Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ik krijg mijn overuren niet uitbetaald in tijd..

Pagina: 1
Acties:
  • 3.735 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuwe baan. Ik ben geschakeld van een bedrijf waar alles prima geregeld was maar de reisafstand te groot, naar een bedrijf "om de hoek" waar eigenlijk niets goed is geregeld.

Waar ik nu op in wil gaan is de overurenregeling.

Er is in mijn contract niets gedefinieerd t.b.v. overuren. In de regel is het zo, dat overuren 100% worden uitbetaald, en dat de baas zelf van maand tot maand bekijkt of hij deze uren in tijd, of geld wil uitbetalen.

Nu heb ik inmiddels wat overuren bij elkaar verzameld, en gaat hij deze uitbetalen in geld. Ik wil dit niet, ik wil gewoon tijd voor tijd. Ik werk 40 uur in de week en alle overuren zijn na belastingaftrek zo waardeloos dat ik er gewoon een dagje vrij voor wil nemen.

Vorig jaar heb ik ergens een artikel gelezen dat ik niet meer kan vinden.. Maar het kwam er toen op neer dat er plannen waren om overuren tijd-voor-tijd verplicht te stellen indien de medewerker dit wenst.. Kan iemand mij hierover meer vertellen?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:55

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 18:54:
Er is in mijn contract niets gedefinieerd t.b.v. overuren.
Dan heb je niet eens recht op de uitbetaling van je overuren.

Denk dat je niet echt sterk staat op dit moment over het wel of niet uitbetalen en/of in tijdopnemen van je uren.

Verwijderd

_Arthur schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 21:37:
[...]

Dan heb je niet eens recht op de uitbetaling van je overuren.

Denk dat je niet echt sterk staat op dit moment over het wel of niet uitbetalen en/of in tijdopnemen van je uren.
Maar dan mag zijn werkgever hem ook niet over laten werken ;)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat zei je baas ervan toen je dit met hem besprak ?
Je kunt wel met allerlei artikeltjes enzo gaan strooien, maar daar verbetert de arbeidssfeer niet van. Bespreek in het vervolg VOORDAT je overuren maakt met je baas of ze uitbetaald of als tijd voor tijd geboekt worden, en leg dit bij voorkeur vast, al is het maar via mail.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 18:54:
Maar het kwam er toen op neer dat er plannen waren om overuren tijd-voor-tijd verplicht te stellen indien de medewerker dit wenst..
Vanuit je baas gezien is dat bepaald ongewenst. Stel: je werkt in een maand in totaal 40 uur meer. Iedere dag twee uur. De week erna neem je vrij, om je overuren-tegoed 'op te nemen'. In een periode van 5 weken heb je dan netto 200 uur gewerkt. Stel dat je baas je je overuren uitbetaalt, en je dus die vijfde week weer gewoon 40 uur werkt, dan heeft 'ie 240 uur van je diensten gebruik kunnen maken.

In het eerste geval is er helemaal geen sprake van extra productiviteit, enkel van een verschuiving van de periode waarin je werkt, en is de term 'overwerk' dus eigenlijk misplaatst.

Als je baas behoefte heeft aan af en toe wat extra productiviteit om een order de deur uit te krijgen is tijd-voor-tijd de slechtst denkbare oplossing. Want je wint helemaal niets aan productiviteit.

Als je baas daarentegen genoeg productiveit heeft maar in de pieken personeel tekort heeft, is het wel een oplossing om zonder extra personeel wat in de rustige periodes zich dood zit te vervelen orders voor een deadline de deur uit te krijgen.

Als er niets in je CAO staat is er geen wettelijke regeling om op terug te vallen, en zit je dus vast aan je uit laten betalen als je baas dat wil. Je hebt een contract met 'm voor een bepaald aantal uren in de week en een vast aantal dagen vrij, en daar kun je alleen in onderling overleg van afwijken.

