Toon posts:

[HW Overlay] Programma forceren overlay te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ten einde raad open ik dit topic. Ik heb het internet al afgestruind, op zoek naar een oplossing, die er niet lijkt te zijn. Heb bovendien contact gehad met zowel de software- als de hardwarefabrikant, maar ook die kunnen me niet helpen.

Wat is er aan de hand?

In een speciaal systeem hebben we de Matrox Parhelia APVe zitten. Het bijzondere aan deze kaart is de extreem hoogwaardige TV-out, die een signaal van broadcastkwaliteit produceert. Wat we doen is de TV-out gebruiken als feature display, zoals Matrox dat noemt. In het kort: alles wat door programma's wordt getekend op een zogenoemde hardware overlay, wordt op de feature display weergegeven. Als ik dus een videobestand open in Windows Media Player, dan merken de Matrox-drivers op dat er een overlay wordt gemaakt, en daarom wordt het videobestand op de TV-out afgespeeld. Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook als je een DVD afspeelt in CyberLink PowerDVD.

Wat we willen bereiken is dat op die TV-out de output van een bepaald programma komt, genaamd Scala InfoChannel. Dat is een soort van extreem uitgebreide PowerPoint, maar dan met scheduling, ondersteuning voor XML-input, crawlers, veel beeldeffecten, picture-in-picture, transparency, etc. Het wordt gebruikt om Tekst-TV te maken, of, wat je tegenwoordig veel ziet: voor op die verticale schermen die bijvoorbeeld op Schiphol of bij de McDonalds hangen.

Het probleem: alleen wanneer je echte videobestanden afspeelt, gebruikt InfoChannel een hardware overlay - en dus alleen dán wordt de output naar de TV-out gestuurd. De overige beelden van InfoChannel, bijvoorbeeld een simpele background image met een lap tekst erop, wordt niet weergegeven in een overlay, en dus komt dat niet op de TV-out.

De vraag is dus eigenlijk: hoe voorkomen we dit? Specifieker: is er een tool waarmee je op één of andere manier kunt forceren dat een programma z'n output in een overlay tekent?

In ieder geval weet ik zeker dat je vanuit InfoChannel zélf zoiets niet kunt forceren. Tegelijkertijd heeft Matrox aangegeven dat alleen overlays op de feature display kunnen; je kan bijvoorbeeld niet een executable aanweijzen.

Hopelijk kent iemand zo'n tooltje. :)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

gewoon de featuredisplay uitschakelen van je Matrox kaart :? En dan bij de primaire display je TV-out selecteren?

of denk ik nou weer te makkelijk ?

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
@nIghtorius: in het uiterste geval zullen we dat doen, maar voor ons zitten daar teveel nadelen aan.

De PAL-beeldstandaard werkt op een resolutie van 720x576 pixels. Als wij video gaan afspelen, dan zullen de videobestanden ook in die resolutie zijn. Dat is immers de resolutie waarop digitale videocamera's opnemen.

Als we de TV-out niet als feature display, maar als gewone desktop-monitor gebruiken, dan kunnen we geen resolutie van 720x576 verkrijgen. Wat er gebeurt is dat je bijvoorbeeld 800x600 kiest, waarna de chipset die resolutie uiteindelijk verkleint tot 720x576 op de TV-out.

Als we op de desktop van 800x600 dan een video neerzetten van 720x576, dan zul je na het verkleinen geen fullscreen beeld meer hebben. Je zou dan eerst de video van 720x576 moeten upsamplen naar 800x600, waarna het geheel weer gedownsamplet wordt naar 720x756. Dat up- en downsamplen is nie bevordelijk voor de beeldkwaliteit, en daarom is dit geen echte oplossing.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

Ik ben bang dat er geen programma is die het inhoud van een toepassing (in jouw geval InfoChannel van Scala) naar een overlay kan omzetten. Maar theoretisch (als ik erover nadenk) moet dit WEL mogelijk zijn.

Misschien interessant project. Het beeld van een toepassing snapshotten en deze om te zetten naar een overlay. Maar dan heb je het probleem als de toepassing in kwestie ook al een overlay gebruikt. Zover ik weet kunnen de meeste gangbare kaarten en dus ook de Matrox maar één overlay gelijktijdig weergeven.

Als je zoiets mogelijk wilt maken moet je:

• Scala de videobeelden niet naar een overlay laten renderen.
• Snapshot maken van Scala op de 720x576 resolutie
• Snapshot omzetten naar de juiste kleurcodering (RGB, YUV, etc)
• Weergeven op de overlay.

Ik weet niet dat er zo'n toepassing beschikbaar is. Misschien interessant voor devvers die even niet meer weten wat ze proggen moeten :+

edit, denk er net aan: *idee*

Kun je met de matrox kaart geen custom resolutions doen ? Dus de 720x576 resolutie toevoegen en die via de TV-out laten signaleren? probeer eens powerstrip? deze kan custom resolutions aanmaken.

[ Voor 11% gewijzigd door nIghtorius op 04-08-2007 14:14 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
@nIghtorius: thanks voor het meedenken! :D

Hoop inderdaad dat er een devver is die hier iets mee kan. Overigens kan je Scala wel zo instellen dat ie NIETS in een overlay tekent, dus daarmee kan je voorkomen dat je ooit meerdere overlays tegelijk nodig hebt.

Custom resolutions hebben we al geprobeerd. Met de laatste drivers van Matrox kan dat native, dus zonder Powerstrip. Opzich werkt het, maar het probleem is dat we per se een composite-uitgang nodig hebben (want dat is weer de enige input-mogelijkheid in de rest van de keten), precies zoals de TV-out die genereert.

De enige oplossing die we via een custom resolution over de VGA-output hebben, is het gebruiken van een Scan Converter. Die zet het VGA-signaal om in een composite-signaal. We hebben zo'n Scan Converter in ons bezit, maar als we die inzetten, gebeuren er heel rare dingen met de kleuren. Als je bijvoorbeeld een sloot filmt, dan zie je veel rode vlekken, alsof er olie in zit. Misschien zou een duurdere Scan Converter helpen, maar dan ben je zeker achtduizend euro kwijt.

Dus toch maar hopen op die dev... :-)