Toon posts:

Mandrake-Poll; Bagger/Hemels Zo ja/nee waarom?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat vind de gemiddelde tweaker hier nou van?

in Mandrake 7.2 heeft de tweaker:
-KDE 2.0
-Zowel XFree 4.0.1 als 3.3.6 met hardware-ondersteuning
-support voor USB
-support voor HPT366 en 370's (Thank god!!!)

Zegt de man van Del Monte ja?
Of wacht men op een nog belachelijker compleet pakket als Suse 7.1???

(SiR_prozaQ is blij met zijn out-of-the-box linux, maar gelooft dat de gemiddelde tweaker Linux kiest om alles zelf te doen,
i.p.v. wachten op een keurige distri...)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
Ik heb zojuist Mandrake de deur uitgedaan en Debian geinstalleerd omdat ik het debian package systeem vele malen beter vind dan het rpm-systeem. En omdat Mandrake teveel heeft geinstalleerd/teveel nadenkt voor mij. En omdat StarOffice 5.1 (had ik nog liggen) niet wou installen. En omdat kde2 weleens al mijn instellingen weggooide (kon ik weer opnieuw beginnen). Nu heb ik debian 2.2r2 geinstalleerd met Gnome-Helix (ohja, Ximiam oid :P) en ik ben in ieder geval errug tevreden over het package management (nogmaals bevestigd...).
Het grote jammere van Debian is dat het altijd wat achterloopt in versienummers van de packages. Maar dat maakt het geheel wel weer erg stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
OK, duidelijke taal.

Mandrake 7.2 heeft een erg lage instapdrempel, bij installatie vanaf CD kun je het schijfie in windoos een autorun laten draaien, waarna je in je browser een aantal guides en filmpjes ziet over installatie en bediening van KDE.

Ik weet niet of je ooit de belachelijke introvideo van win millenium hebt gezien,
maar vergeleken daarmee wint deze op het filmfestival van Canne een gouden palm!

Zoals je al zei installeer je wel een boel, maar ik zie mandrake ook eerder als een Desktop-oplossing.
Op het moment dat je een spartaanse server wilt, moet je minimaliseren.
Voordeel van oude versies bij Debian is wel bewezen stabiliteit, toch?

• balk
ik heb die filmpjes nog nooit gezien, ik zla eens kijken ;)

Maar ik gebruik debian nu ook als desktop. Enige probleem is een fijn mailproggel. kmail2 is erg fijn vind ik, maar ik heb kde2 nog niet geinstald. Die zit nl niet bij debian, om vele redenen (die ik overigens niet ken). Ik ben nog zoekende en Balsa 1.0.0 aan het installen (tov 0.6 uit de debian release).

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Eens met balk...

Mandrake is een ramp voor de gevorderde gebruiker, maar wel leuk voor de beginner... maar daar kan ik mij, als ik even reeël ben, niet meer toe rekenen.
Ik zeg niet dat het bagger is, maar bij mij komt het er iig niet op. Ik heb geen zin om achteraf te moeten gaan snoeien in apps die in de eerste plaats niet geinstalleerd hadden hoeven(moeten) worden. Als ik dat soort dingen wil, installeer ik wel weer Windows.
Debian heerscht grote tijd :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Balk: voor KDE even dit in je /etc/apt/sources.list zetten:
code:
1
deb ftp://ftp.linux.ee/pub/kde.tdyc.com/debian potato main

ff apt-get update en dan kun je kde2 zo installeren met de diverse task packages :)

• balk
tenks!

Het is nu aan het binnendruppelen (k*t casema.... 4 a 5 kB/s :()

Geduld is een schoone zaack

• afterburn
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Op vrijdag 09 februari 2001 23:13 schreef Jotti het volgende:
Eens met balk...

Mandrake is een ramp voor de gevorderde gebruiker, maar wel leuk voor de beginner... maar daar kan ik mij, als ik even reeël ben, niet meer toe rekenen.
Ik zeg niet dat het bagger is, maar bij mij komt het er iig niet op. Ik heb geen zin om achteraf te moeten gaan snoeien in apps die in de eerste plaats niet geinstalleerd hadden hoeven(moeten) worden. Als ik dat soort dingen wil, installeer ik wel weer Windows.
Debian heerscht grote tijd :)
sarcasme
Zeker al eens met Mandrake gewerkt?
/sarcasme

Als je ipv op de windows manier gewoon de hele installatie door entered, voor 'expert' installatie kiest, dan heb je vrolijk volledige controle over wat er geinstalleerd wordt hoor.