Bespreken met je baas, dus. Doe dat netjes, want gaan lopen wapperen met CAO's of vermeende verplichtingen is potentieel een Carreer Limiting Move. Moet je weer ver reizen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al aangaf, er zijn heel veel dingen nog niet ok. Het is dan ook een kleine onderneming, en ik kom van grotere af. De ondernemer is ook erg jong en staat altijd open voor veranderingen in het beleid

Hij heeft zelf nooit in loondienst gewerkt en veel van dit soort zaken zijn dus ook relatief onbekend gebied bij hem. Zou niet zo mogen zijn maar het is nu eenmaal zo. Als ik op een normale manier kan aantonen dat het gebruikelijk is om ook tijd voor tijd uitbetaltingen te verrichten, of wellicht wettelijk geregeld dan kan dit in normaal overleg een heeft dit geen negatieve invloed op verdere zaken.

Hij weet dat ik geen 9 tot 5 mentaliteit heb en de verhoudingen zijn verder prima. Ik schrijf ook echt niet ieder uurtje maar als ik ergens op zaterdag bij een klant zit om een netwerk te migratie uit te voeren vind ik het niet meer dan normaal dat dit goed gecompenseerd wordt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2007 10:22 ]

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ik dacht trouwens ergens gelezen te hebben dat uitbetaalde overuren in eerste instantie wel extra belast worden maar aan het eind van het jaar wordt er gewoon onder de streep gekeken wat je totaal hebt verdient en daar de normale belasting over berekend.

Zo zou je later dus het teveel betaalde belastinggeld terug krijgen?

• Roenie
  • Niet online
Iedere extra euro die je verdient wordt belast met het percentage van de belastingschijf waar je in zit (zolang je daarmee natuurlijk niet in een andere schijf terecht komt). Er is dus niet een speciaal overwerk tarief.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Precies... stel je verdient 30.000 per jaar / 2.500 per maand
Per maand zou je bv in de schijf komen tegen 42% belasting (ken de schijven niet uit me hoofd maar in het voorbeeld loopt de 42% schijf tot het loon van 2.700 per maand)

Als je nu 40 overuren laat uit betalen x +/- 15,00 per uur = 600 extra loon. Je loon in die maand zit dus nu op 3.100, de 2.700 wordt berekent over 42% en de 400 tegen 51%.

Aan het eind van het jaar wordt het allemaal opgeteld en wordt er gekeken hoeveel belasting je betaald. In die maand heb je gewoon extra belasting betaald maar over de andere maanden b.v. niet, dan wordt het gewoon met elkaar verekent. Gemiddeld heb je dus maar 50 per maand meer verdient, val je nog onder het grensbedrag van 2.700 en betaal je dus gewoon 42% belasting (alleen heb je in die maand wat meer betaald, dit krijg je dus gewoon terug)

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:43
Zoals al genoemd, het enige antwoord op je vraag vind je in de CAO. wat hierin is vastgelegd (en geloof me, overuren worden genoemd in je CAO), is voor je werkgever ook gewoon bindend.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:33

Croga

The Unreasonable Man

Gadgeteer schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 13:01:
Zoals al genoemd, het enige antwoord op je vraag vind je in de CAO. wat hierin is vastgelegd (en geloof me, overuren worden genoemd in je CAO), is voor je werkgever ook gewoon bindend.
En wat nou als een bedrijf geen CAO heeft? En neem van mij aan: Dat soort bedrijven zijn er heel erg veel...

• Roenie
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 13:05:En wat nou als een bedrijf geen CAO heeft? En neem van mij aan: Dat soort bedrijven zijn er heel erg veel...
En wat nou als de onderneming wel onder een CAO valt, maar gewoonweg beweert dat er geen CAO is? En jazeker, dat soort ondenemingen zijn er ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Roenie op 04-08-2007 13:17 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:43
Croga schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 13:05:
[...]

En wat nou als een bedrijf geen CAO heeft? En neem van mij aan: Dat soort bedrijven zijn er heel erg veel...
Ook voor die bedrijven bestaan er regels, tja we leven in Nederland dus voor iedereen zijn er regels.
Lees bijvoorbeels eens op www.szw.nl of bel voor info gratis naar 0800 - 9051 (is het nummer van Sociale zaken en werkgelegenheid) hier hebben ze info voor je over waar je onder valt qua CAO of waar je anders de regels kunt vinden. De wereld vergaat niet voor je als je in een branche werkt zonder CAO, en dat terwijl sommige mensen denken dat hun baas alles mag als er geen CAO is (dat soort mensen zou ik ook willen als ik werkgever was, Croga in dat geval had jij bij mij mogen werken ;) )
Pagina: 1