[TV] Kanaal 2 ... vraagje voor de Belgen

Pagina: 1
Acties:

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Sinds een maand of 2 kijk ik op een Panasonic 42PA50 plasma scherm. Ik kijk via de gewone kabel (SD content that is).
Nu valt het mij op dat het beeld van de zender Kanaal 2 echt waardeloos is.. ik heb het voornamelijk over de donkere scenes waarin grijswaarden groenig overkomen, lichtschakkeringen er vreselijk lelijk uitzien enzovoorts...
Dit heb ik dus enkel op Kanaal 2 en bv niet op VRT, Canvas, VTM, VT4. Op die zenders is het beeld heel erg goed, ook indien het over donkere scenes gaat (ik zie zelfs geen reden om naar digitale kabel over te stappen, het is zo al voor mij quasi perfect).
Ik kan me niet herinneren dit op m'n CRT beeldbuis ooit gezien te hebben... kan zijn dat m'n plasma er gevoeliger aan is.

Zijn er landgenoten hier die hetzelfde op Kanaal 2 ervaren?
Zoja, dan kan er bij Kanaal 2 aangeklopt worden om het probleem (dat dan niet een alleenstaand geval is) aan te kaarten :/

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Heb net even gekeken op een CRT, maar daar is alles in orde, beneden op de plasma heb ik het ook niet.

Probeer eens fijn te stemmen op het kanaal? Misschien is dat niet in orde?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
lcd's en plasma's zijn altijd wat gevoeliger voor ruis bij een analoog signaal als input.

waar een crt de traagheid heeft van zijn analoge elektronica om lichte storing op te vangen, heb je bij die 'digitale' schermen de quantisering die kleine dipjes erger kunnen maken - waardoor je dus plots wel storingen zichtbaar krijgt op sommige posten (lopende lijnen, ....)

zet op dezelfde plaats eens terug een crt: heb je die storing ook of niet ?

heb je dubbelafgeschermde coax ?
(lach je mss mee, maar als je belt naar je kabelboer, krijg je 100% zeker dezelfde vraag voorgeschoteld) wederom omdat vooral bij langere kabel er iets meer ruis op kan komen waar die plasma wel overvalt, en je crt niet.

Heb je er aftakkingen tussen zitten ? of andere toestellen, zoals video/dvd-recorder's ?
elke aftakking = 3dB verzwakking van het signaal, elk toestel ertussen kan storing geven...

hang je plasma eens rechtstreeks met een zo kort mogelijke kabel aan het catv-doosje of de versterker (de plaats waar die kabel binnenkomt in ieder geval)

betert het niets: kabelboer bellen, kan ingesijpeld vocht zijn in de dropkabel tussen tap en je huis.
of slecht contact op die tap, of gewoon slecht signaal daar op de kabel.

Hoe dan ook, is zulke interventie gratis (als het buiten is), en krijg je er soms zelf gratis een binnenhuisversterker bij (wat je anders ook al snel 20 tot 70 euro kost)

Best kan je navragen bij je eigen buren of zij die storingen ook opmerken: dan is het zekers lokaal.

(enkele tips van iemand die een paar jaar telefonisch support heeft geleverd voor belgische kabel-klanten: anders mag je bellen, om mogelijk van mijn ex-collega's hetzelfde te horen, en nadien nog eens terug bellen voor die technieker...)

• renio
  • Nu online
wow! merci voor al die info en tips!

het maffe blijft wel dat het enkel op die ene zender is. Er zit geen ruis in het beeld enkel lelijke vlekken in donkere scenes. Enkel op Kanaal 2 dus. Fijnafstemmen helpt niet.. integendeel... vanaf het moment dat ik met de fijnafstemming begin te knoeien komt er ruis in het beeld (laat ik de fijnafstemming 'in het midden' staan dan is het beeld zuiver... tot er weer donkere scenes getoond worden). Zap ik naar een andere zender waar er ook donkere scenes getoond worden dan is daar alles perfect.
Het is wel een lange kabel (dubbelafgeschermd... dat weet ik zo niet) en er zit een videorecorder tussen... als ik die ervan tussen haal dan heb ik overal ruis.. dus ik heb altijd al het idee dat die videorecorder me juist aan een zuiverder beeld helpt.

Enfin... ik zal 't eens aan de buur vragen en desnoods naar de kabelboer bellen.

• soulrider
als je videoversterker al zorgt voor beter beeld, dan is het signaal iets te zwak bij aankomst bij je videorecorder (de binnenhuiskabel is bv te lang). Die videorecorder geeft het bij hem binnenkomend signaal meestal iets versterkt door - of hij brengt die terug naar de standaard waarde.

Dat het slechts op 1 zender is, kan gebeuren omdat net die ene frequentie wat storing heeft.
Kijk eventueel eens op http://www.zenders.be/keuze.jsp mbv je postcode welke zenders net naast ka2 zitten op de kabel (qua frequentie) en vergelijk daar eens mee...
(dan is een frequentieband gestoord)

bbc2 zit meestal rond de halve frequentie van ka2, is daar mogelijk ook die storing?

een andere mogelijkheid is misschien het 16:9 <> 4:3 omrekenen ?
probeer daaar ev. eens mee te spelen ?

• renio
  • Nu online
hmm... dus als ik m'n videorecorder ooit eens naar de eeuwige jachtvelden stuur dan kan ik maar beter een signaal-versterker ofzo voorzien .. of wat anders?

