Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
Hallo tweakers, ik overweeg de aanschaf van een laptop met ULV processor. Nu is er al bekend dat deze niet al te snel is. Standaard is Vista geinstalleerd.

Nu overweeg ik XP te gaan installeren om op die manier snelheidswinst te gaan boeken. Ik gebruik de laptop met name voor browsen, emailen, en wat dreamweaver.

Ik vraag me af:
Hoe lang wordt XP nog ondersteund?
Hoe lang kan ik nog zonder problemen werken op XP?

Ik ben van plan deze laptop maximaal 3 jaar te gebruiken en vraag me dus af of ik dan 'problemen' ga tegenkomen omdat ik geen Vista draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eh dat zal nog wel een paar jaar waarschijnlijk. maar waar maak je je druk om? stel dat je, om wat voor reden dan ook, geen XP meer wilt kan je toch gewoon weer vista erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:49
Qua support geldt voor Windows XP Professional uitgebreide ondersteuning tot 8 april 2014. Dat ga je dus wel redden. ;)

Verder is het de vraag wat je aan software wil draaien. Het zou me niets verbazen als games na een paar jaar allemaal Windows Vista vereisen, maar als je al nauwelijks Vista op je laptop kunt draaien zullen veeleisende games er ook niet in zitten.

Ter vergelijking: ik draai zelf nog steeds Windows 2000 Professional en ik ben op een paar spellen na nog geen software tegen gekomen die daar niet/minder goed op draait dan onder Windows XP. Ik denk dus ook dat je met Windows XP nog een hele tijd zal toekunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Soultaker op 03-08-2007 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:35

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Philflow schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 17:11:
Hallo tweakers, ik overweeg de aanschaf van een laptop met ULV processor. Nu is er al bekend dat deze niet al te snel is. Standaard is Vista geinstalleerd.

Nu overweeg ik XP te gaan installeren om op die manier snelheidswinst te gaan boeken. Ik gebruik de laptop met name voor browsen, emailen, en wat dreamweaver.

Ik vraag me af:
Hoe lang wordt XP nog ondersteund?
Hoe lang kan ik nog zonder problemen werken op XP?

Ik ben van plan deze laptop maximaal 3 jaar te gebruiken en vraag me dus af of ik dan 'problemen' ga tegenkomen omdat ik geen Vista draai.
Let wel dat er een grote kans is dat er geen XP drivers zijn voor de hardware van laptops die met Vista gelevert worden.
Ik heb al heel wat problemen gezien met mensen die XP er op gooiden, loopt vaak niet echt lekker.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 17:12:
eh dat zal nog wel een paar jaar waarschijnlijk. maar waar maak je je druk om?
Performance. Ik lees namelijk in reviews dat er nogal eens een response lag optreedt op deze laptop (Sony Vaio TZ). Windows XP zou de oplossing kunnen zijn.
Spike_wolf schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 17:20:
[...]
Let wel dat er een grote kans is dat er geen XP drivers zijn voor de hardware van laptops die met Vista gelevert worden.
Ik heb al heel wat problemen gezien met mensen die XP er op gooiden, loopt vaak niet echt lekker.
Goed om te weten.

[ Voor 34% gewijzigd door Philflow op 03-08-2007 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 17:23:
[...]

