Compaq DL380 G2, smart array dood?

Pagina: 1
Acties:

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Hallo tweakers,

Ik heb het volgende probleem met een Compaq DL 380 G2:

Eergisteren hebben we deze server gereboot vanuit Windows. Vanaf dan wil hij niet meer opstarten, hij detecteert de Smart Array 5i controller of Array niet goed meer :( . Dit is wat ik reeds geprobeerd heb:

- In principe als hij boot doet hij detectie van de harddisks tijdens de POST, dit doet hij niet meer.
- Ik heb vervolgens de server gestart met de HP smartstart CD versie 7.80 en deze vindt een SmartArray 5i controller maar zegt dat er geen harde schijven aangesloten zijn.
- Wanneer ik op dezelfde smartstart cd de ACU (array config utility) opstart dan zegt hij dat er geen gesupporteerde controllers gevonden zijn
- Bij PCI informatie op de smartstart zie ik in slot 2 de (onboard) Smart Array controller in de lijst.
- De DL380 G2 server is gesupporteerd bij smartstart 7.80 (gechecked in compatibility matrix).
- Controller opnieuw aangesloten op het moederbord
- Bij het starten van de server gaan de statuslampen van de harddisks branden (ze lijken mij dus op te spinnen) en probeert hij enkel te booten van NIC/Floppy/CD

Wat denken jullie?

- RAID controller stuk
- Harddisks stuk
- Geen hardware stuk maar array beschadigd

Op ebay kunnen we voor 75 euro dezelfde controller kopen. Ik weet dat het al een oud toestel is maar momenteel is dit voor ons de beste oplossing. Goed idee of denken jullie dat er qua configuratie iets fout zit?

[ Voor 7% gewijzigd door Robbeke op 02-08-2007 20:47 ]

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:27

rimpeldinky

nani?

ik zou er een andere raid controller ingooien, de kans dat AL je HDDs kapot zijn is zeer klein, en raid controllers gaan vaker over de zever als ze jaren hun werk gedaan hebben en dan ineens moeten rebooten :p

*burp*

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe jezelf eens een lol en vervang de BIOS-batterij van dat ding (en van de array-controller) eens. Zou zomaar eens kunnen dat ie al die tijd gewoon zijn instellingen heeft vastgehouden omdat ie draaie, maar nu gewoon van zijn apropos af is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:27

rimpeldinky

nani?

dan zou hij nog bij het booten de hdds moeten zien, niet als array maar als losse schijven zover ik weet?

*burp*

• Robbeke
Ik sluit me bij rimpeldinky aan, dan zou hij de harde schijven toch moeten vinden?

We gaan de controller waarschijnlijk wel vervangen, zal hij m'n Array gewoon terug herkennen en kan ik dan zo verderwerken of is een reinstall/recovery vanaf nul echt nodig?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Worden de disks herkend op een andere controller ? Desnoods die van een desktop met een losse kaart ? Zo kan je uitsluiten of je voeding moeilijk doet, je controller of toch je is disken. Is het alleen een reboot geweest of ook een verhuizing/verplaatsing van server ?

Wij hebben er vorige week 70 verhuisd waarbij een aantal toch de disken kwijt zijn geraakt. Alles ff loshalen. Geheugen, Insteekkaarten, Disken, Raid-Controller en kabels beetje schoonblazen. En voila alle server werkte weer.

Array Cache Battery kan ook nog maar volgens mij waren hier alleen oplaad/ontlaad problemen mee i.c.m met de firware voor G3 en G4s

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

rimpeldinky schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 22:17:
dan zou hij nog bij het booten de hdds moeten zien, niet als array maar als losse schijven zover ik weet?
Array config staat ook op de disken zelf, dus die wordt dan ook gewoon herkend.

Feit is, ook als is de bios batterij dood, de controller nog steeds een aantal disken zou moeten zien.

de kabel tussen de controller en de disk backplane zou ook stuk kunnen zijn, maar dat had je dan moeten merken tijdens normal operation.
Ik gok inderdaad op een dode controller..

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45

Johnny E

Dôh !!

Het kan ook zo zijn dat de backplane defect is, hebben we zelf al een keer of wat gehad bij DL380 G3. Ook deze kan je simpel los halen en weer vast zetten.

Specs!

• Robbeke
bedankt voor de reacties

de smartarray is een kaartje dat je moet bevestigen op het mainboard van de server. Dit heb ik opnieuw bevestigd zonder resultaat. Kabels lijkt me sterk vermits hij voor een softwarematige reboot nog perfect werktte.

de server is niet verplaatst en de backplane vervangen lijkt me te duur voor een server van die leeftijd. My best guess was de array controller vervangen en de reacties hier lijken mij dit te bevestigen :).

@raymonvdm: kan de voeding de oorzaak zijn van dit soort problemen? Bij mijn weten, als de voeding niet genoeg vermogen meer kan leveren, dan boot alle hardware maar blijft de display zwart?

[ Voor 17% gewijzigd door Robbeke op 03-08-2007 09:55 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zie je tijdens het booten wel het BIOS van de SmartAraay Controller ? Kun je daarin komen ? Wat krijg je daar voor info te zien ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1