Ik check vanavond BBC2 en La Deux eens (die zitten voor en achter Kanaal 2) en eens op 4:3 bekijken.

• soulrider
als het kan (en als de buren geen storing hebben) een versterker (laten) plaatsen aan het punt waar de kabel je huis binnenkomt. zekers als je een 10 a 15m binnenhuisbekabeling hebt.
(als je kabelboer een technieker stuurt controleert ie wrs toch dat inkomend signaal en afh. hoe het van de tap vertrekt gaat ie op/aan die tap werken of je krijgt zo'n versterker cadeau)

zodat het signaal ook goed genoeg is zonder die recorder ertussen.
je hebt dan ev. ook wat reserve als je die kabel zou willen splitsen naar andere tv-toestellen bv.

maar test eerst even (als je bv iemand kent met zo'n versterkertje dan kan je zo al testen zonder kosten of techniekers)

• renio
  • Nu online
Aha! Oorzaak gevonden!

Sta ik met de gebuur te babbelen over m'n Kanaal 2 probleem (en eens vragen of 'm eens wil checken bij hem) en die vertelt tussendoor (zonder iets op voorhand te vermoeden) dat de kabelboer vandaag zo'n klein grijs bakje, dat langs de straat staat, hersteld heeft (was geraakt door een auto).
Nu zit ik te kijken naar Kanaal 2 en beeld is perfect, zonder strepen of rare vlekken... toeval of niet...? (wel straf dat 't dan maar op 1 zender invloed had).

[ Voor 11% gewijzigd door renio op 08-08-2007 00:00 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ja inderdaad. Waarschijnlijk was de schade bij digitale tv groter geweest. Meerdere zenders op zwart door de compressie.

• soulrider
@renio: thanx voor de feedback - leuk dat het ondertussen in orde is.

Mocht het nogmaals voorkomen dat zo 1 zender moeilijk doet: na een controle van je eigen kabels en kleine testjes zoals met die video-recorder er tussenuit halen bij de buren navragen of zij hetzelfde hebben.
Soldaatje schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 00:07:
Ja inderdaad. Waarschijnlijk was de schade bij digitale tv groter geweest. Meerdere zenders op zwart door de compressie.
en idd bij digitale zenders heb je alles of niets op een frequentie.
bij storing krijg je eerst blokvorming - door de compressie. zoals je ook merkt op een dvd vol krassen en vinger-afdrukken. of bij een te hard gecomprimeerde divx.

Maar impact op meerdere zenders komt niet door de compressie maar door het mux'en
waar er bij analoge tv er per frequentie(-band) maar 1 zender zit, zit er bij digitale tv meerdere zenders in 1 zo'n smallere band verstopt. als zo'n frequentie-band dan storing krijgt, hebben al die digitale zenders in die mux last van het fenomeen blokvorming of wegval van het beeld.
(als de storing te erg is - zoals een dvd die ermee stopt, of gaat skippen, ...)
(ook al omdat je bij digitaal niets hebt als fijn-tuning: daar is het: je hebt hem of je hebt hem niet.)

[ Voor 4% gewijzigd door soulrider op 08-08-2007 10:08 ]

• renio
  • Nu online
grmbl... zit ik net naar Kanaal 2 te kijken ... terug diagonale strepen en vlekken op grijs-waarden. Enkel op Kanaal 2 en dat terwijl 't gisteren en deze ochtend 't beeld ineens wel perfect was.
Moet de oorzaak toch elders te zoeken zijn.. pfft

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 12:14
Ik merkte zondag hetzelfde tijdens The Sopranos.
In donkere scenes viel het enorm op. Precies alsof de kleuren een veel te lage bitdiepte hadden.

Ik kijk ook analoog.

• renio
  • Nu online
Ola!
Mantis, wat voor tv heb jij ?

[ Voor 35% gewijzigd door renio op 09-08-2007 07:40 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ookal kijk je analoog, video wordt digitaal verstrekt aan je kabelboer ;) Daar zetten ze het digitale signaal om naar analoog zodat jij kan kijken.
Dus het kan heel goed dat de bitdiepte te laag is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij mij is kanaal 2 & nog een paar andere posten van mindere kwaliteit, maar het is zo weinig dat het me nooit opgevallen is tot nu. Ik kijk wel nog met een 82cm CRT... In mijn vorige woonst was dit erger, dan zijn ze van mixtix een versterker komen plaatsen.

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 12:14
renio schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 07:39:
Ola!
Mantis, wat voor tv heb jij ?
Ik keek op een Akai van 10 jaar oud.
Regio Dendermonde

• soulrider
renio schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 22:27:
grmbl... zit ik net naar Kanaal 2 te kijken ... terug diagonale strepen en vlekken op grijs-waarden. Enkel op Kanaal 2 en dat terwijl 't gisteren en deze ochtend 't beeld ineens wel perfect was.
Moet de oorzaak toch elders te zoeken zijn.. pfft
nagevraagd bij buren ?
kan een ander kastje zijn, of niet goed gemaakt door die technieker.
(ingesijpeld vocht kan het ook zijn)

of zoals hierboven door mezelf gezegd en bevestigd hier net boven): alsnog een te laag signaal dat bij je binnenkomt, en dan is er een versterker nodig. Als het kan gratis via je kabelboer.
Pagina: 1