Intel Speedstep vaak onnodig geaktiveerd ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.679 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• djwaxi
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-06-2024
Ik vraag mezelf af of de Intel Speedstep technology aan invloed heeft op de performance in Windows.
Wat mij opvalt is dat deze vaak geactiveerd is ook al ben ik bezig met iets zwaars. Bijvoorbeeld het extracten van een audiotrack uit een bluray film. Ik heb een E6600 Duo Core, ik neem aan dat het uitzetten van de Speedstep optie verder geen gevolgen heeft ? 8)7

PSN Id : djwaxi

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:05

job

Speedstep uitzetten is een hoger energie verbruik en in het geval een laptop sneller een lege batterij.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:33
Hebben we het hier over een laptop of over een desktop?

Speedstep zorgt er voor dat het energieverbruik lager is, wat bij een laptop ervoor zorgt dat de laptop het langer uithoud op batterij, en bij een desktop zorgt voor minder stroomgebruik.
Als je speedstep dus uitzet, gaat je processor op full speed draaien, en kost het meer energie.

offtopic:
Job :( :P

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2007 19:30 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-12 23:00

Sick Nick

Drop the top!

Als het goed is regelt speedstep de boel gewoon goed, als jij in je instelling hebt staan dat hij de volle 100% cpu snelheid mag gebruiken zal ie dat ook doen als het nodig is. Blijkbaar kan een E6600 zo'n stream extracten op 75% van de totale kloksnelheid (of zelfs nog minder procent).
Of je zit te kijken bij de windows grafiek van CPU usage, die zal met een dual core op 50% blijven steken als maar 1 core voor 100% belast is :)

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Noppe, alleen maar een hoger verbruik en een iets hogere temp. Daarbij, bij het extracten van een audiotrack is de HD de bottleneck en niet de processor.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• skelleniels
  • Laatst online: 13:26
Bij mij werkt dat speedstep anders ook niet zo goed hoor... soms heb ik toch echt wel lag in track mania nations als ik speedstep laat aanliggen.

http://specs.tweak.to/16567

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12 18:09

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

skelleniels schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 20:35:
Bij mij werkt dat speedstep anders ook niet zo goed hoor... soms heb ik toch echt wel lag in track mania nations als ik speedstep laat aanliggen.
Aanliggen....?

Zodra er behoefte is aan meer mhz'en dan zal de multiplier omhoog gaan. En als het niet meer nodig is dan zakt ie weer terug. Wat echter de meeste vergeten is dat als je een energieprofiel hebt gekozen waarin speedstep geactiveerd is er niet alleen speedstep voor energiebesparing zorgt. Ook andere onderdelen in het systeem gaan op een standje lager draaien. In Vista is dit per onderdeel netjes in te stellen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om op het PCI-express gedeelte van je moederbord energie te besparen, waarmee je vervolgens problemen kan krijgen in spellen. Zet jij speedstep uit of je wisselt van energieprofiel dan staan alle onderdelen van je pc weer op scherp.

M.a.w. verdiep je eerst in de techniek voordat je wat loos in een topic plaatst.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11 18:48
om te overclocken moet je altijd speedstep uitzetten right...? maar als je nou je gewenste clock hebt gevonden voor 24/7, kun je dan speedstep weer aanzetten? of stap je dan de wereld van Blauwe-Schermen-Van-De-Dood binnen?

• Dukey

Dukey

Mr Alfabet schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 13:51:
om te overclocken moet je altijd speedstep uitzetten right...? maar als je nou je gewenste clock hebt gevonden voor 24/7, kun je dan speedstep weer aanzetten? of stap je dan de wereld van Blauwe-Schermen-Van-De-Dood binnen?
Speedstep zelf doet in principe twee merkbare dingen, multiplier omlaag en processor voltage omlaag (zal vast nog wat anders gebeuren maar dit kun je met het oog iig zien). Multiplier omlaag zal geen probleem zijn bij een overgeclockte processor. Echter als je de voltage verhoogt hebt dan heb je kans dat je problemen krijgt wanneer Speedstep hem weer verlaagt. Is natuurlijk het proberen waard of de voltage uberhaupt meeveranderd met Speedstep als je deze expliciet hebt veranderd in de bios.

Verwijderd

Inderdaad, gewoon een kwestie van proberen en ontdekken.
Zo werkt elke tweaker toch? O-)

• skelleniels
  • Laatst online: 13:26
Wordt blijkbaar alleen maar in België gebruikt...
Zodra er behoefte is aan meer mhz'en dan zal de multiplier omhoog gaan. En als het niet meer nodig is dan zakt ie weer terug. Wat echter de meeste vergeten is dat als je een energieprofiel hebt gekozen waarin speedstep geactiveerd is er niet alleen speedstep voor energiebesparing zorgt. Ook andere onderdelen in het systeem gaan op een standje lager draaien. In Vista is dit per onderdeel netjes in te stellen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om op het PCI-express gedeelte van je moederbord energie te besparen, waarmee je vervolgens problemen kan krijgen in spellen. Zet jij speedstep uit of je wisselt van energieprofiel dan staan alle onderdelen van je pc weer op scherp.

