[NAS] Users,Groepen, schrijf en leesrechten

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Beste tweakers,

na de beslissing genomen te hebben naar aanleiding van mijn vorige topic om een de NAS-hardware te bepalen, en de vakantie (en dus vakantiejob) zijn einde nadert (ja dat is idd een beetje pessimistisch gezegd, maarja herexamens he...) heb ik snel een pentium 3 in elkaar geflansd met oude onderdelen zodat ik alvast met de software kon beginnen experimenteren...

Ik heb al Clarckconnect,freenas en nu Openfiler achter de rug.
Clarckconnect vind ik helemaal niet goed, freenas daarintegen wel. Maar in freenas kan je geen users aanmaken zodanig als iemand bij mij thuis via verkenner naar mijn server klikt hij een username en paswoord vraagt.
Ik weet dat dit in de versie 0.7 is gepland voor freenas maar hoe veraf dit ligt weet ik niet...
Ook heb ik mijn twijfels of hetgeen ze omschrijven: ‘Creating a share’(create a folder on a selected disk), with user/group/quota property on this share hetgene is wat ik bedoel.

Daarom ben ik verder gaan zoeken en kwam ik openfiler tegen. Ik had gelezen dat dit hier wel mogelijk was. Na lang prutsen om mijn gedeelde map te kunnen bereiken kwam ik tot de frustrerende ontdekking dat de users en groepen via een ldap server binnen moesten gehaald worden. Nu zo een server heb ik dus niet en na een paar minuten zoeken op google kwam ik niet veel wijzer of ik zo een server kon laten draaien op mijn xp installatie voor de users te importeren. Nu, bij nadar inzien zag ik dat dit toch nutteloos is want ik wil alleen mijn fileserver 24/7 laten aanstaan.
En nu komt de kat op de koord :p, welk os kan dit nu? Ik ben er van overtuigd dat windows home server edition dit wel zal kunnen maar of die softwarematige raid aankan weet ik niet. Ook kan ik de RC ervan niet installeren op mijn pentium 3 want mijn bios is niet acpi goedgekeurd ofzo....
Dus mijn vraag is dus of dit mogelijk is met een bepaald os (liefst gratis) die ook software raid aankan.

ook heb ik nog een kleine vraag, ik wil dus een gigabit netwerk thuis hebben. Ik woon en belgïe en heb telenet, en je moet betalen per computer dat je aansluit op je netwerk. Daarom heb ik er een router opgestoken zodat ze dit niet kunnen detecteren. Nu wil ik een gigabit router kopen maar meestal hebben die maar 4 poorten ofzo...
Moet ik dan mijn router die ik nu heb houden en er dan een gigabit switch aanhangen?

Dit is degene die ik dan zou kopen:
http://www.vdhsoft.be/specs/21451.htm

Techno>Music

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:41

SpamLame

niks

Home Server zal wel degelijk software RAID aankunnen, zit gewoon in de basis van het OS.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Nja windows is sowieso niet echt mijn eerste keus, maar ik weet nie hoe stabiel die home server zal zijn natuurlijk...
Ook moet je bij elke computer een programma installeren, ik denk dat dit alleen is voor het maken van backups maar dan nog... kweet niet hoe het komt maar ik heb er gelijk niet zo veel vertrouwen in. Maar ik heb het nog niet kunnen testen dus ik mag eigenlijk geen vooroodelen maken. Ook zal het wss meer recources verbruiken dan freenas

[ Voor 6% gewijzigd door Lima op 02-08-2007 23:26 ]

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Niemand die een besturingssysteem waarmee dit kan? En wat met mijn gigabit switch?
Sorry voor het kicken...

Techno>Music

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Met WindowsServer 2003 kan het volgens mij probleemloos, ook kun je makkelijk dmv NTFS-rechten en quota's alles instellen.

