Raid controller Asus P5KC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.083 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jbvanvliet
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-03-2025
Hallo,

Ik ben bezig een nieuwe pc te bouwen, nu krijg ik alleen het RAID verhaal niet voor elkaar. Ik heb het idee dat ik iets fout doe. Het verhaal is als volgt.

Op het moederbord van Asus zitten 4 sata aansluitingen (2 rode 2 zwarte) en een losse sata aansluiting van de JMicron RAID controller. Nu begint de ellende al met waar ik mijn HD's (2x 400GB spinpoint) in moet prikken. Ik ging er van uit dat er in ieder geval één in de Raid controller moet en de andere heb ik in verschillende Sata poorten gehad. Als de pc opstart komt er ook in beeld dat ik op CTRL-J moet drukken voor het raid menu. In het raid menu aangekomen kan ik de optie "create raid" niet gebruiken omdat er niet genoeg schijven aanwezig zijn.

Wel heb ik al in het BIOS de raid controller aangezet en voor de control RAID gekozen.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

Alvast bedankt

Always happy

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-02 17:12

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik heb de P5KC niet maar ik spreek uit ervaring met de P5W DH, P5W64 WS en een heleboel types daarvoor.

Sluit de hardschijven aan op de poorten van ICH8R (of is dat al ICH9R?), zie boekje hiervoor welke poorten dat zijn. Vervolgens in de bios van het moederbord de ICH8R instellen op raid-modus. Zet de JMicron uit om verwarringen te voorkomen. Vervolgens krijg je tijdens de boot de bios te zien van de ICH8R en kun je beginnen met de array te maken, zie boekje voor de rest.

De JMicron zou ik alleen gebruiken als je te weinig poorten hebt of de e-sata wilt gebruiken. Je kunt apparaten als een sata dvd-schrijver ook aansluiten op de ICH8R als deze in raid modus staat.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Handleiding/specs lezen.
op de asus site bij P5KC:

Southbridge
- 4 x SATA 3.0 Gb/s ports
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
- 1 x SATA 3.0 Gb/s ports
- 1 x External SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)
- Supports SATA RAID 0,1 and JBOD

Als je raid wil gebruiken moet dit via de J-Micron controller, 1 sata hiervan zit link langs de PCI poorten en de andere zit op de achterzijde bij de USB poorten/netwerkpoort/PS2 poort.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-02 17:12

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 14:51:
Handleiding/specs lezen.
op de asus site bij P5KC:

Southbridge
- 4 x SATA 3.0 Gb/s ports
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
- 1 x SATA 3.0 Gb/s ports
- 1 x External SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)
- Supports SATA RAID 0,1 and JBOD

Als je raid wil gebruiken moet dit via de J-Micron controller, 1 sata hiervan zit link langs de PCI poorten en de andere zit op de achterzijde bij de USB poorten/netwerkpoort/PS2 poort.
Ja, ik ging der vanuit dat een Intel Matrix Raid chipset gebruikt werd, maar dit is een budget moederbord. Zoals Falconx zegt, als je raid wilt dien je een interne schijf te koppelen met een externe e-sata schijf. M.a.w. niet doen...

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Als je perse raid wil moet je de P5KE/wifi kopen.
Deze heeft de ICH9R southbridge en dan heb je naast de 2 jmicron sata poorten nog 6 sata poorten en die kan wel raid.

Ikzelf heb bewust afgezien voor raid en toen de P5K gekocht.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je kan ook gewoon het OS software RAID gebruiken, is niks minder dan hostraid. Bijkomend voordeel; het maakt dan niet uit welke sata-poorten je gebruikt.

[ Voor 32% gewijzigd door Madrox op 03-08-2007 17:35 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• jbvanvliet
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-03-2025
Ik heb het inmiddels aan de praat. De oplossing was het aanschaffen van een sata naar e-sata kabel. De heb ik aangesloten via een pci slot op de externe e-sata aansluiting. Nu herkende de j-micron raid controller de HDD's wel. éénvoudig een raid aangemaakt en toen de windows cd erin geduwt. Deze wou niet van de raid schijf lezen en na 10x een andere floppy te hebben gebruikt vond ik op dit geweldige forum ergens een topic met hetzelfde probleem. Andere windows cd... bleek de oplossing,

Het kan dus wel met een PK5C, zij het met een omweg. Bedankt voor de reacties en het topic kan naar mijn idee gesloten worden.

Jeroen

Always happy

Verwijderd

" De oplossing was het aanschaffen van een sata naar e-sata kabel. De heb ik aangesloten via een pci slot op de externe e-sata aansluiting. "

ik heb een Asus p5k moederbord en zit met een gelijksoortig probleem. als ik mijn handleiding goed lees, dan lijkt het dat ik alleen raid kan gebruiken door de 1ste schijf op de interne e-sata slot aan te sluiten en de 2de (identieke) schijf op de externe sata poort aan te sluiten. Nu lijkt het erop dat ik d.m.v van de bovengenoemde kabel dit mogelijk kan maken. ik hoef dan geen speciale externe (en identieke) hd te kopen maar sluit de 2de interne hd aan via deze speciale (van e-sata naar sata) kabel.
De geciteerde tekst geeft echter onduidelijkheid: " heb i k aangesloten via een pci slot?" heb je een extra raid controller aangeschaft? ik snap het antwoord eigenlijk niet zo goed.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:59
Ik denk dat hier een bracket wordt bedoelt, dus zo'n ding dat de gaten aan de achterkant bedekt. In principe zou hier echter ook een normale SATA-kabel kunnen werken die je zelf op een bepaalde manier naar buiten voert.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 15:42:
Als je perse raid wil moet je de P5KE/wifi kopen.
Deze heeft de ICH9R southbridge en dan heb je naast de 2 jmicron sata poorten nog 6 sata poorten en die kan wel raid.

Ikzelf heb bewust afgezien voor raid en toen de P5K gekocht.
Oef maar dit bordje in tegenstelling tot de P5KC heeft weer geen DDR2 & DDR3 gebruik mogelijkheden slechts DDR2.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 04:18:
[...]

Oef maar dit bordje in tegenstelling tot de P5KC heeft weer geen DDR2 & DDR3 gebruik mogelijkheden slechts DDR2.
Wel een beetje een megakick.
Denk niet dat toen de TS dit topic een half jaar geleden opende, DDR3 interessant was.
Denk trouwens nu nog steeds niet voor de meeste mensen...
Nadeel trouwens van een bord dat beide aan kan, je bent de helft van je geheugenslots kwijt, want DDR2 en DDR3 zijn niet gelijktijdig op dat bord te gebruiken. Je hebt per soort dus maar 2 slots.
Pagina: 1