pci als primair instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElineK
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-06 00:03
Nu weet ik eigenlijk niet of ik hier goed zit, het gaat over video adapters en bios, maar kan geen bios hoekje vinden.

Op mijn werk is het na een heleboel proberen gelukt, dual monitor met een agp en pci kaartje. Het foefje zit hem erin om de pci in de bios als primair in te stellen. Ik blij en naar huis, met pci kaart onder mijn arm, plop de pci videokaart erin ( uit het fossiele tijdperk, 4 mb), drivertje installeren en natuurlijk deed hij het niet, windows zag hem wel keurig, en hij werkte volgens Windows ook correct (met 5 S3 kaartjes gaf windows de melding "fout code 10, apparaat start niet). Maar goed, ik wil dus die pci kaart als primair instellen in mijn bios, ik kijk, ik kijk en zoek. Ik zoek in de handleiding, daar kun je alleen iets aan agp en pci doen in het menu onder pc health, ik nog eens kijken, maar wat in het boekje staat, staat niet op mijn scherm, alles klopt, alleen het menu voor de voltages en agp/pci volgorde is verdwenen. Wat nu toch ? Bios flashen doe ik wel eens op mijn werk en aangezien het al 2 keer zo fout is gegaan dat het er alleen maar slechter van werd, doe ik dat toch liever niet met mijn modernste machine.

Het moederbord is een Gigabyte ga-81848pm (-fs) in een fujitsu siemens computer en de bios is van Award ( verder kom ik niet qua bouwjaar enzo)

Wie helpt mij verder anders heb ik een 15 inch hansol tft te koop 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
waarom wil je de PCI als primaire kaart hebben? veel spellen starten juist dan ook op je primaire interface, waardoor je de hardware acceleratie van je AGP kaart gaat missen als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 13:25
en wat zou je ongeveer voor je 15" TFTje willen hebben? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElineK
ik speel geen grote spelen en ik wil dual monitor en dat krijg ik alleen aan de praat als pci als primair staat ( op een computer op het werk, zelfde merk als thuis, was dat de truc, maar helaas iets moderner mobo en bios dan ik heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ga eens naar de bios en tik ctrl+F1 in, als je dat doet dan komen er wat extra opties beschikbaar (altijd zo met gigabyte moederborden).

Misschien dat je het daar nog kan vinden, want het moet ergens in de bios staan.

PS: ook al staat de PCI kaart als primair, als je in windows de AGP kaart als primair instelt kan je daarmee gamen maar heb je toch een 2e scherm erbij.

[ Voor 26% gewijzigd door Wolfboy op 03-08-2007 21:44 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElineK
Dank je Wolfboy, ik heb het aan de praat door jouw tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:39
anders vervang je toch je agp videokaart in een met 2 vga uitgangen, een oude radeon 9500/9600/9700/9800 is nog wel te vinden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

jpvk007 schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 09:05:
anders vervang je toch je agp videokaart in een met 2 vga uitgangen, een oude radeon 9500/9600/9700/9800 is nog wel te vinden denk ik
Oude S3 kaartjes doen het prima als secundair kaartje.
Waarom een nieuw kaartje met 2 uitgangen aanschaffen als je 2 losse hebt waar het ook prima mee kan?
Dan nog zou ik geen 9500 of hoger in een oudere PC hangen. Dan denk ik eerder aan een Radeon VE (7000) of 9000/9200 en ook kan een enorm simpele nVidia kaart uitkomst bieden. Dergelijke kaartjes hebben geen extra power molex nodig en zullen daardoor ook minder van zo'n oude voeding vragen ;)

Zo te zien is het al opgelost. Het zit hem in het feit dat oudere S3 kaartjes willen dat er van ze geboot wordt, anders weigeren ze simpelweg dienst. Vervolgens is in Windows prima de andere kaart als primaire adapter in te stellen :)

[ Voor 40% gewijzigd door Ultraman op 04-08-2007 11:53 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MissingDog schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 21:22:
waarom wil je de PCI als primaire kaart hebben? veel spellen starten juist dan ook op je primaire interface, waardoor je de hardware acceleratie van je AGP kaart gaat missen als ik me niet vergis.
Je vergist je.

Primair in BIOS staat volledig los van wat primair staat in je OS.

Primair in BIOS bepaalt puur welke kaart de bootmessages enzo te verwerken krijgt; waar de 3D acceleration plaatsvindt is puur afhankelijk van wat je primair in je OS instelt (sterker nog, het is een eigenaardigheid van Windows dat dat enkel en alleen op een kaart kan...)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1