Performance. Ik lees namelijk in reviews dat er nogal eens een response lag optreedt op deze laptop (Sony Vaio TZ). Windows XP zou de oplossing kunnen zijn.
jaja dat snap ik. maar waarom zou je je overstap van XP laten afhangen van de support die mogelijk stopt? als-ie al stopt ga je terug naar vista, wat je zonder overstap toch al gehad zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Stel dat hij Windows wil kopen... dan wil hij van tevoren weten of dat wel handig is.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 17:32:
[...]
jaja dat snap ik. maar waarom zou je je overstap van XP laten afhangen van de support die mogelijk stopt?
Ik bedoel niet alleen de support maar ook dingen als met laatse browser versie kunnen surfen. maar als ik het goed begrijp is dat allemaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yousif
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:52
Ik maakte mij hier ook al zorgen om, heb nu een laptop aangeschaft met vista, vista is wel mooier, maar ik heb nu eigenlijk liever xp, alles draait nog perfect op xp, het gaat nog een tijdje duren voordat vista het meest gebruikte besturingssysteem wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Philflow schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 17:23:
[...]
Een deel van de traagheid komt door alle grafische toeters en bellen. Ik gebruik XP, maar in de klassieke modus, en dat maakt de grafische respons beter. Zo zal je dat ook met Vista wel kunnen doen, Aero uitschakelen e.d.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Service pack 3 voor XP komt in Q1 2008, dus daar zullen neem ik aan ook wel wat vernieuwingen inzitten.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
TheGeneral schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 17:41:
Service pack 3 voor XP komt in Q1 2008, dus daar zullen neem ik aan ook wel wat vernieuwingen inzitten.
Lijkt me eigenlijk van niet. Waarom zou MS nog vernieuwingen in XP gaan doen ? Ik denk dat ze veel liever hebben dat je Vista aanschaft voor nieuwe functionaliteit.

Nee, SP3 lijkt me meer een maintainance-release met bugfixes e.d.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Laatst online: 15-09 10:08
u_nix_we_all schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 17:49:
[...]

Lijkt me eigenlijk van niet. Waarom zou MS nog vernieuwingen in XP gaan doen ? Ik denk dat ze veel liever hebben dat je Vista aanschaft voor nieuwe functionaliteit.

Nee, SP3 lijkt me meer een maintainance-release met bugfixes e.d.
Als ik het bericht goed voor me haal, stonden er ook binnen als betere driver ondersteuning in. Dus dat is dan toch een positief iets lijkt me.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Stel jezelf eens de vraag. Wat als je nu nog moet emailen, browsen en dreamweaveren op Windows 2000. Geeft dat problemen? Als je geen gamer ben die met DirectX10 aan de gang gaat, lijkt het me helemaal geen probleem om nog lang met XP of zelfs 2000 door te gaan.

vv Idd, cleartype is wel een handige toevoeging van XP. Ik heb zelf XP puur geinstalleerd voor remote desktop. De teletubby stijl en overige bende van XP staat toch allemaal uit. Wat biedt Vista nou eigenlijk voor extra's voor de thuisgebruiker. Een irritante sidebar die 20% van je scherm inpikt, een een of ander DVD author-pakket, een 3D alt-tab schermpje, een heuse kalender! en een zooi beveiligingsmaatregelen waar je tureluurs van wordt.

Aha en ik lees dus ook IE8 in de toekomst. Maar ach, we hebben o.a. Firefox, Opera en Safari dan nog om dit 'gemis' op te vullen.

[ Voor 52% gewijzigd door Noork op 03-08-2007 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Noork schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 18:57:
Stel jezelf eens de vraag. Wat als je nu nog moet emailen, browsen en dreamweaveren op Windows 2000. Geeft dat problemen? Als je geen gamer ben die met DirectX10 aan de gang gaat, lijkt het me helemaal geen probleem om nog lang met XP of zelfs 2000 door te gaan.
Helemaal mee eens. De enige reden dat ik Win XP Pro gebruik ipv 2000 Pro is Cleartype op TFT monitors. Maar Win 2000 is nog steeds een uitstekend OS!

