon kapot.7th-Phoenix schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 19:54:
En dat heeft echt geen zier met die 30 watt te maken. Wanneer leren mensen nou eens dat het verschil tussen 30 en 70watt maar 4decibel is in weergave (en nee, dat is niet twee keer zo hard, al is dat een erg subjectief begrip).Gurbe de n00b schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 22:03:
[...]
Trouwens wel gevaarlijk, clippende versterkers zijn over het algemeen niet zo vriendelijke tov je tweeters...
[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 02-09-2007 16:11 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp