Asus P5K mobo en verbruik!

Pagina: 1
Acties:

• fotomartin
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik wil een redelijk rap C2D systeem bouwen maar toch ook letten op het energie verbruik. Ik lees dat het P5K mobo gebruik maakt van AI GEAR 2 en CPU frequentie en VCore reductie tijdens weinig processor power gebruik en AI NAP om het verbruik te beperken. Heeft iemand gemeten wat de besparingen kunnen zijn? Ik wil wel een snel systeem maar in idle mode zo min mogelijk nutteloos verbruik tegengaan.

Als ik bij Giabyte kijk zie ik deze oplossingen niet. Is het dan verstandig om uit energie verbruik oogpunt voor de Asus te kiezen?

[ Voor 14% gewijzigd door fotomartin op 03-08-2007 13:12 ]

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:39
Intel heeft standaard de Speedstep technologie die de cpu terugklokt in idle status, daarnaast kun je de 2D(idle) mode van je videokaart aanpassen met bijv. atitool. Veel meer kun je niet doen om het verbruik terug te dringen.

Verwijderd

Gigabyte heeft Ultra Durable 2 waardoor ze ook nog wat zuiniger zijn.

Iig moet je niet teveel verwachten van mobo qua verbruik. Volgens theodouma verbruikt een standaard mobo 40W. Dan zal je niet makkelijk onder de 30W kunnen komen schat ik en die 10W moet je niet te veel voor doen, aangezien een standaard C2D systeem al minimaal 200-250W verbruikt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 13:23:

Iig moet je niet teveel verwachten van mobo qua verbruik. Volgens theodouma verbruikt een standaard mobo 40W. Dan zal je niet makkelijk onder de 30W kunnen komen schat ik en die 10W moet je niet te veel voor doen, aangezien een standaard C2D systeem al minimaal 200-250W verbruikt.
Een standaard Intel moederbord zal minstens 40 watt slurpen ja, een high performance chipset erop zoals de 965 of P35 en je kunt er nog een tiental wattjes bovenop tellen (of nog meer als je pech hebt). (Je hebt ook wel zuinige Intel moederborden, maar dan wil je de performance niet weten)

Bij AMD is het een ander verhaal, daar hoeft het moederbord geen geheugencontroller te bevatten en kan dus een stuk zuiniger zijn.

De CPU's van AMD zijn inclusief geheugencontroller nog vergelijkbaar met de CPU's van Intel qua verbruik, dus daarmee zit je goed.

Moraal van het verhaal, wil je een zuinig systeem: Pak AMD.

(op de FP stond laatst een review waarin het ook stond)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2007 13:32 ]

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 04:03
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 13:23:

u sure? volgens mij heeft Ultra Durable 2 betrekking op de qualiteit van de condensatoren op het moederbord, waardoor er stabielere stroom wordt geleverd.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Asus AI Nap en AI gear en al die andere BS, speelt gewoon in op de al aanwezige technieken van in dit geval de Intel chipset en processor. Je kunt ook zonder die programma's het stroom besparen. In Vista kun je dit goed bekijken wat allemaal mogelijk is als je stroomprofielen oproept. Belangrijkste is Speedstep.

Neem overigens geen socket 775 bord met Nvidia chipset, die verbruiken weer meer dan de Intel 975 en 965 varianten. Weet alleen niet de gegevens van de P35 en straks de X38 of die zuiniger of meer verbruiken dan de Nvidia's, iemand?

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Mr Alfabet schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 13:47:
[...]

u sure? volgens mij heeft Ultra Durable 2 betrekking op de qualiteit van de condensatoren op het moederbord, waardoor er stabielere stroom wordt geleverd.
Jep ook voor het verbruik is het een positieve invloed. De kwalitatievere componenten gaan over het algemeen een lagere weestand hebben (low-ESR) en de mosfets die schakelen gaan ook een lagere equivalente weerstand hebben waardoor er minder energie gedissipeerd wordt.

Over het algemeen voor verbruik: gewoon gebruik maken van speedstep EIST en C1E, de zaken die standaard al voorzien zijn door intel. Bij alle deftige moederbordjes is dat mogelijk en dat doet exact het zelfde als in de startpost omschreven namelijk CPU frequentie Vcore verlagen. Volgens mij zijn die termen van Asus gewoon een andere mooi klinkende marketingsnaam voor deze features (of is het nog iets anders?).

• Dragons
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:23
De termen die je in de qoute aanhaald zijn volgens mij niet van toepassing op een Asus bord maar juist op die van Gigabyte. Correct me if i'm wrong

-

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

wellicht helpt dit je een handje op weg ?

• fotomartin
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik denk na de tips van Disco stu en Zygivt dat ik toch maar voor een Gigabyte P35DS3R bordje ga.
Pagina: 1