Toon posts:

BIOS Time-and-date

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Elke keer wanneer ik mijn PC opstart wordt er gemeld dat de tijd en datum niet is gezet in mijn BIOS.
Als ik dan de tijd en datum correct instel en de instellingen opsla meldt hij bij de volgende boot gewoon weer hetzelfde. Het lijkt dus alsof hij de instellingen niet opslaat. Waar kan dit aan liggen?

Het is overigens ook zo dat dit alleen voorkomt zodra mijn PC direct opstart wanneer in de voeding aandoe. Normaal gesproken zou ik dan eerst nog op de aan/uit knop moeten drukken.

Ik heb hiervoor helemaal niet veranderd oid.
Ik heb later nog mijn BIOS geflashed naar de nieuwste versie [Dell BIOS A12, het was eerst A10].
Ik heb een Dimension 4600.

Weet iemand hoe dit komt?

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:06
Waarschijnlijk is je cmos batterij leeg, ff die vervangen en het probleem hoort dan weg te wezen.

[ Voor 44% gewijzigd door THE_FIREFOX op 03-08-2007 15:56 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Je haalt dus blijkbaar elke keer de stroom van je pc af?
Grote kans dat het batterijtje op je moederbord af is. Batterijtje vervangen en dan zou het opgelost moeten zijn.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Misschien batterij (of geintegreerde accu op moederbord) leeg/kapot. Heb je trouwens nog na de biosflash de settings nog gereset. Dit is namelijk vaak ook nog nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Kixtart op 03-08-2007 15:59 ]

☻/
/▌
/ \

• Pollux4092
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-03 10:25
Hallo,

Als ik je type nummer zie vermoed ik dat het een al wat oudere PC is.
Heb je er aan gedacht dat de batterij van het moedrebord leeg kan zijn?

...jullie waren me net voor... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Pollux4092 op 03-08-2007 15:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Super, bedankt voor jullie hulp :)

Verklaard dit trouwens het aan/uit knop verhaal?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

In de bios kan je instellen wat je pc moet doen als er na een stroom onderbreking weer stroom op het moederbord komt te staan. Dit kan je zelf instellen, zo vinden sommigen het handig om na een stroom uitval een automatische boot van de pc te hebben.

Waarschijnlijk dat jou pc na een biosreset (wat er eigenlijk gebeurd als de batterij leeg is) eenmalig automatisch opstart bij hervatting van de stroom.
De keren dat je batterij niet leeg is (hij is namelijk oplaadbaar, maar gewoon af), zal deze niet meteen opstarten, en zal de klok nog gewoon goed staan.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 03-08-2007 18:08 ]

Pagina: 1