[outlook] account van ontvangen email aanpassen obv to-adres

Pagina: 1
Acties:

• hilarisch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-04 22:34
Momenteel heb ik 2 email adressen. Een gebruik ik voor mijn dagelijkse email (email@dagelijks.nl) en een voor mijn studie (email@studie.nl).
email@dagelijks.nl ontving ik altijd dmv pop3 en email@studie.nl via exchange. Wegens een aantal redenen (oa spam) redirect ik email@dagelijks.nl nu naar mn exchange server.
Dit werkt allemaal prima.

Voor het versturen van email gebruik ik nog steeds de smtp server van het pop3 adres (default). Zodat mail die ik verstuur afkomstig is vanaf email@dagelijks.nl.
Bij een reply wordt echter het account waarop de mail ontvangen is gebruikt. En dat betekend dat alle reply email verzonden wordt via email@studie.nl.
Nu is het heel eenvoudig om bij elk mailtje even op de account knop te klikken en vervolgens het juiste account te selecteren, maar dat is iets wat ik natuurlijk vaak ga vergeten.

Dit moet dus automatisch gebeuren. Ik dacht aan rules. Als het recipient adres == email@dagelijks.nl --> account = pop3account. Deze optie wordt echter niet door rules geboden. Is dit wellicht met scripts of actions mogelijk?

Mijn vraag is nu weet iemand of/en hoe dit met rules mogelijk is?

en als dit niet kan, of het mogelijk is om het verzend account niet meer hetzelfde te laten zijn als het ontvangst account maar altijd het default account. Zodat ik alleen het account hoef te wijzigen als ik met email@studie.nl wil verzenden. (dit komt namelijk veel minder vaak voor).

Hopelijk is het allemaal duidelijk.

Verwijderd

Helaas vermeldt je niet het emailprogramma (office outlook of outlook express) waarmee je mailt, maar je kunt bij accountinstellingen een antwoordadres opgeven. Als jij iemand mailt met bijv. email@studie.nl dan ziet de ontvanger van jouw mail als afzender email@studie.nl staan, maar als hij dat bericht van jou beantwoord, wordt het beantwoord naar het mailadres dat jij bij antwoordadres opgegeven hebt.

Dus als jij bij je accountinstellingen je antwoordadres invult met bijv. email@dagelijks.nl, zal iedereen jou daarop beantwoorden.

Succes ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2007 15:28 ]

• hilarisch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-04 22:34
Bedankt voor je reactie.

Voor de duidelijkheid ik maak gebruik van Office Outlook 2007.

Het aanmaken van een reply-to adres is geen goede oplossing voor mij. Allereerst is dan nog steeds het 'verkeerde' afzender adres zichtbaar en juist het reply-to adres is minder belangrijk aangezien het toch in dezelfde box terecht komt. Ten tweede kan ik dan ook niet meer een email sturen afkomstig van email@studie.nl

Ik ben ondertussen zelf wat aan het experimenteren met vba scripting. Het is mogelijk om een vba scripts aan te roepen vanuit de rules als het recipientadres = mail@dagelijks.nl

Alleen ben ik er nog niet achter hoe ik mbv een vba script het Account van een MailItem kan instellen.

-edit-

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Public Sub ChangeAccount(MyMailItem As MailItem)

Set MySentAccount = Application.Session.Accounts.Item("[i]account_name[/i]")
     MsgBox "New account: " + MySentAccount
     MyMailItem.SendUsingAccount = MySentAccount
     MsgBox "Mail account after change: " + MyMailItem.SendUsingAccount

End Sub

Aan de hand van de message box kan ik zien dat het juiste account wordt geselecteerd.
Er gaat alleen iets mis bij regel 5 of 6. Want ik krijg geen 2e msgbox te zien.

Waarschijnlijk omdat er niet geschreven kan worden op het MyMailItem. Hoewel de SendUsingAccount property wel read/write access heeft.

Iemand tips?

[ Voor 32% gewijzigd door hilarisch op 03-08-2007 17:03 ]