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Gezien de taken die je je nieuwe laptop wilt laten uitvoeren, vraag ik me af waarom je je zorgen maakt om performance.
Zet aero uit, en klop vervolgens -al surfend- je mail.
Ik heb Vista (RC2) zonder problemen laten draaien op een laptop van een jaartje of vier oud. Inderdaad voornamelijk voor een beetje internet en IRC en mail. Ik heb nooit problemen gehad met mijn performance.
Daarnaast, ik ken genoeg mensen (ook in het bedrijfsleven, en bij grote bedijven) die nog op W95-machines werken, ondanks nul aan support van MS, alhoewel dat natuurlijk een andere discussie is ;).
Op dit moment wordt XP (nog steeds) geleverd bij nieuwe hardware, dus ik denk dat alles het nog wel even uithoudt.
De zorg die je uitspreekt over een nieuwe browser vindt ik een tikkeltje prematuur. IE7 is net gereleased. Het feit dat MS zegt volgend jaar IE8 te willen uitrollen, houdt nog niet in dat ze dat ook gaan halen... ;) En zelfs als dat het geval is... dat is pas het moment om een eventuele overstap te gaan overwegen. Voor het zelfde geld besluiten ze dat XP-support wel een goed idee is.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Jester.NL schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 19:12:
Gezien de taken die je je nieuwe laptop wilt laten uitvoeren, vraag ik me af waarom je je zorgen maakt om performance.
Door de reviews dus. Die schrijven over een "response lag". Met andere woorden je start een browser op en je zit net te lang te wachten voor er wat gebeurt. Je klikt iets anders aan en het duurt weer even voor dat er wat gebeurt.

Ik hou niet van response lags. Iets wat je op een wat oudere laptop bijna onvermijdelijk krijgt.

Mijn keuze gaat dus eigenlijk tussen deze minilaptop met ULV processor, of een wat zwaardere laptop met volle specs (T7100 en 800 FSB etc).

Ik hoop de response lag van de minilaptop te kunnen lossen door XP in plaats van Vista te draaien. Geen gekke gedachte toch?

[ Voor 18% gewijzigd door Philflow op 04-08-2007 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Ik heb nog relevante info gevonden over XP vs Vista performance

Problem Area 1: Menu Latency

Menu Latency remains one of the key culprits of User Interface Friction on Windows: the slight lag that Windows imposes when displaying menus and submenus may seem minimal, but these delays add up, and they certainly can make working with Windows Vista less fluid than with Windows XP or Mac OS X. On average, Windows Vista was 20% slower than Windows XP in the menu latency benchmarks conducted for the project.

http://pfeifferreport.com/trends/trend_vistauif.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog een jaar of 20 als vista het zo goed blijft doen als het nu doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spike_wolf schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 17:20:
[...]

Vreemd. Als ik een computer koop moet ik toch wel op z'n minst support hebben voor de meesta gangbare OS'en ?

Dat er een sticker op zit "Ready for Vista" betekend niet meer dan dat de laptop over het algemeen klaar is voor vista zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 16:07:
[...]
Vreemd. Als ik een computer koop moet ik toch wel op z'n minst support hebben voor de meesta gangbare OS'en ?
Nee, die garantie krijg je niet. Dat gebeurt eigenlijk alleen bij zakelijke laptops :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

Op mijn Acer 7720 heb ik al geen driver support meer voor XP, en ook niet voor 64-bit OS'en. De meeste hardware die ik draai heeft wel XP support, maar veel nieuwere chipsets en vooral laptops gaan voor Vista-only tegenwoordig.

Punt is dat Vista geen 100% compatibility biedt met XP, sommige games geven bij mij domweg een CTD.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Misschien moet je voor uitgebreide support eens bij Lenovo kijken. Als de support hiervan net zo goed is als vroeger, in de IBM-tijd (1999, toen ik mijn Thinkpad 390E kocht) zit het wel snor. Die laptop werd geleverd met W98, en heeft later een update van de BIOS voor compatibiliteit voor Windows 2000 en XP gekregen. Ook W95 en NT 4.0 werden ondersteund...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 16:07:

Dat er een sticker op zit "Ready for Vista" betekend niet meer dan dat de laptop over het algemeen klaar is voor vista zelf.
Helaas is die sticker vaak genoeg "Designed for Vista" .

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1