M.a.w. verdiep je eerst in de techniek voordat je wat loos in een topic plaatst.
Het leuke is dat als ik op speedstep zoek met google, ik dan enkel maar hits vind die me vertellen dat met speedstep de snelheid en het voltage van de cpu worden teruggeschroefd. Ik krijg trouwens lag met alle profielen(behalve de profielen die niet energiebesparend werken zoals maximum performance)

http://specs.tweak.to/16567

• Dukey

Dukey

skelleniels schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 10:09:
[...]
Het leuke is dat als ik op speedstep zoek met google, ik dan enkel maar hits vind die me vertellen dat met speedstep de snelheid en het voltage van de cpu worden teruggeschroefd. Ik krijg trouwens lag met alle profielen(behalve de profielen die niet energiebesparend werken zoals maximum performance)
Uh.... dat zeg ik toch ook dat speedstep zelf alleen voltage en multiplier veranderd. Een pc bestaat uit meer onderdelen dan alleen een processor. Die andere onderdelen hebben ook energiebesparende standen waar alleen weinig over gesproken wordt. Waar jij precies naar moet gaan zoeken is welk onderdeel de lag veroorzaakt en deze altijd op max zetten in je gebruikte energieprofiel (tenminste als je Vista gebruikt). Een ding kan ik je zeggen, tis niet de speedstep aangezien dan heel wat meer mensen er last van zouden hebben denk je niet ;) ?

• Solarion
  • Laatst online: 13-02-2022
(jarig!)
Speedstep zet inderdaad alleen maar de multiplier en het voltage omlaag. Maar dit kan wel invloed hebben op onderdelen van Windows Vista, hier heb ik zelf ervaring mee. Als ik speedstep aan zet, dan kan mijn geluidschip (ALC889) niet meer omgaan met DirectSound van Vista. Oftewel, een uitstapje naar Blauweschermenland. Als ik speedstep uit zet, heb ik nergens last van.

Dus speedstep kan wel zeker meer invloed hebben op je hele pc. Dit is natuurlijk bij iedere pc anders. Sommige mensen merken helemaal geen verschil, andere hebben er alleen maar problemen mee. Misschien als Vista wat verder door ontwikkeld is in de toekomst heeft niemand meer ergens last van, maar er zijn genoeg gevallen dat Vista raar gaat doen in combinatie met speedstep.

Verwijderd

Waarom leg je in deze de schuld bij Vista? Denk je dat Realtek geen verbetering kan aanbrengen voor de ALC889?

• Dukey

Dukey

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 08:21:
Waarom leg je in deze de schuld bij Vista? Denk je dat Realtek geen verbetering kan aanbrengen voor de ALC889?
Ja tis makkelijk Vista de schuld te geven wanneer je eerst XP gebruikte en geen problemen had. Vervolgens installeren ze Vista en dan komen ineens problemen, terwijl in veel gevallen idd een gewijzigde driver benodigd is.

• Solarion
  • Laatst online: 13-02-2022
(jarig!)
Zou kunnen dat het natuurlijk de schuld van Realtek is. Ik zei alleen dat mijn geluidskaart niet meer met Vista om kon gaan, ik zei niet wie zijn schuld dit was. Mijn punt was dat speedstep best wel meer effect op je computer kan hebben dan alleen multiplier en voltage. ;)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kunt Speedstep controleren met programma's als Notebook Hardware Control en RMClock. Daarmee kun je zelf instellen wanneer Speedstep mag werken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-12 19:19
Dukey schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 14:24:
[...]

Speedstep zelf doet in principe twee merkbare dingen, multiplier omlaag en processor voltage omlaag (zal vast nog wat anders gebeuren maar dit kun je met het oog iig zien). Multiplier omlaag zal geen probleem zijn bij een overgeclockte processor. Echter als je de voltage verhoogt hebt dan heb je kans dat je problemen krijgt wanneer Speedstep hem weer verlaagt. Is natuurlijk het proberen waard of de voltage uberhaupt meeveranderd met Speedstep als je deze expliciet hebt veranderd in de bios.
correct me if i'm wrong maar dat schijnt niet helemaal waar te zijn. omdat speedstep namelijk eerst de multiplier omlaag gooit (dus het aantal Mhz) en dan pas de voltage. dus tegen de tijd dat je voltage omlaag gaat is de frequencie al omlaag. theoretisch is het natuurlijk mogelijk dat je zelfs met je underklok van speedstep net zo hoog zit dat je wel meer voltage dan normaal nodig hebt. en zou je instabiele dingen kunnen krijgen maar ik denk dat het in de praktijk zelden voorkomt...

maar weer ontopic: het uitzetten van speedstep heeft geen nadelige gevolgen voor je systeem behalve dan het extra energiegebruik en dat je fans misschien wat sneller slijten omdat ze door de extra energiegebruik mee moeten koelen dus constant hoger draaien

[ Voor 10% gewijzigd door dangerpaki op 06-08-2007 10:11 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-12 23:50

M2M

medicijnman

dus in jouw geval maakt het eigenlijk niet zo heel erg veel uit. heb je last van speedstep zet het dan gewoon uit. die 3 euro per jaar dat je meer betaald aan electriciteitskosten e.d.

in het geval van een laptop, en je wilt zo lang mogelijk doen met je batterij, speedstep aan laten staan en in de post hierboven kijken welke programma's het beste werken.

-_-

Pagina: 1