Maargoed, iedereen zijn of haar keus. Persoonlijk hoef ik geen distro die 2 jaar achter de laatste ontwikkelingen aanholt.

Mandrake is tevens een van de weinige, zo niet de enige distro, die alle packages compiled voor 686, ipv 386, met als gevolg dat tenzij je alle packages zelf overnieuw gaat compilen, Mandrake gewoon een heel stuk vlotter draait dan de rest.

En ja, het is ideaal als desktop, maar als server werkt het ookperfect hoor. Draait hier op mijn servertje, 1GB hdd, geen X, no-nonsense, geen onnodige crap. Niks achteraf weggooien, gewoon goed installeren.

Oh ja,
* afterburn loves mandrake linux

(Voor het geval het nog niet duidelijk was :P )

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op vrijdag 09 februari 2001 22:38 schreef SiR_prozaQ het volgende:
in Mandrake 7.2 heeft de tweaker:
-KDE 2.0
-Zowel XFree 4.0.1 als 3.3.6 met hardware-ondersteuning
-support voor USB
-support voor HPT366 en 370's (Thank god!!!)
Als je geen lame kennisloze linux-newbie (no offense) bent heeft elke distro dat hoor!

• balk
Ik heb ca. 1 jaar met Mandrake gewerkt. Toen 7.2 uitkwam een clean install gedaan. Uiteraard expert install en heel lang door de lijst gespit. Daarna het hele opstartgedeelte ge-edit. Nu heb ik debian draaien, Mandrake startte in 1,5 minuut op (gokje), debian nu in 0,5 minuut. Niet dat je om elk wissewasje je compu opnieuw opstart meer het geeft wel aan wat er allemaal standaard mee wordt geleverd. Ik probeer nu het omgekeerde te doen. ipv van weghalen wat je niet nodig hebt toevoegen wat je wel nodig (denkt) te hebben. Bevalt me tot nog toe best. Heb alleen nog niet geprobeerd mijn printer te laten werken, komt nog wel.

Ik moet wel toegeven dat Mandrake een _prima_ distro is. Erg leuk om mee te beginnen en erg vooruitstrevend (als eerste kde2).

En toch wilde ik wat anders. Zal wel iets met smaak te maken hebben :9~

Ik kan Mandrake zeker wel aanraden! Geen geouwehoer met het zelf aangeven welke hardware je hebt met modules maar lekker autodetecten.

Alleen, het heeft geen apt-get........
Aan allen die nog nooit ge'apt-get' hebben. Probeer eens ergens iets te apt-getten (op een debian bak uiteraard) en je zult merken hoe krachtig het is. 'apt-get install apache' en de laatste (debian) versie wordt gedownload en bovendien geconfigd! 'apt-get upgrade' en alle pakketjes op je compu worden door een nieuwere versie vervangen (indien van toepassing). vanaf de commandline. IDEAAL! O+

Ik ben nu kde aan het installen, 'apt-get install task-kde' en waarschijnlijk heb ik als ie klaar is een werkende kde2 op mijn compu staan. Probeer dat eens met rpm.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op zaterdag 10 februari 2001 00:31 schreef afterburn het volgende:

[..]

