Toon posts:

[SAMBA] problemen met het uitdelen van rechten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het uitdelen van rechten op mappen e.d. loopt natuurlijk via Linux zelf. Op het moment dat ik een user aanmaak binnen Linux via:

code:
1
useradd username -m -p password

En een nieuwe user aanmaak binnen samba:

code:
1
smbpasswd -a username

Dan zit ik met het probleem dat deze user al mn directories kan zien die geshared zijn en over al in kan? Hoe kan dit? Snap er niks van? Heb een hele basis smb.conf. Hieronder even een stukje hieruit met betrekking tot een share waar de user niet in zou mogen komen:

code:
1
2
3
4
5
6
[data]
    comment = data
    writable = yes
    locking = no
    path = /data
    public = no

De rechten op deze map staat op andereuser.anderegroep. Iemand een idee of tip?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat zijn de rechten op die directory's? Waarom mag hij uberhaupt verbinden met die share?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik nu al weet... Er is een chmod 0777 op gedaan...

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus opgelost! Soms kan je uren over zulke dingen heen kijken. Best stom eigenlijk :)

Zit nu nog met het probleem dat als ik in een group zit die rechten heeft op een map, Samba dit blijkbaar niet ziet. En mij alleen rechten geeft als ik voor 'Other/Worl' rechten geef op de map. Dan kan ik deze wel zien. Bestanden toevoegen overigens gaat dan nog niet, dat is wel vreemd!

Het betreft hier overigens een home directory, waarbij de group administrators in de home mappen van de andere users moet kunnen kijken. Of is dit afgeschermd?

[edit]

Ik moest blijkbaar opnieuw aanmelden bij windows. Hij onthield mn oude account waardoor ik stiekem met de verkeerde user inlogde op Samba. Zijn we er toch weer uitgekomen!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 16:15 ]