[XP SP2] 2e core hoge belasting, geen proces

Pagina: 1
Acties:

• DaFrenk
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-12-2025
Sinds een tijdje heb ik een vreemd probleem met mijn zelfbouw PC. Regelmatig stijgt het CPU gebruik van mijn 2e core de pan uit zonder dat een proces daarvoor verantwoordelijk is. De hele PC begint traag te reageren, mijn muis hapert en de enige oplossing is de PC uitschakelen. Even wachten en dan weer inschakelen. Bij een reboot blijf je het probleem behouden.

Ik heb al een paar keer proberen te achterhalen waar het door kan komen. Soms denk ik dat het komt doordat ik via het netwerk een computer benaderd heb. Dat het een tijd daarna ontstaat. Maar soms verdenk ik het programma "AltBinz" ervan, maar ik heb voor geen enkele van die mogelijkheden concluderend "bewijs" kunnen vinden. Want soms gebeurd het ook zonder dat ik een van die activiteiten gedaan hebt. Het gebeurd in ieder geval elke keer tijdens mijn usenet activiteiten, dus leechen via AltBinz, PAR checken via QuickPar, uitpakken via WinRAR (dual core functionaliteiten ingeschakeld) en branden via ImgBurn.

Ik heb al eens gezocht en de Cool 'n Quiet uitgezet voor mijn Dual Core processor. Dat heeft niks mogen helpen.

Somehow betwijfel ik dat het een softwarematig probleem is, want als een programma verantwoordelijk zou zijn dan zou je toch verwachten dat na een normale reboot het toch weer opgelost is? Een reformat van Windows heb ik nog niet durven doen, maar ik ben bang dat ik straks weinig keus zal hebben. Al is het maar om dat uit te sluiten.

Ik begrijp dat het een heel algemeen probleem kan zijn wat door van alles veroorzaakt kan worden, maar zoals ik al zei het lijkt geen programma of proces te zijn want alle processen lijken gewoon een normaal CPU gebruik te hebben maar toch is de CPU (of één core daarvan) dusdanig belast dat hij het hele systeem onstabiel maakt. Het lijkt erop dat de 2e core wel 100% in gebruik is terwijl de 1e core gewoon voor "normaal" gebruik is gereserveerd.

Iemand tips en ideën waar dit aan zou kunnen liggen en wat ik eraan kan doen?

Specificaties:
AsROCK 939Dual-SATA2
AMD Ahtlon64 X2 3800+ Dual Core
1GB RAM
GeForce 7650GT 512MB

[ Voor 8% gewijzigd door DaFrenk op 03-08-2007 13:27 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Heb je snelle harde schijven? Check ze eens met HDTune, kijk eens naar de SMART, misschien heb je slechte sectoren, want een enorme vertraging meebrengt.

Altbinz checkt iedere keer als je een bestandje binnen hebt de PAR2. Dat freet ook wat CPU, zeker icm slechte sectoren/trage schijven.

En zet je specs in de TS, niet iedereen heeft sigs aanstaan.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• DaFrenk
Kunnen slechte sectoren op een HDD zorgen voor een hoge CPU belasting van de 2e core? Want dat is dus wat er gebeurd. En als AltBinz die CPU tijd zou vreten dan zou dat toch duidelijk moeten worden uit de taakmanager en het AltBinz proces?

Ik zal iig eens de HDD's checken :) Kan sowieso geen kwaad.

Edit: SMART status en quick-scans hebben geen problemen opgeleverd. Ik doe nu een uitgebreide scan van de download schijf, voor de zekerheid.

[ Voor 19% gewijzigd door DaFrenk op 03-08-2007 13:32 ]

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Ik lees helemaal niets over het scannen op virussen, spyware en rootkits. Bij verdachte cpu activiteit zou ik daar aan denken, zeker als niet duidelijk is wie ervoor verantwoordelijk is. Heb je je systeem al gescant op die categorieen troep?

• DaFrenk
Ja nou, ik heb standaard NOD32 draaien. Die is ook up 2 date. Ik weet dat je nooit zeker kan zijn, maar ik ben een verstandige surfer. Dus ik denk dat de kans op spyware minimaal is. Toch zal ik voor de zekerheid eens even Hitman downloaden, kijken of er toch niet iets te vinden is. Bedankt voor de tip :)

Om eerlijk te zijn heb ik er niet aan gedacht nee, juist omdat ik al in jaren er geen last meer van gehad heb omdat ik dat soort dingen op afstand al ruik. Tevens omdat het een PC is die vrijwel niet gebruikt wordt voor te surfen en ook e-mail wordt er niet in opgehaald.

• PeterFdeVries
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11-2025
Somehow betwijfel ik dat het een softwarematig probleem is, want als een programma verantwoordelijk zou zijn dan zou je toch verwachten dat na een normale reboot het toch weer opgelost is?
Ik denk dat dit niet helemaal waar is. Sommige programma's starten zichzelf met het starten van windows waardoor het programma net zo snel weer actief wordt als je het afsloot... Check eens welke programma's automatisch starten bijv.?

• DaFrenk
Dat is vreemd, ik kan MSConfig niet starten. Ik krijg een dosvenster en dan verdwijnd hij weer. Dat is neem ik aan een teken dat er ergens iets niet goed is. Of in ieder geval het bestand beschadigd is..

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-03 11:49
Heb je in je taskmanager, bij performance, de optie "view kernel times" aanstaan? Als blijkt dat je erg veel kernel time hebt tijdens je probleem, kan dat duiden op een harddisk in PIO-mode. Of een ander stukje hardware wat veel interrupts genereert.

Whatever

• DaFrenk
Ik heb nu die modus aangezet en ik zie heel veel rood. Nu is hij dan ook wel flink aan het scannen voor spyware (Hitman Pro)..

Wat is een harddisk in PIO mode? En wat is er aan te doen?

Edit: het heeft te maken met DMA/PIO mode zie ik dus. Is dat ergens te achterhalen waarin je schijf momenteel zit? De primaire HDD is een SATA2 schijf in IDE modus (vanwege problemen met BSOD's).

[ Voor 34% gewijzigd door DaFrenk op 03-08-2007 15:25 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
DaFrenk schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 15:20:
Wat is een harddisk in PIO mode? En wat is er aan te doen?
Even kijken :)

• DaFrenk
Volgens HDTune zijn al mijn schijven in een UMDA Mode 6 momenteel actief. Is dat een antwoord op de vraag of hij in PIO mode zit?

Voor de volledigheid, in mijn systeem zitten 3 schijven. 2 daarvan zijn aangesloten via de normale IDE poort. De laatste (de primaire) is een SATA 2 schijf in IDE modus. Het gaat om een Samsung SP2504C (primaire) een Maxtor 6L250R0 en een Maxtor 4D080H4.

[ Voor 50% gewijzigd door DaFrenk op 03-08-2007 15:46 ]

Pagina: 1