Nieuwe kast, waarop letten tijdens inbouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
Mijn systeem was toe aan een nieuwe cooler, en om dat het moederbord er toch uit moet voor het monteren, heb ik er gelijk maar een nieuwe kast bij gekocht. Nu heb ik het pakket net binnen gekregen en ga vandaag mn moederbord etc. overzetten.
Maar voordat ik er mee ga beginnen vroeg ik me af of er nog speciale dingen zijn waar je op moet letten tijdens het overzetten?

En wat is bijvoorbeeld handig om te doen om te onthouden waar de kabeltjes etc moeten? Dit staat namelijk niet overal goed aangegeven.

Skill level omtrent dit ligt laag (een keer een nieuwe cooler op een vga kaart aangebracht) dus alle tips zijn welkom :)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:14
Statische elektriciteit..
  • Zorg voor ontlading ( door bijvoorbeeld een polsbandje te dragen )
  • Lees de manual, als je iets niet begrijpt, zoek google, zoek GoT als je het dan nog niet kan vinden mag je het hier vragen.. :P
Edit : Typo's..

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 02-08-2007 15:06 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op de frontkabels zal wel staan waar ze voor zijn (leds, switches en frontUSB/firewire/audio). leg de manual van je mobo ernaast en dan kun je die gewoon aansluiten.
Verder gewoon zorgen dat je geen afstandsbusjes verkeerd plaatst, zodat ze geen kortsluiting veroorzaken.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Soms kan het handig om lange kabels op te vouwen en er een tie-rap omheen te doen, zodat het geen zooitje wordt.
Zelf hou ik altijd pleisters in de buurt en controleer ik regemaltig mijn handen. Een sneetje heb je snel en voordat je het weet zit de helft onder het bloed (persoonlijke ervaring 8)7 )

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• _Apache_
Standeman schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:11:
Soms kan het handig om lange kabels op te vouwen en er een tie-rap omheen te doen, zodat het geen zooitje wordt.
Zelf hou ik altijd pleisters in de buurt en controleer ik regemaltig mijn handen. Een sneetje heb je snel en voordat je het weet zit de helft onder het bloed (persoonlijke ervaring 8)7 )
De tie-rap om de kabel is niet alleen om het er netter uit te laten zien maar kan ook nog eens de airflow verbeteren ;). Stukje betrouwbaarheid extra.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:03

lier

MikroTik nerd

• Let erop dat afstandsbusjes van de kast (voor het moederbord) alleen daar zitten waar de schroefgaten in het moederbord zitten. Anders kan je kortsluiting hebben...
  • Markeer (desnoods) al je kabels (voor zover je ze over gaat zetten) van markers, waardoor het heraansluiten sneller gaat.
  • Haal een vriend erbij met meer ervaring

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Pixeldude
_Apache_ schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:03:
Statische elektriciteit..
  • Zorg voor ontlading ( door bijvoorbeeld een polsbandje te dragen )
  • Lees de manual, als je iets niet begrijpt, zoek google, zoek GoT als je het dan nog niet kan vinden mag je het hier vragen.. :P
Slim idd, ik doe het igg beneden op het parket ipv op mn eigen kamer met vloerbedekking.
Een pols bandje heb ik helaas niet maar ik heb ook ergens gelezen dan het zoiezo slim is om even de aarden aan te raken van een geaard stopcontact.
Terw_Dan schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:05:
Op de frontkabels zal wel staan waar ze voor zijn (leds, switches en frontUSB/firewire/audio). leg de manual van je mobo ernaast en dan kun je die gewoon aansluiten.
Verder gewoon zorgen dat je geen afstandsbusjes verkeerd plaatst, zodat ze geen kortsluiting veroorzaken.
De huidige kast is een standaart HP kast hier zat geen manual bij, maar vlogens cpu-z zit daar een "A7N8X-LA" bord in dus daar ga ik zo maar even op zoeken.
Slim idd, die heb ik vast ook nog wel ergens liggen maar dat is voor latere zorg :)
lier schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:21:
  • Let erop dat afstandsbusjes van de kast (voor het moederbord) alleen daar zitten waar de schroefgaten in het moederbord zitten. Anders kan je kortsluiting hebben...
  • Markeer (desnoods) al je kabels (voor zover je ze over gaat zetten) van markers, waardoor het heraansluiten sneller gaat.
Denk dat ik idd maar even wat kabels ga markeren voordat ik zo met een ikea dilemma zit

[ Voor 14% gewijzigd door Pixeldude op 02-08-2007 15:28 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Civic519 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:26:
[...]

Slim idd, ik doe het igg beneden op het parket ipv op mn eigen kamer met vloerbedekking.
Een pols bandje heb ik helaas niet maar ik heb ook ergens gelezen dan het zoiezo slim is om even de aarden aan te raken van een geaard stopcontact.

