[Dode HD] Maxtor DiamonMax Plus 9 200GB

Pagina: 1
Acties:

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-02 19:54
Ik heb hier een Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB ATA/133 (type: 6Y200P0 volgens seagate site of 6Y200P0A62201 volgens label op de HD) van een vriend liggen die niet meer aan gaat. Verschillende combinaties geprobeerd (master/slave, alleen stroom, externe USB bak) maar er is geen leven meer in te krijgen. Het probleem is dat de schijf niet meer spint, je voelt ook niks qua activiteit van de kop.

Hij is er mee opgehouden nadat de PC kast gemod is en alle onderdelen (incl mobo) er een keer uit en in gegaan zijn. Op de HD staat nog erg belangerijke data en er is helaas geen backup aanwezig.

Mijn idee is dat de printplaat kapot is en dat een andere printplaat het mogelijk op zou kunnen lossen, of zou het ook wat anders kunnen zijn? Mijn vraag is dan ook 2 dingen:

1. Is er iemand die toevallig een oplossing weet die ik over het hoofd gezien heb, of
2. Is er iemand die nog een zelfde HD thuis heeft liggen waarvan ik de printplaat (uiteraard tegen vergoeding) kan gebruiken.

PS: Tikfoutje in de topic titel: moet DiamondMax zijn

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als een schijf niet meer opspint, kunnen het in de regel 2 dingen zijn.
1: print
2: motor

Als de print stuk is dan kan het zijn dat de motor niet meer goed aangestuurd wordt en dat het daardoor niet meer werkt. Als de motor stuk is dan kan het ding gewoonweg niet meer opspinnen. Een andere mogelijkheid is natuurlijk nog dat beide onderdelen stuk zijn.

Het best kun je dus een print zoeken en die vervangen en dan hopen dat de motor niet stuk is.

Voor je 2e vraag kun je het beste in V&A zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 03-08-2007 18:35 ]