Toon posts:

[Canon/Obj] Hoe IS op werking te controleren (17-85 IS USM)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Canon 400D met oa EF-S 17-85mm IS USM. Het probleem is dat ik mij afvraag of IS bij mijn lens wel functioneert. Ik hem het gevoel dat IS aan/uit zetten geen verschil uitmaakt.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan controleren?

Thx

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Volledig inzoomen @ 85mm, door de viewfinder kijken, het middelste focuspunt op een vast punt houden (bijvoorbeeld de muis op je bureaublad). Dan zachtjes heen en weer bewegen met de cam, en dan de shutterbutton half indrukken.

Ook kun je luisteren naar de lens (leg je oor ernaast en focus maar eens).

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Tevens heeft de IS pas nut als je bv op 85 mm schiet met een sluitertijd van zo'n 1/30 of zo. Schiet je in de volle zon met bv 1/1000 dan heeft het ook geen enkel nut en zie je zeker geen verschil.
En zoals de bovenbuurman zegt, je kunt het horen. Sluiterknop half indrukken, camera bewegen en je oor op de lens. Dan hoor je prrrr, prrrr, uit de lens komen.

This footer is intentionally left blank

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
zoals bovengenoemde eigenlijk al zegt, maar niet echt aangeeft als optie :):

zet je sluitertijd rond de 1/10e seconde en kies een bijpassend diafragma, schiet vervolgens een plaatje mét en een plaatje zonder stabilizatie. het verschil moet dan duidelijk zichtbaar zijn.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-01 21:36
Je ziet het normaal gesproken al duidelijk in je zoeker (iig als je net als ik geen geweldig vaste hand hebt). Gewoon IS aanzetten, sluiterknop half in drukken en dan een beetje trillende bewegingen met je camera maken terwijl je door de zoeker kijkt. Als je zoekerbeeld redelijk rustig blijft werkt je IS goed :)...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Magic schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 09:39:
zoals bovengenoemde eigenlijk al zegt, maar niet echt aangeeft als optie :):

zet je sluitertijd rond de 1/10e seconde en kies een bijpassend diafragma, schiet vervolgens een plaatje mét en een plaatje zonder stabilizatie. het verschil moet dan duidelijk zichtbaar zijn.
Maar probeer dit truucje niet buiten ofzo overdag, want dan krijg je 2 witte foto's ;).
Zorg er dus wel voor dat je geen overbelichte foto's krijgt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1