[...]

De huidige kast is een standaart HP kast hier zat geen manual bij, maar vlogens cpu-z zit daar een "A7N8X-LA" bord in dus daar ga ik zo maar even op zoeken.
De a7n8x-LA is hetzelfde als een a7n8x als het aankomt op USB en de frontheader. Dus pak daar gewoon de manual van mocht je het niet weten.

• _Apache_
lier schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:21:
Dat laatste vind ik wat overdreven, mobo's en handleidingen van vandaag zijn dermate makkelijk imho dat elke leek het met even lezen wel zelf kan doen.. En het merendeel op deze site is die vriend die ze erbij halen ;)

• Pixeldude
_Apache_ schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:30:
[...]

Dat laatste vind ik wat overdreven, mobo's en handleidingen van vandaag zijn dermate makkelijk imho dat elke leek het met even de handleiding lezen wel kan doen.. En het merendeel op deze site is die vriend die ze erbij halen ;)
Voor het moederbord zal het wel gaan idd met een goed handleiging, maar om zometeen die zalman dr op te schroeven... :X Maar ook daar zat een goede handleiding bij plus animatie op de website dus dat moet ook wel lukken denk ik.

-

Heb trouwens een manual gevonden :)
http://support.asus.com/d...ame=A7N8X&SLanguage=en-us

• _Apache_
Heel goed,

Ohja, nog een tip, maak tijd, haast is funest.. Ga er rustig voor zitten, lees wat dingen door, kijk of je alles hebt en ga rustig beginnen.
Tweaken op therapeutische basis :+

• Pixeldude
de a7n8x en a7n8x-la verschillen toch wel iets van layout...

Grootste verschill is eigenlijk het ontbreken van een 4e pci slot maar dat is tot daar aan toe. het gaat mij vooral om de layout van de power knop, rest en HDD led

-

Nog even goed gekeken en het staat er wel maar de pc gebruikt alleen maar de rest knop, de power is niet aan gesloten. Kan dat kloppen?

• Pixeldude
Neee de gaten zitten dicht waar ik de cooler op moet monteren :(

Afbeeldingslocatie: http://www.digisphere.nl/overig/socket_a.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Pixeldude op 02-08-2007 16:57 ]

• _Apache_
Civic519 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 16:50:
Neee de gaten zitten dicht waar ik de cooler op moet monteren :(
Ook van binnenuit? Vaak moet je wat meer doen om bij de fans te komen..

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 15:28
Iets duurdere kast (lees: geen taiwainees koekblik) met wel net afgewerkte ijzeren randjes kopen :P

• Pixeldude
_Apache_ schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 16:52:
[...]

Ook van binnenuit? Vaak moet je wat meer doen om bij de fans te komen..
ik bedoelde de gaten op het moederbord

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

de gaten zitten dicht? waar je je processorkoeler op moet zetten, of een andere koeler?

-_-

• Pixeldude
M2M schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:10:
de gaten zitten dicht? waar je je processorkoeler op moet zetten, of een andere koeler?
Er moeten twee beugeltjes worden gemonteerd om de koeler te plaatsen

Afbeeldingslocatie: http://www.digisphere.nl/overig/koeler.jpg
Bron:http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=142

Maar die gaatjes zitten dus dicht (zie replay paar post terug)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zijn ze aan de onderkant ook dicht ? M.a.w ... zijn het alleen opgevulde tin holes of zit er ook echt geen gat in de PCB (de printplaat) zelf ?

Als het alleen tin is zou je dr op zich zo doorheen kunnen prikken. Eventueel met een soldeer bout verwarmen en het tin afzuigen met een zgn tin-zuiger. Dan heb je ze open en kan je je koeler gewoon monteren.

Als er in de PCB ook geen gaten zitten dan adviseer ik je toch om een andere koeler te zoeken.

[ Voor 52% gewijzigd door redfoxert op 02-08-2007 17:19 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Pixeldude
redfoxert schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:18:
Zijn ze aan de onderkant ook dicht ? M.a.w ... zijn het alleen opgevulde tin holes of zit er ook echt geen gat in de PCB (de printplaat) zelf ?

Als het alleen tin is zou je dr op zich zo doorheen kunnen prikken. Eventueel met een soldeer bout verwarmen en het tin afzuigen met een zgn tin-zuiger. Dan heb je ze open en kan je je koeler gewoon monteren.

Als er in de PCB ook geen gaten zitten dan adviseer ik je toch om een andere koeler te zoeken.
De onderkant zit ook dicht. er omheen zitten wel kleine gaatjes...

