[ATM, ADSL] is er iets zoals inter-frame-gap tussen ATM-cel?

Pagina: 1
Acties:

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 17:32
Ik ben een theoretische berekening aan het doen over de maximaal haalbare TCP- en UDP-payload bandbreedte over een ADSL2plus-verbinding.

De specifieke protocolstack heb ik gevonden, alsook het aantal bytes dat ze in beslag nemen. In mijn geval is dit:

MAC (14 bytes) + LLC/SNAP (header 8 bytes + 2 bytes padding) + AAL5 (8 bytes) + PPP (2 bytes) + PPPoE (6 bytes).

Dit alles in ATM-cellen van 53 bytes waarvan 5 bytes header en 0-48 bytes payload (rest padding).

Over een ethernet-netwerk heb je zoiets als een inter-frame-gap die 96 bit-tijden duurt. Dit is de tijd tussen 2 frames waar niets tussen verzonden kan worden. De vraag is nu of je ook zoiets hebt tussen 2 ATM-cellen?

• needless to say
*BUMP*

Ik zou het erg appreciëren als hier iemand het antwoord op wist.De berekeing komt in mijn eindwerk dat volgende week afgegeven dient te worden.

• needless to say
*

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-03 15:40
Je kan hem iedere keer omhoog kicken maar er zijn ook ATM forums op het internet.
Zelf denk ik dat het misschien niet bestaat. Immers is een Ethernet netwerk een netwerk met veel devices en zijn ATM netwerken veelal point-to-point middels PVC's.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Bij ATM heb je dat niet, afaik.
Het is immers asynchroon, dus kunnen de cells out-of-order binnenkomen.
Een gap zou dan volkomen zinloos zijn.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...