sarcasme
Zeker al eens met Mandrake gewerkt?
/sarcasme
Vanwaar dat sarcasme? Ik vel geen oordeel over dingen die ik niet ken, in tegenstelling over sommige 'linux rulez' mensjes die hier nog wel eens rondlopen
Als je ipv op de windows manier gewoon de hele installatie door entered, voor 'expert' installatie kiest, dan heb je vrolijk volledige controle over wat er geinstalleerd wordt hoor.
Dat is zo, de vergelijking met windows was inderdaad ietwat (overdreven) ironisch, maar dan nog zint die methode van Mandrake me niet. Dit gaat overigens niet over de nieuwste versies, het is alweer een aardig tijdje geleden dat ik die geinstalleerd heb gehad.
Maargoed, iedereen zijn of haar keus. Persoonlijk hoef ik geen distro die 2 jaar achter de laatste ontwikkelingen aanholt.
Jij hebt duidelijk het principe achter 'stable-(frozen-)testing-unstable' niet begrepen. Software mag dan oud zijn, maar daarom ook uitvoerig getest en veel minder buggy dan 'the edge'. Ik draai ook de nieuwste Licq hoor, met de nodige upgrades naar 'testing' daarvoor. Het kan allemaal. Voor de wat kritiekere zaken gebruik ik liever 'stable'.
Mandrake is tevens een van de weinige, zo niet de enige distro, die alle packages compiled voor 686, ipv 386, met als gevolg dat tenzij je alle packages zelf overnieuw gaat compilen, Mandrake gewoon een heel stuk vlotter draait dan de rest.
Was dat niet voor i586? Maar dat maakt eigenlijk weinig verschil in het standpunt en daar geef ik je wel gelijk in. Maar goed, ik recompile een hoop dingen toch zelf.
Niks achteraf weggooien, gewoon goed installeren.
Nogmaals, die installatie procedure vond ik nogal ruk... ik heb geen zin om elk pakketje (uit een lijst van duizenden) te (de)selecteren en later met rpm :r de boel op orde te brengen. En NOG waren er dingen geinstalleerd die ik NIET wilde hebben. Dat zal ondertussen wellicht wat beter zijn geworden.
Maar goed, ieder zijn distro hoor... ik moet er wel bij zeggen dat ik Mandrake zou prefereren boven Red Hat.

Verwijderd

Mandrake O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+

:+

Erg fijne distro.

/me gaat straks Suse 7.1 ook proberen.

• Aaargh!
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Mandrake 7.2 is errug leuk voor mensen die net met Linux beginnen.
zelf gebruik ik een 2 jaar oude SuSE install (uiteraard met de nodige aanpassingen ondertussen) en de enige reden dat ik niet overstap op debian of slackware is dat ik geen zin heb om 2 jaar customizen weg te gooien.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Ik heb mandrake 7.2 een tijdje gedraaid. Wat mij meteen opviel was de goede hardware support. Herkende in 1 keer al mijn hardware :) Dit kan ik niet zeggen van Red Hat 7.0 die nog steeds moeite heeft met mijn videokaart. Daarom draai ik deze alleen in console modus.

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Hehe .. mandrake 7.2 heeft dezelfde architektuur als redhat 7 (dus lekker compatible met rh howto's en rpm), maar heeft enkel een zooi software voorgeinstalleerd en een paar mandrake config utils toegevoegd (waarvan er een paar verrekte handig zijn). Daarnaast is een pluspuntje dat ie i.p.v. lilo GRUB gebruikt voor booten.. dus geen cluster 1024 probleem meer als je er een windows partitie voor hebt liggen.
Maar als je dr eenmaal wat vanaf weet kan je beter overstappen naar RedHat en alles wat je extra nodig hebt zelf compilen (en niet te vergeten de standaard brak gecompilede kernel die in rh7 zit).
leer je ook nog es wat.

Dat probleem met je videokaart is op te lossen door Xfree86 4.01 d'r in te knallen.
Die zit ook in Mandrake 7.2.

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

• afterburn
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Op zaterdag 10 februari 2001 00:52 schreef Jotti het volgende:

[..]

Jij hebt duidelijk het principe achter 'stable-(frozen-)testing-unstable' niet begrepen. Software mag dan oud zijn, maar daarom ook uitvoerig getest en veel minder buggy dan 'the edge'. Ik draai ook de nieuwste Licq hoor, met de nodige upgrades naar 'testing' daarvoor. Het kan allemaal. Voor de wat kritiekere zaken gebruik ik liever 'stable'.
[..]
Dit principe snap ik wel hoor, en dat is een van de dingen die bij Linux lekker duidelijk is. Stable is stable, unstable is unstable en alle variaties er tussen.

Ik zal wel lui zijn geworden. Ik heb ooit 7 jaar geleden geleerd met Linux te werken door een Slackware cd te kopen en zonder hulp ontelbare keren op mn bek te gaan en overnieuw te beginnen.
Ik heb nu zoiets van ik begin met een goed en compleet product, en maak het vandaar uit beter door de puntjes op de i te zetten. Het gestuntel van beginnen met iets wat per definitie al niet doet wat ik wil en zoals ik het wil, om dan vervolgens weken te gaan kloten om het zover te krijgen dat het wel doet wat ik wil heb ik ondertussen wel gezien. Ik wil gewoon na install een goed, snel, stabiel werkend systeem hebben, die al mijn hardware zonder morren accepteerd. Het customizen daarna moet optioneel zijn, niet mandatory. Moetjes heb ik de hele dag al tijdens mn werk; in mn eigen tijd doe ik dingen graag vrijwillig. Heb om die reden in de tijd ook meer respect gekregen voor het product uit Redmond, dat ondanks de instabiliteit toch aardig doet wat er van verwacht wordt voor een zeer groot publiek.