Afbeeldingslocatie: http://www.digisphere.nl/overig/socket_a_1.jpg

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

die gaten voor processorkoelers horen standaard te zijn... toch? hoe wil je er anders überhaupt een koeler op krijgen, maar het kan aan mij liggen. Heb nooit een socketA processor gehad...

als je echt wilt knutselen, pak een dremel of zwaardere boormachine, boor een gaatje in je pcb, precies in het ringetje (haal wel ff de tin eraf met een soldeerbout, gewoon mobo op de kop houden, half over een tafel. Soldeerbout precies in het midden van de tinplaat houden, en als het goed is loopt het zo op je soldeerbout).

nadat dit geknutsel gebeurt is, rubberen ringetjes gebruiken voor je koeler (ook al zijn de pootjes van plastic)

nogmaals, wel vreemd...

ik heb eens even op zalman.co.kr gekeken naar compatability.... je socketA cpu staat er niet tussen...

link

[ Voor 12% gewijzigd door M2M op 02-08-2007 18:08 ]

-_-

• Pixeldude
M2M schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 18:06:
die gaten voor processorkoelers horen standaard te zijn... toch? hoe wil je er anders überhaupt een koeler op krijgen, maar het kan aan mij liggen. Heb nooit een socketA processor gehad...

als je echt wilt knutselen, pak een dremel of zwaardere boormachine, boor een gaatje in je pcb, precies in het ringetje (haal wel ff de tin eraf met een soldeerbout, gewoon mobo op de kop houden, half over een tafel. Soldeerbout precies in het midden van de tinplaat houden, en als het goed is loopt het zo op je soldeerbout).

nadat dit geknutsel gebeurt is, rubberen ringetjes gebruiken voor je koeler (ook al zijn de pootjes van plastic)

nogmaals, wel vreemd...

ik heb eens even op zalman.co.kr gekeken naar compatability.... je socketA cpu staat er niet tussen...

link
Klopt ik heb hem er ook niet bij zien staan zoiezo is er geen handleiding te vinden van een LA versie op de asus site. Maar dat zal vast wel temaken hebben dat het een door HP in elkaar gedraaide pc is (pavilion)

Ik heb hem er net even voor de test los opgezet, maar wat ik al zag hij komt ook erg dicht bij de andere onderdelen (rechtop staande cilinders. ben even de naam kwijt) dus ik weet niet of het überhaupt wel een goed idee is om hem er op te zetten...

Ik denk dat ik de oude koeler er maar gewoon weer opzet met wat nieuwe koel pasta en even ga shoppen voor een koeler die gewoon gebruikt maakt van de socket clips..

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:41
Simpel gezegd: je moederbord is Socket A, en de animatie van je heatsink geeft al aan dat Socket A er niet bij zit, het gaat dus niet passen.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:43
Ik zou je de volgende cooler willen aanraden, met socket clips :)

http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=2

• Pixeldude
KhaZ schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 18:36:
Simpel gezegd: je moederbord is Socket A, en de animatie van je heatsink geeft al aan dat Socket A er niet bij zit, het gaat dus niet passen.
Socket A == Socket 462 toch??

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:43
Civic519 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 18:39:
[...]

Correct :)

Verwijderd

Voorzichtig werken want je wil jezelf of je onderdelen natuurlijk niet verwonden. ;)

• Pixeldude
Thanx, maar misschien is die zelfs al te groot... mn huidige heatsink is 60 x 70 mm en dan zit er ongeveer nog een cm ruimte tussen de heatsink van mn cpu en van de onboard vga heatsink dus veel grooter kan die eigenlijk niet worden

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:41
Civic519 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 18:39:
[...]

Hmm, vandaar.. ik kende socket 462 al niet :+

Sorry voor de fout :$

• Pixeldude
Ik heb hier trouwens nog een spuitje "Silecone Past" liggen van Artic Cooling die toen bij mn Artic Silencer zat. Is dit ook bruikbaar voor de CPU?

50% Silicone
20% Carbon
30% metal oxid included

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:06
Ja hoor, koelpasta kun je in principe voor elke CPU gebruiken

• Pixeldude
pin_point schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 19:32:
Ja hoor, koelpasta kun je in principe voor elke CPU gebruiken
Oke, de origineele koeler zit er weer op, nadat ik hem eerst is goed stof vrij heb gemaakt.

Maar nu, de plaatjes op de achterkant van de kast waar aansluitingen uit komen zijn niet gelijk. Ik heb al even zitten kijken maar bij alle twee zitten ze best goed vast... Zijn deze er makkelijk uit te halen?

// edit

Laar maar is al gelukt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Pixeldude op 02-08-2007 20:18 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

1) vragen over kasten horen niet in PMG maar OH
2) sowieso verwachten we wat meer eigen inzet voor je post ("hoe bouw ik een PC?"-topics en artikels zijn er zat)
3) dit is verworden tot helpdesk-slowchat

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.