Toon posts:

Excel waardes wegschrijven bij voorwaarden

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik ben momenteel bezig met een excel berekening.

Begin Kas 533.93
Sluit Kas 573.23
Verschil in kas -39.30
Raise till
Lower till

Zoals je kan zien is het verschil in de kassa 39,30 negatief in dit geval moet deze waarde weg geschreven worden in de cel lower till. Indien de berekening verschil kassa positief is dan moet deze waarde weg gescheven worden in de cel raise till.

Hoe doe ik dit met een if functie of een andere functie?

Ik hoop van jullie te horen.

Gr.

Aswin

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Pseudocode:
In de lower cel: ALS (verschil < 0) DAN 0 ANDERS (verschil)
In de raise cel: ALS (verschil > 0) DAN 0 ANDERS (verschil)

Of een variant hierop. Dat dan natuurlijk even uitschrijven op basis van F1. Ook kan je natuurlijk bij beide een variant gebruiken op MAX(0;verschil) resp. MIN ().

offtopic:
Welkom op GoT!

Dit soort dingen, die bijna letterlijk in de F1-text bij IF / ALS staan, zou je toch echt zelf moeten kunnen opzoeken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry,

Ik snap de code niet helemaal. Ik heb een beetje lopen klooien maar helaas zonder succes. Ik heb ook een engelse versie van excel,

Dit kan ik allemaal doen met de if functie? Waarbij verschil, de verschil in kas moet worden?

Ik hoop dat je me verder zou willen helpen.

Alvast bedankt.

Verwijderd

http://www.bized.co.uk/timeweb/excel.htm

Gewoon even op Google zoeken op 'Excel guide' of in die richting :) Ik heb de Nederlandse versie dus kan ook niet zo 1,2,3 de engelse code geven zonder het te proberen.. Maar ik weet wel dat dit zo basis is dat het zelfs in de help staat van Office (zoals F_J_K al vermeld)..

Er wordt hier op GoT een bepaalde 'basiskennis' verwacht, geloof me; je leert veel meer van Excel als je gewoon even zelf op zoek gaat en dingen uit probeert! Anders krijg je een code waar je niks van snapt maar die het wel doet, effectief voor deze keer maar op lang termijn schiet je er weinig mee op

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:30

hamsteg

Species 5618

tik een '=' in het veld waar je iets met 'if' wilt doen en dan komt er in de RowColum indicatie een drop-down. Selecteer daar de IF en ze helpen je stap voor stap.

Volgens mij moet het verschil trouwens positief zijn (zit 's avonds meer in kas als 's ochtends).
Raise till: =IF(B3>=0;B3;"")
Lower Till: =IF(B3<0;B3;"")

Zelf nog inbouwen he ;)

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 14-08-2007 16:18 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik gaf geen Excel code, maar "logica". Je wilt dus twee formules maken in de twee cellen. Een cel is 0 als het niet voldoet aan jouw wensen, of is het verschil als dat wel zo is. En dat kan dus makkelijk met de IF functie.
In de andere cel doe je de functie net andersom.

En inderdaad geef ik expres niet het precieze antwoord. Niet omdat ik een kl@#tzak ben (nou ja, soms een beetje dan... :+ ), maar omdat dit een van de meest basale zaken in Excel is en je er helemaal niets aan hebt om dat niet zelf uit te vogelen. Immers zal je precies hetzelfde bij de volgende keer tegenkomen. Maar als je vast loopt helpen we natuurlijk graag. Dus: waar loop je vast met de IF functie?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Harstikke bedankt voor jullie hulp ! Ik ben er bijna..., maar nog net niet helemaal ;)

Hieronder hetgene dat ik tot nu toe heb:

B26: Begin Kas 100,00 invoerveld
B27: Sluit Kas 139,60 invoerveld
B28: Verschil in kas 39,60 =B26-B27
B29: Raise Till 39,60 =IF(B28<=0;B28;B29
B30: Lower Till 0,00 =IF(B28>=0;B28;B30)

De berekening binnen verschil in kas zet excel nu automatisch weg in raise till of lower till, indien de sluitkassa achteraf wordt aangepast, bijvoorbeeld als de beginkassa op 200 gezet wordt, dan is er een ander verschil. Dat verschil moet nu op lower till worden gezet. Dit gebeurd ook, maar het bedrag van 39,30 dat op raise till staat blijft nu staan...

Alleen als ik in de cel ga staan op f2 druk en dan enter geef, dan herberekent excel deze formule en wordt raise till op 0 gezet. Dit zou eigenlijk automatisch moeten gaan...

Verder krijg ik een circular reference foutmelding. Betreffende deze berekening. Ik kom er zelf niet uit...Wellicht heeft dit te maken met hetgene dat fout gaat?

Wie o wie kan mij verder helpen?

Alvast bedankt.

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 19:01
Een nul als het niet waar is, of "", maar niet naar de cel zelf verwijzen !!
code:
1
2
B29: Raise Till 39,60 =IF(B28<=0;B28;0)
B30: Lower Till 0,00 =IF(B28>=0;B28;0)

Verwijderd

Topicstarter
Je bent geweldig!!!

Bedankt voor je hulp.

Jullie allemaal trouwens!!!!
Pagina: 1