Neemt niet weg dat mijn favoriete distro nog steeds Slackware is, maar ook zij lopen 2 jaar achter de feiten aan.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:16

admiral866

The King Personality Disorder

vraagje:
wanneer komt mandrake met de 2.4 kernel uit?

Verwijderd

Wat mij bevalt aan Mandrake is dat ze altijd de nieuwste software hebben.
Ook bestaat er zoiets als Cooker, waarin de nieuwste kde2 (2.1beta2) sit, de 2.4.1 kernel en veel andere dingen. Cooker is de ontwikkelversie voor de volgende Mandrake versie (april/mei?). Tegenwoordig compileer ik al mijn src.rpm's. alleen X Window is me nog niet gelukt, :(
In Cooker zit nu ook apt-get, waarmee je dus makkelijk van 7.2 zal kunnen upgraden naar een volgende versie. Rpm is hiervoor nooit ontworpen, maar wanneer je blijft bij rpm's van mandrake (zoals je ook blijft bij deb's van debian) zal het prima werken verwacht ik.
En ja, Staroffice gebroken in Mandrake? mijn Wordperfect is gebroken in Debian.
Elke distributie heeft zijn voors en tegens, maar Mandrake is een distro met duidelijke voordelen. Voor mij in ieder geval wel.

Verwijderd

Op zaterdag 10 februari 2001 11:44 schreef admiral het volgende:
vraagje:
Op het moment dat jij de source download en compileerd.
Je hoeft daarvoor toch niet te wachten op Mandrake??:Z

Verwijderd

het grappige van mandrake is al die pinguins overall :P
ik vind het best aardig alleen X windows crasht weleens :(
en hij vergeet dingen spontaan :? zoals xchat
en de expert install is vergelijkbaar met de standaard redhat install.
Ik vind redhat 6.2 beter omdat mandrake te veel shit instaleert en je teveel uit moet zoeken om al die shit uit tezetten.
maar voor de desktop een mooie distributie :)

Verwijderd

Topicstarter
OK,

Het lijkt mij dat iedereen het met elkaar eens is...

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Op zaterdag 10 februari 2001 11:44 schreef admiral het volgende:
vraagje:
Daarvoor ga je toch niet helemaal opnieuw Mandrake installeren als er een nieuwe versie uit is met Kernel 2.4 ??
Zo werkt linux niet. Je kunt elk onderdeel apart opgraden wat je wilt. Je hoeft niet zoals bij microsoft helemaal vanaf een andere installatie te upgraden of opnieuw te installeren.

Gewoon kernel 2.4 source downloaden van http://www.kernel.org en make menuconfig (of in X make xconfig type ..) even al alle instellinkjes zorgvuldig instellen en de image kopieren naar je /boot en toevoegen aan lilo / grub. Kloar is kees 8-)

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

Verwijderd

Deze link wil ik jullie niet onthouden
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
http://home.tampabay.rr.com/jandr/Mandrake.htm
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:16

admiral866

The King Personality Disorder

Op zaterdag 10 februari 2001 22:55 schreef violator_ het volgende:

[..]

Daarvoor ga je toch niet helemaal opnieuw Mandrake installeren als er een nieuwe versie uit is met Kernel 2.4 ??
Zo werkt linux niet. Je kunt elk onderdeel apart opgraden wat je wilt. Je hoeft niet zoals bij microsoft helemaal vanaf een andere installatie te upgraden of opnieuw te installeren.

Gewoon kernel 2.4 source downloaden van http://www.kernel.org en make menuconfig (of in X make xconfig type ..) even al alle instellinkjes zorgvuldig instellen en de image kopieren naar je /boot en toevoegen aan lilo / grub. Kloar is kees 8-)
ja weet ik,
maar ik wou het gewoon even weten.

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
is caldera OpenLinux niks? ik heb als newbie dat eens geinstalleerd nadat ik suse, redhat, mandrake, corel en nog wat andere had geinstalleerd en vond caldera er het strakste uitzien. Kan aan mij liggen. Het is niet echt een bekende distro geloof ik voor de thuisgebruiker maar ik vond hem wel strak...zeker nadat ik het netwerk aan de praat had :)
Pagina: 1