Voor het Telenet-probleem: Gebruik je momenteel al een eigen router (zodat je in feite maar 1 pc hebt voor Telenet), of is de router van Telenet zelf (zodat er bijgehouden wordt hoeveel pc's er op de aansluiting zitten)

In het eerste geval koop je gewoon een Gbit switch, en verbind je een switchpoort met een poort op de router, en steek je alle pc's in de Gbit switch.
Wil je echter een 'afgeschermd' netwerk (bijvoorbeeld als Telenet 'meekijkt'), dan moet je ipv een switch, een router met ingebouwde Gbit switch kopen, en de WAN-poort van de nieuwe router op je huidige router aansluiten.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Mr_gadget
  • Laatst online: 21:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

L i m a schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 22:13:
Maar in freenas kan je geen users aanmaken zodanig als iemand bij mij thuis via verkenner naar mijn server klikt hij een username en paswoord vraagt.
Als het goed is zou dat gewoon moeten werken. Een standaard Samba server doet dat ook al..en dat is waarschijnlijk het programma freenas en clarckconnect gebruiken.
Een standaard linux installatie met samba geinstalleerd kan je eventueel ook gebruiken. Je geeft dan de mappen aan en dan kan je gewoon naar de server browsen en dan moet je je gegevens invoeren. Wel moet je alle gebruikers handmatig invoeren.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
@DarthPlastic

Het nadeel van windows server 2003 is dat het geen softwarematige raid ondersteund. Dit vind ik belangrijker dan de users en rechten enzo dus gaat freenas voor. Ik zou dus een OS moeten hebben dat software raid en users enzo ondersteund.
Maar dit bestaat dan nog niet ofzo? Dan zou ik dus moeten beginnen met FreeNAS en dan elke keer upgraden naar de volgende versie tot wanneer users enzo ook worden ondersteund...:'(

En voor het gigabit netwerk te realiseren zal ik dus ofwel een gigabit switch moeten kopen en die aansluiten op mijn router. Zo een als deze dus.Ofwel moet ik volgens jou een switch+router ineen kopen. Ik denk dat ik deze oplossing prefereer want anders heb ik zoveel watt voor de rotuer en dan ngo eens de gigbit switch erbij. Met deze oplossing zal mijn verbruik dus ook worden verminderd, wat mijn vader in dank zal afnemen.
Alleen vind ik op deze pagina van mijn vaste winkel geen router met ingebouwde switch voor een gigabit netwerk?

@ Mister Gadget,

Ik heb inderdaad ergens gelezen dat het mogelijk was, maar het is niet echt gebruiksvriendelijk om alles via de console in te voeren en ik snap het ook niet helemaal. Tenzij jij een heel erg goeie tutorial hebt ofzo om de users te kunnen instellen?

Techno>Music

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Hier is een link met uitleg hoe je een nas kunt maken, met voorbeelden.
Hier vind je ook hoe het zit met snelheden, indien je giga wilt, met een oude pc word het moeilijk, maar zelf met kant en klare systemen(nas) zijn de snelheden langzaam.
http://www.smallnetbuilde...option,com_nas/Itemid,190

Met linux kun je toch bijna alles, zie distrowatch

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12-2025

lampie1979

Hoepla!

OPenfiler kan prima hoor. Een local Ldap laten draaien. Staat op de openfiler en dan documentatie/forum hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik heb hier en bij een maat van me een openfiler bak draaien. :)

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
@jan99999

Dankje voor de link, maar die had ik zelf al gevonden. Echter staat daar niet in hoe je logins kunt instellen en ben ik er dus niet veel mee. Kant en klare systemen wil ik zeker niet want deze zijn veel te duur in vergelijking met zelfboux (en minder leuk :D)

@lampie1979

Ik dacht dat ldap op een aparte bak moest draaien, blijkbaar niet. Ik heb dus gezocht op die forums maar niet echt iets gevonden. Veel problemen met activeren van ldap maar om het in te stellen...
Overigens vind ik openfiler erg klunzig werken. Ik slaag er niet eens in om mijn server zichtbaar te maken bij het zoeken van computers :( Wel kan ik hem benaderen via een netwerkverbinding maken en kan ik hem dan beschrijven/lezen. Maar toch wil ik hem kunnen zien via netwerklocaties.
Als je wat meer uitleg zou kunnen geven hoe je dit gedaan kreeg?

Techno>Music

Pagina: 1