Scart naar Component

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-02 06:53
Beste Tweakers,

Ik heb een Samsung SynchMaster 940 MW LCD televisie. Nou heeft deze TV 1 Scart, 1 Component, 1 Composiet en 1 S-Video aansluiting.

Hierop wil ik het volgende aansluiten:
- Marantz DV4200 DVD Speler
- Strong SRT8000

Omdat ik een DVD Speler en Sateliet Decoder rechtstreeks wil aansluiten op mijn TV (ivm kwaliteitsverlies) zat ik te denken om 1 apparaat met een Scart --> Component Video kabel aan te sluiten. Ik ga waarschijnlijk de DVD speler rechtstreeks aansluiten omdat ik hiermee de hoogste kwaliteit wil behouden (de sateliet decoder is volgens mij van een budget merk en zal zowieso wel niet zulke hoge kwaliteit signaal hebben). De sateliet decoder wil ik dus met de Scart --> Component stekker (adapter of hoe je het ook wil noemen) aansluiten.

Nou is mijn vraag: Is dit mogelijk en vervormt het beeld hierdoor (ernstig)? Kan een RGB signaal van scart naar YUV composiet (RGB) worden omgezet?

(Edit:) Misschien nog handig om er bij te vermelden, ik wil kabels van het duitse merk HAMA gaan gebruiken. Deze zijn gold plated en goed afgeschermd, ze zijn rond de 20 ~ 30 euro bij bol.com. Het zal misschien wel geen Oehlbach, Monster of Profigold of zo zijn, maar ik geloof niet zo in hele dure kabels. Het maakt toch niet uit zolang ze maar goed afgeschermd zijn en gold plated(tegen oxidatie)? (misschien dat iemand mij ongelijk kan geven? met goede reden?)

[ Voor 20% gewijzigd door Annihilism op 03-08-2007 16:12 ]

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 16:37
Ik denk dat je veel beter kijkt voor een simpele SCART-schakeldoos.
Een toestel dat RGB omzet naar Component Video zal je wellicht vrij veel geld kosten (reken op minstens €100).
Maar sowieso snap ik je probleem niet, want volgens wat ik met Google vind heeft je DVD speler gewoon een Component uitgang dus die sluit je toch gewoon via een component kabel rechtstreeks aan je TV ? Is overigens betere kwaliteit dan (RGB-)SCART. Dan kun je je decoder via SCART aansluiten.

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-02 06:53
mijn versie heeft geen component. ik heb de OSE editie. Die van mij heeft alleen Scart s-video en composiet. Die hama kabel kost 25 euro en is gewoon een stekker met een scart connectie aan 1 eind en component aan het andere eind.

Wat ik mij dus afvraag is of dit ook kan (moet de sat decoder geen apart signaal uitzenden) of kan ik hem gewoon probleemloos aansluiten. En zit er ook ernstig kwaliteitsverlies aan.

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 16:37
Annihilism schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 16:52:
Die hama kabel kost 25 euro en is gewoon een stekker met een scart connectie aan 1 eind en component aan het andere eind.
Als het gewoon een kabel is, riskeer je dat het niet zal werken. Want dan moet je wel vrij zeker zijn dat je decoder over SCART een YUV signaal kan sturen, en dat is weinig waarschijnlijk. Of omgekeerd dat je TV op de Component ingang RGB ondersteunt. Best eens je handleidingen raadplegen dus.
Als een gewoon kabeltje niet gaat, heb je dus van die convertors die het signaal omzetten, maar dan ben je volgens mij beter af met een simpele SCART-schakeldoos.

PS: je zegt zelfs dat je DVD-speler alleen composiet en s-video ondersteunt. Als dat klopt, kun je beter de decoder aansluiten via gewone SCART kabel (RGB), en de DVD-speler via de S-Video ingang op je TV.

[ Voor 27% gewijzigd door Twixie op 03-08-2007 17:02 ]