Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarde van een potmeter?

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tijdens het verplaatsen/opbouwen van mijn pc-speakers heb ik mijn sub uit mijn vingers laten glijden.... Alles is nog heel op 1 ding na.
Aan de voorkant van de sub zit een potmeter waar mee je de hoeveelheid bas kan regelen. De aansluitingen zijn nu afgebroken, dus meten wat voor iets het was lukt zowiezo niet.
Nu staat er wel op de print in de pot (boven de as) B10K. Wil dit zeggen dat dit een lineare 10k pot is? Ik vermoed het wel, aangezien er ook een middenstand op zit.

Mijn electro-kennis is veel te ver weg gezakt om dit met zekerheid te kunnen zeggen.

O ja, speakersetje is een Altec Lansing ADA745, maar waarschijnlijk maakt dat voor dit niet uit.

Wie kan me hier zekerheid over geven, die B10K is trouwens ook het enige dat op die pot staat.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

audiopotten zijn meestal logarithmisch.

is het deze?
http://www.mcminone.com/p...30559&product_id=28-10870

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het lijkt er een beetje op, maar dan zonder schakelaar, de pot heeft een zwaarpunt in het midden, net zoals een balansknop.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik zou zelf zeggen een 10k logaritmische? gewoon eens ertussen stoppen (als je die hebt) en kijken of het werkt he ;)

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:43

mr_petit

opperprutser

B10K is meestal (altijd?) een lineaire potmeter van 10k
A=logaritmisch
B=lineair
C=inverse logaritmisch.

Zou het geen balanspotmeter zijn? Die hebben een ander waardeverloop (maar zijn meestal stereo)

"man is not truly one, but truly two,"

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

zou wel sporen met dit:
Ik vermoed het wel, aangezien er ook een middenstand op zit.
Anderszijds is het zo dat een balanspot op je bas ook niet echt standaard is afaik?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:43

mr_petit

opperprutser

Tsja, ik weet niet, het was meer een opmerking om aan te geven dat er ook potmeters zijn met rare waardenverlopen.
Ik weet ook niet wat er precies geregeld wordt; bas in een subwoofersetje kan basaandeel in het signaal zijn, maar natuurlijk ook gewoon het volume van de sub. ( * mr_petit zit te denken aan dat lineaire...waarom?)
Meestal kan je als de pootjes afgebroken zijn nog wel een kleine meetpen op de signaalbaan zetten... dan kan je het iig meten.

Maar als de aanduiding klopt heeft de TS gewoon een lineaire 10k nodig met center detent (weet ff niet het nederlandse woord). Dat laatste zal lastig zijn te krijgen misschien.

"man is not truly one, but truly two,"

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Alleen volume is logaritmisch hoor. bass/trebble/balance zijn gewoon lineair.

En anders haal je toch een potmeter zonder middenstand...
Pagina: 1