[UMPC] Asus R2Hv versus Adapt mX1200

Pagina: 1
Acties:
  • 556 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een UMPC onder de 1000 euro, het liefst met Windows XP of Vista, en ik kom op deze 2 modellen uit: de Asus R2Hv en de Adapt mX1200.

Mijn eisen zijn eigenlijk vrij simpel: behalve het budget en het OS moet het een klein apparaat zijn (<10 inch scherm, <1 kg) wat ondanks zijn formaat toch niet inboet aan kracht; het moet allemaal wel soepel blijven werken. Ik ga er geen moeilijke dingen mee doen, alleen wat Office, internet en af en toe wat video afspelen.

Het probleem is dat ik voor beide apparaten zo goed als geen fatsoenlijke review of ervaringen kan vinden (zijn ze net nieuw?). Van de voorloper van de Asus (de R2H) is wel het e.e.a. te vinden, en de algemene conclusie is goed, zolang je maar een fresh install doet.

Als ik beide apparaten vergelijk zijn er maar weinig verschillen. Goed, de Adapt is 200 euro goedkoper, maar dat zie je dan weer terug in het geheugen, de harddisk en het missen van GPS (niet interessant voor mij). Maakt de gebruikte processor nog iets uit?

Ik ken het merk Adapt ook eigenlijk alleen maar van GPS receivers, dus ik heb ook wat meer 'vertrouwen' in Asus als merk...

Zijn er mensen hier die een van de 2 UMPC's hebben, en hun ervaringen willen delen? I

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb er geen ervaring mee, maar na enig onderzoek, wordt mijn keuze de adapt mx1200

dit is een rebadge van de amtek t770 welke uit vele reviews als goede umpc komt

en mooi is de 200 euro prijsverschil ten gunste van de adapt / amtek :)

edit - vergelijklink was exact dezelfde :P

[ Voor 24% gewijzigd door FreshMaker op 07-08-2007 13:27 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou niet voor een Via cpu gaan. Ik heb net de Asus verkocht. Als ze dat kreng nou gvd de volgende keer eens met XP gaan uitrusten. Je gaat toch niet een ongetest kreng erop uitsturen met Vista erop. Wlan en Bluetooth haperde elke keer of deden het niet omdat de CPU te langzaam is en kan niet zomaar even de USB uitschakelen en inschakelen. Voordat je GPS op gang hebt moet je eerst naar de Organimi of zo en dan programs en dan GPS. Die cpu met Vista is niet vooruit te branden terwijl XP top ermee is. Updates gedaan en ja hoor er crashen een hoop Asus prog. Voordat Office 2007 eraf is is het echt een drama en daarna Office 2003 erop. Het lijkt alsof er geen peper in dat ding is te krijgen. Ik begrijp heus wel wat een LV Pentium M geen hardloper is maar ik heb net een IBM met een Pentium M 1,4 met 256 mb gehad met XP Pro. Nou dat is een topding en die start binnen 2 minuten alles op en deze Asus moet gewoon er 5 minuten over doen. Zonde zonde zonde. XP erop en het systeem loopt echt als een tierelier. Ik mis ook bij de bijgeleverde tas een tasje voor de muis en toetsenbord. Waarom geen draadloos? Of via Bluetooth? Is die 1.23 gb werkgeheugen niet genoeg voor deze pc? Ik weet het niet. Of het is een Celeron met XP of een Pentium M met Vista. Nou geef mij dan maar een Celeron van ellende. En die 4200 rpm toeren hd is prima zolang je geen Vista hebt. XP rules en zou het 10x beter doen. Ik heb namelijk de Celeron versie gehad met XP en dat ding ging 10x zo snel.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Paulus1
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Hoi Itsalex,
Heb net een gebrukerervaring van de R2HV gelezen (heeft pentiumM , geen Via !) en die draait met een 5400 rpm schijf. De gebruiker is erg tevreden volgens mij.
Heb jij het soms over een ander model?
(Ik plak de recensie er even bij:)

Deze R2Hv presteert boven mijn verwachtingen. Ik heb de UMPC van Asus nu een week in bezit. Ik kocht het voornamelijk om simpele taken mee uit te voeren tijdens mijn verblijf in V.S. Nu ik de gelegenheid heb gehad om het uitgebreid te testen, merk ik dat het net zo goed mijn notebook kan vervangen. Een krachtpatser is het niet, maar is wel krachtig genoeg om dagelijkse werkzaamheden aan te kunnen, zoals: Office programma's, surfen en e-mailen maar ook foto's video's en muziek af te spelen. Microsoft Vista draait er perfect op. Basisscore voor de prestaties in vista is als volgt:

Processor: 2,4
Geheugen(RAM): 4,0
Grafisch: 1,9
Grafische weergave voor spellen: 1,0
Primaire vaste schijf: 3,7

Alleen op grafisch gebied scoort het slecht, maar gezien het formaat is dit wel begrijpelijk. Op de standaard accu kan je met deze UMPC 2 tot 2,5 uur werken. De inklapbare toetsenbord en de kleine muis zijn praktisch en daar is goed mee te werken. Ik ga wel de modem missen als ik op reis ben, want die zit er niet in. Waar geen wireless verbinding is, is inbellen toch altijd de redding.

Pluspunten:
Snel
Handige accessoires
Genoeg schijfruimte (80GB)
Makkelijk schoon te maken (metalen frontbehuizing)

Minpunten:
Soms problemen met updates in vista
Monospeaker
Geen (data)modem
A/V kabel niet meegeleverd
Externe GPS antenne is bijna onmisbaar bij navigatie (wel meegeleverd)